به گزارش ” راه آرمان ” اولین نشست کارگروه فضای مجازی، رسانه ها و سرگرمی های دیجیتال با حضور محمد صادق افراسیابی رئیس انجمن سواد رسانه‌ای ایران برگزار شد. در این نشست به ابعاد مختلف سواد رسانه ای اشاره و بر لزوم آموزش سواد رسانه ای در مقاطع پایه ای آموزش و پرورش تاکید شد.

در حال حاضر محتوای تولید شده در فضای مجازی ضعیف و بدون سناریو است

محمد صادق افراسیابی رئیس انجمن سواد رسانه‌ای ایران  با اشاره به تضعیف شدن نهاد خانواده در کشور، گفت:  در چند دهه ی اخیر با نگاه به این که آموزش پرورش و یا صدا و سیما وظیفه ی تربیت فرزندان را به عهده دارند، نقش تربیتی پدر و مادر کم رنگ شده است از این رو دیگر خانواده ها خودشان را در قبال فضای مجازی مسئول نمی دانند.

افراسیابی ادامه داد: سواد رسانه ای فقط توانایی تشخیص سره از ناسره نیست بلکه مهارت و دانش استفاده از رسانه های جمعی و نوین با هدف تحقق رژیم مصرف است.

رئیس انجمن سواد رسانه‌ای ایران به توضیح رژیم مصرف در سواد رسانه ای پرداخت و تشریح کرد: رژیم مصرف به این معنا است که تشخیص دهیم محتوای ارائه شده مختص کدام گروه سنی است.

وی افزود: دومین مهارت در سواد رسانه ای، تعیین تفکر انتقادی پیام و رسانه است این که در برابر هر آنچه که در فضای مجازی می بینیم و می شنویم علامت سوال جلوی آن قرار دهیم.

وی قدرت تجزیه و تحلیل محتوا و پیام را گام سوم سواد رسانه ای دانست و ادامه داد: اگر تکنیک های اقناع را بشناسیم به راحتی تحت تاثیر قرار نمی گیریم.

رییس انجمن سواد رسانه‌ای ایران به اخلاق کاربری در سواد رسانه ای اشاره کرد و توضیح داد: خشونت ها، تجاوز به حریم خصوصی افراد در فضای مجازی به اخلاق کاربری بر می گردد همچنین اگر فردی مسائل و موضوعات خصوصی اش را در فضای مجازی انتشار دهد از مصادیق اخلاق کاربری است البته این موضوع  در سواد رسانه ای غرب مورد تاکید نیست اما با توجه به بومی سازی،  این موضوع در سواد رسانه ای برایمان دارای ارزش است.

افراسیابی افزود: قدرت تولید محتوای سالم، مفید و موثر نکته ی پنجم در سواد رسانه ای است و در این رابطه دو چالش مهم چگونگی آموزش و نحوه ی تولید محتوا وجود دارد.

وی در خصوص چگونگی آموزش سواد رسانه ای بیان داشت: نهضت سوادآموزی زمانی اتفاق افتاد که مردم احساس نیاز به خواندن و نوشتن داشتند اما اکنون نیاز به سواد رسانه ای در میان مردم احساس نمی شود از این رو انگیزه ای برای یادگیری این سواد در مردم وجود ندارد.

رئیس انجمن سواد رسانه ای ایران تاکید کرد: متاسفانه درس سواد رسانه ای در مقطع دهم دیر هنگام و بد موقع گذاشته شده در حالی که دانش آموز دغدغه ای برای آموختن ندارد و از سویی معلم نیز دغدغه ای برای آموزش ندارد؛ معلم شیمی، ریاضی و فیزیک در حالیکه نمی دانند سواد رسانه ای چیست به تدریس این درس می پردازند.

وی داشتن سناریو در تولید محتوا برای فضای مجازی را مهم ترین موضوع دانست و بیان داشت: برخی از سازمان ها برای تولید محتوا کار و تلاش می کنند اما محتوای تولید شده کمکی به افزایش سواد رسانه ای نمی کند تنها به این دلیل که سناریو ندارند و یا سناریوی محتوای تولید شده ضعیف است از این رو محتوای تولید شده دارای اثر گذاری بر جامعه نیست.


اشتباه رایج در ایران اختصاص دادن آموزش سواد رسانه ای به مصرف کننده است /سواد رسانه ای با دو سیکل تولید و مصرف محتوا روبرو است

امیر دبیری‌مهر مدرس و پژوهشگر علوم سیاسی با بیان این که سواد رسانه ای یک مسئله ی نظری، ذهنی و روشنفکری نیست گفت: سواد رسانه ای جزو مهم  ترین مسائل جامعه ی ما است .

دبیری مهر با بیان این که رسانه مفهومی کلان است، توضیح داد: فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در اذهان مردم بیشترین نقش را دارند.

دبیر اجلاس بین المللی مدیریت رسانه بیان داشت: نفوذی که رسانه های اجتماعی و فضای مجازی در ساختن ذهنیت مردم دارند هیچ متغیر دیگری ندارد به واقع ذهنیت، رفتارها و تعاملات پیرامون ما را می سازند به همین خاطر در این باره فکر کردن، صحبت کردن، عمل کردن با نیت سازندگی و ارتقای سواد رسانه ای از مجاهدت های بزرگی است که انسان می تواند انجام دهد.

دبیری مهر افزود: نه تنها در سواد رسانه ای بلکه درسایر موضوعات از جمله بهداشت، خوراک، تفریح و … اولویت با کودکان  است، میزان تاثیر گذاری و ماندگاری بر روی کودکان قابل مقایسه با سایرین نیست ازاین رو در حوزه ی رسانه هم کودکان دارای اولویت هستند.

مدرس و پژوهشگر علوم سیاسی اظهار داشت: اولویت آموزش سواد رسانه ای به لحاظ زمانی با نخبگان جامعه و رسانه نگاران است؛ تولید عکس، مطلب، خبر و به طور کلی هر کسی که در چرخه ی تولید سواد رسانه ای دخیل است در اولویت آموزش سواد رسانه ای قرار دارد.

وی تاکید کرد: شاید برخی با این موضوع مخالف و معتقد باشند که باید سواد رسانه ای مصرف کننده را بالا ببریم اما نکته ی مهم این است که در سواد رسانه ای با دو سیکل تولید محتوا و مصرف محتوا مواجه هستیم، سواد رسانه ای تنها مربوط به مصرف کننده ی نیست و این یک اشتباه است که در ادبیات سواد رسانه ای ایران شایع شده است.

دبیر اجلاس بین‌الملل مدیریت رسانه  تاکید کرد: نمی توان انتظار داشت که مخاطب و مصرف کننده همه ی مسئولیت سواد رسانه را عهده دار باشد و این طیف آن قدر با سواد باشند که راست و دورغ را تشخیص بدهند بلکه بخشی از سواد رسانه ای بر عهده ی صاحبان رسانه است برای مثال زمانی که صاحبان رسانه سخن وزیر اقتصاد را گوش می دهند وقتی شاهد بیان مطلب غلطی از سوی او هستند وظیفه شان این نیست که مطلب او را بدون هیچ نقدی بیان کنند البته این موضوع درهمه ی حوزه ها از جمله سیاست، اقتصاد، محیط زیست، فرهنگ باید در نظر گرفته شود.

آموزش درس سواد رسانه ای توسط معلمین کم سواد تاسف بار است

مرتضی غرقی، مسئول کانون آموزش رسانه‌های بین‌المللی در ایران در توضیح سواد رسانه ای گفت:  اگر بخواهیم عامیانه در رابطه با سواد رسانه ای صحبت کنیم این است که هرگاه آگاهی و اطلاعات شما به گونه ای بود که توانستید یک خبر را تجزیه و تحلیل کرده و صحت و سقم آن را بسنجید یعنی دارای سواد رسانه ای هستید.

غرقی تاکید کرد: در دنیایی زندگی می کنیم که با اوج گرفتن فضای مجازی بسیاری از معادلات در دو دهه ی گذشته جهش جدی داشته است.

مسئول کانون آموزش رسانه‌های بین‌المللی در ایران، با بیان این که درحال حاضر یکی از تحولات بسیار مهم موضوع فضای مجازی است، تشریح کرد: متاسفانه همیشه معلم های کم سواد و یا نزدیک به بازنشستگی همچون  معلم دینی، حرفه و فن و.. مدرس سواد رسانه ای می شوند از این رو  به دلیل نداشتن نگاه تخصصی در این حوزه دارای مشکل هستیم.

زمانی جامعه به سمت آموختن سواد رسانه ای می رود که احساس نیاز کند

حسام الدین حیدری مدیر روابط عمومی سازمان بسیج رسانه در این نشست گفت: سواد رسانه ای یکی از نیازهای امروز است که احساس نمی شود برای مثال اگر امروزه دانش کار با کامپیوتر بیان می شود تنها به این دلیل است که از ملزومات و ابراز ما است.

وی ادامه داد: مشکلی که در سواد رسانه ای وجود دارد ایجاد احساس نیاز است چرا که وقتی احساس نیاز نباشد مخاطب به سمت و سوی آموختن نمی رود.

مدیر روابط عمومی سازمان بسیج رسانه تاکید کرد: در حال حاضر فضای مجازی گسترش پیدا کرده است اما با نبود سواد رسانه ای در جامعه، ناخودآگاه یک ضد ارزش به ارزش تبدیل می شود در حالیکه با سواد رسانه ای می توان سره را از ناسره تشخیص داده داد.

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبری