مهدیه علوی عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: توجه مادران به دوستان فرزندان خصوصا دخترانشان امری ضروری است چرا که روش و منش دوست در فرزندان اثر خواهد گذاشت، مادران باید تلاش کنند که عزت، توانمندی و افتخار در درون دختران ایجاد بشود که دیگر هرگز نیاز به عامل خارجی به نام آرایش نداشته باشند.

مهدیه علوی استاد معارف دانشگاه باهنر در گفتگو با ” راه آرمان ” در رابطه با حجاب از منظر اسلام، قرآن و روایات گفت: در نگاه اول باید بدانیم حجاب برای زن به معنای ذلت زن نیست بلکه به معنای عصمت و حفظ زن است.

حجاب عصمت و حفاظت زن ومرد است

وی با بیان سخن  مقام معظم رهبری که حجاب تنها به معنای عصمت و حفظ زن نیست بلکه به معنای عصمت و حفاظت زن و مردم است، ادامه داد: حجاب به معنای چادرنیست اما آنطور که می دانیم  چادر برای ما ایرانی ها از زمان های قدیم به عنوان بهترین نوع حجاب بوده است.

علوی با اشاره به اینکه در روایات داریم که برخی چنان می پوشند که گویی عریان هستند، توضیح داد: بدون چادر نیز حجاب ممکن است اما حجاب باید  پوشیدن سالم را نشان دهد البته نه هر نوع پوشیدنی بلکه باید موی سر، بدن، پا، سر و بدن زن پوشیده باشد .

مقصود حجاب جلوگیری از تحریک  در ملاقات طبیعی زن و مرد است

این استادیار دانشگاه باهنر با اشاره به  مقصود اسلام از پوشش گفت: مقام معظم رهبری می فرماید” اسلام در باب حجاب ، پوشش را معین نکرده است  بلکه مقصود را معین کرده است” با توجه به این سخن می توان گفت مقصود حجاب این است که دیدار زن و مرد و ملاقات آنها به صورت روزمره موجب تحریک نشود.

وی ادامه داد: در کشورهای اسلامی پوشش های گوناگون را می بینیم از جمله کشورهای شمال آفریقا یا در پاکستان، اندونزی و … این پوشش ها ناشی از شرایط فرهنگی اجتماعی این مناطق است اما نکته و مقصود در همه ی پوششها این است که دیدار زن و مرد و ملاقات طبیعی آنها تبدیل به عامل تحریک شونده نشود.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه باهنر تاکید کرد: این که بعضی ها می گویند خیلی ها حجاب دارند اما عفت ندارند و یا عفت دارند اما حجاب ندارند ،حرف درستی نیست به واقع با این نوع بیان اصل حجاب زیر سوال می رود در این مورد امام خمینی (ره) صحبت بسیار نغزی داشتند که اگر دیدی روحانی دزدی می کرد نگویید که روحانی دزد است بلکه بگویید دزد لباس روحانیت را پوشیده است.

وی ادامه داد: اگر زن بی عفت و بی حیا پوشش را در خود ایجاد کرد تا خود را از حرف ها و صحبت ها مصون دارد به واقع او بی حیا و بی عفت است و می خواهد خود را در لباس پنهان کند و گرنه زن پوشیده پوشش او نشان از عفت او دارد.

استادیار دانشگاه باهنر توضیح داد: مقام معظم رهبری در رابطه با عفاف و حجاب می فرمایند عفت آن چیز غیر قابل دسترسی و غیر قابل تاثیر پذیری و آن صخره ی آسیب ناپذیر در انسان نیست بلکه مثل همه ی خلقیات و خصلت های انسانی است و در معرض تهاجم قرار می گیرد پس عفت  یک خلق درونی است که مورد تهاجم قرار می گیرد یکی از چیزهایی که باعث می شود عفت به دور از تهاجم قرار بگیرد ، عفاف زن، طهارت و تقوا است و آن چیزی که می تواند حالات عصمت را در او نگه دارد نداشتن معاشرت نامناسب درمحیط کار و جامعه است.

علوی افزود: معاشرت نامناسب یعنی معاشرتی که در آن جهات فرهنگی و اخلاقی خاص رعایت نشده باشد و چیزی که می تواند به این نگه داری و جدا سازی کمک کند حجاب است.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه باهنر با اشاره به اهمیت معاشرت در زندگی تاکید کرد:  هر انسان عاقلی عفت را می پذیرد ، آن را لازمه ی جامعه می داند و برای اینکه به عفت دستیابیم و در معرض تهاجم قرار نگیریم باید معاشرت نامناسب در زندگی نداشته باشیم از این رو حجاب لازمه ی این امر ضروری است.

عفاف اصل مشترک میان زن و مرد است

وی توضیح داد: یکی از خصلت های درونی انسان عفاف است باید دانست که عفاف هم برای مرد مهم و مورد نیاز است و هم برای زن چرا که این یک اصل مشترک میان زنان و مردان است اما چون مردان به دلیل قدرت جسمانی می تواند به زن ظلم کند و بر خلاف تمایل زن رفتار کند از این رو بر عفت زنان بیشتر تاکید می شود.

استادیار دانشگاه باهنر تشریح کرد: خداوند در قرآن کریم ودر سوره ی نور آیه ی سی و سی و یک به حجاب نگاه می پردازد؛ همچنان که عفت یک امر مشترک بین زنان و مردان است حجاب چشم و نگاه هم یک مسئله ی مشترک میان زنان و مردان است.

حجاب چشم اولین لازمه ی حفظ ایمان

علوی با اشاره به این که  مردان در نگاه به نامحرم بیشتر دچار خطا می شوند، عنوان داشت: خداوند در خصوص حجاب نگاه ابتدا مردان را مورد خطاب قرار می دهد.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه باهنر با توضیح آیه ی سی و سی و یک سوره نور،  بیان داشت: قل للمؤمنین یغضوا من ابصارهم  به معنای آن است که پلک ها بر روی هم قرار بگیرد و خیره به زن نامحرم نگاه نشود و وقل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن در مرحله ی بعد به زنان اشاره می شود پس نگاه زن به بیگانه و نگاه مرد به زن بیگانه از جمله تحریم های قرآن است .

وی تاکید کرد: در ابتدا لازمه ی حفظ ایمان نگاه داری چشم است و در مرحله ی بعد خداوند به زنان می گوید که زینت های خود را آشکار نکنید مگر برای محارم خودتان پس هر آنچه که جزو زیبایی های زن محسوب می شود خداوند در قرآن کریم دستور می دهد که باید حد فاصلی باشد بین زن و مرد و مانعی باشد که این زینت ها آشکار نشود.

استادیار دانشگاه باهنر با تاکید بر این که اسلام مانع حضور زن درعرصه ی اجتماعی، سیاست و فرهنگ نیست ، تشریح کرد: خداوند در رابطه با حجاب رفتار در سوره ی نور آیه ی سی و یک می فرماید که به زنان مومن بگو آنگونه به زمین پا نزنند که خلخال و زینت های پنهانشان آشکار شود  بنابراین خداوند دستور می دهد که رفتار زن نباید آنگونه باشد که منجر به جلب توجه و تحریک شود.

علوی افزود : بر اساس آیات قرآن فلسفه ی حجاب رهبانیت نیست و یا این نیست که زنان در خانه بمانند که به اقتصاد خانواده کمک  کنند چرا که حضرت خدیجه (سلام  الله علیه) در اجتماع حضور داشت  به اقتصاد خانه نیز کمک می کرد از طرفی فلسفه ی حجاب به خاطر مرد هم نیست چرا که خداوند در سوره ی احزاب آیه ی پنجاه و نه  می فرمایند” زنان برای تشخص خودتان و برای آنکه خوب شناخته شوید و معلوم شود که شما زنان عفیف هستید پوشش داشته باشید”  و در ادامه می گوید “اگر زنان پوشش داشته باشند مورد آزار و اذیت قرار نمی گیرند”.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه باهنر با نقل خاطره هایی از محجبه شدن دانشجویانش اشاره کرد و گفت: یکی از دانشجویان کلاسم تعریف می کرد که بد حجاب بودم اما تصمیم گرفتم پوشیده باشم و حجابم را درست کردم بعد از مدتی خانه مان در محله ی دیگری انتقال یافت ، پس از آن به اطرافیانم می گفتم چه محله ی خوبی آمده ایم و کسی من را اذیت نمی کند، یکی از اقوام در ادامه ی کلام من گفت: ” منطقه ای که در آن زندگی می کنید بدتر از منطقه ی قبلی است اما چون پوشش حجاب تو تغییر کرده است باعث شده تا مردهای جامعه تو را مورد آزار و اذیت جسمانی و رفتاری قرار ندهند” با نگاهی به این داستان می توان فهمید که فلسفه ی حجاب بخاطر زن است.

وی ادامه داد: یکی از دانشجویان شهرهای اطراف کرمان در کلاسم حضور داشت او می گفت من کاملا بد حجاب بودم و عکس های پیست اسکی و دانشگاهی خود آن هم با پوشش کاملا نامناسب را به من نشان داد، او می گفت با نیت آنکه با بچها خوش گذرانی کنم به راهیان نور رفتم ولی در راهیان نور شور و شعوری به من دست داد که باعث شد همان جا تحول عظیمی در وجود من ایجاد شود.

علوی اضافه کرد: این دانشجو می گفت که خیلی از مباحث دینی را می فهمیم اما احساسی و شورانگیزش نمی کنیم  و به این خاطر است که  به مباحث دینی عشق و علاقه نداریم همانطور که من حجاب را می فهمیدم اما عاملی که باعث شد تا شور در من ایجاد شود شهدا بودند.

استادیار دانشگاه باهنر به یکی دیگر از خاطره هایش درکلاس درس اشاره کرد و گقت: در یکی از کلاس هایم وصیت نامه ی شهید سیاهکالی را خواندم، زندگی نامه ای که در کتاب  “یادت باشد” به تصویر کشیده شده است،  هفته ی بعد به یکی از  دانشجویانم توجه کردم او برخلاف همیشه که آرایش زننده ای داشت اینبار آرایش نکرده بود، از او پرسیدم که چرا آرایش نکردی؟ جواب داد وقتی وصیت نامه ی شهید سیاهکالی را خواندی بسیار متحول شدم تصمیم گرفتم که زندگی نامه ی این شهید را بخوانم دو روزه زندگی نامه او را خواندم از آن روز به بعد تصمیم گرفتم بر اساس دستورالعمل شهدا عمل کنم و آرایش خود را کنار بگذارم.

علوی توضیح داد: همیشه سر کلاس چادر دارم در حالیکه کلاس مختلط نیست و هیچ مانعی در این راه نمی بینم اما افتخار می کنم به اساتید رشته های دیگر از جمله فیزیک که این افتخار و شرافت را همیشه بر سر دارند .

وی ادامه داد: حجابم را مدیون یکی از دوستانم هستم، کلاس دوم بودم و چادر نداشتم دوستم با تعجب به من گفت تو چادر نمی پوشی؟ حرفش در ذهن من ماند و بر من اثر گذاشت و از آن به بعد به لطف خداوند این عزت فاطمی بر سر من قرار داده شد.

توجه به نقش دوستی ها در شکل گیری عزت و توانمندی دختران

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه باهنر با اشاره به اهمیت دوست در زندگی افراد، تاکید کرد: توجه مادران به دوستان فرزندان خصوصا دخترانشان امری ضروری است چرا که روش و منش دوست در فرزندان اثر خواهد گذاشت، مادران باید تلاش کنند که عزت، توانمندی و افتخار در درون دختران ایجاد بشود که دیگر هرگز نیاز به عامل خارجی به نام آرایش نداشته باشند.

آرایش مغالطه ای است به جای عزت و غنای درونی

علوی توضیح داد: به نظر من این که دختران به دنبال آرایش می روند تا دیده شوند به واقع کمبود درونی آن ها است به واقع فردی که آرایش می کند به غنای درونی و به عزت درونی خود دست پیدا نکرده است محبوب نشده و احساس کمبود می کند و به جای آن که به غنای معرفتی، علمی، دینی و فرهنگی خود بیفزاید راه را اشتباه فرض می کند و به دنبال آرایش و خود نمایی می رود تا خود را مورد محبوبیت قرار دهد و این خطا و مغالطه ی یک دختر نوجوان است.

وی تاکید کرد: بی بند و باری چیزی جز ره آورد فرهنگ غرب نیست و این ره آورد به دلیل حاکم بودن مرد سالاری بر جامعه ی غربی بوجود آمده است آنجا که مقام معظم رهبری می فرمایند”  یکی از نشانه های مرد سالاری غرب این است که زن را برای مرد می خواهند لذا می گوید زن آرایش کند تا مرد لذت ببرد این مرد سالاری است و آزادی زن نیست بلکه آزادی مرد است”.

 عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه باهنر تاکید کرد:  غرب به دلیل عدم برابری در جامعه ی خود بر جنس زن توجه می کند از این رو  مقام معظم رهبری می فرمایند “فرهنگ غرب را در شعار آن ها جستجو نکنید بلکه فرهنگ غرب را باید در ادبیات، شعر و فیلم دنیای غرب باید جستجو کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبری