افت شدید قیمت محصولات کشاورزی در جنوب کرمان هرساله مثل شبکه نمایش تکرار می شود و هیچ گاه این درد درمان نشده است و همه مسئولان بدانند که خطراین مشکل کمتر از سونامی و زلزله نیست.

 

 

به گزارش راه آرمان؛سریال بدبختیهای کشاورزان جنوب کرمان که مثل شبکه نمایش همیشه تکرار میشوند منتج به تولید ثروت نمی شود و برداشت کشاورزان برای آنان مقرون به صرفه نیست؟

 

مقام معظم رهبری در سفر خود به یکی از شهرستان های جنوبی فرمود: دو چیز درباره این منطقه همیشه من را به فکر فرو می برد:۱- استعدادهای طبیعی و کشاورزی فوق العاده و بی نظیر این منطقه ۲- فقر و محرومیت زیادی که در این منطقه وجود دارد و غیر طبیعی است.

 

آمار بالای افراد تحت پوشش کمیته امداد در این منطقه ، آمار پایین افراد تحت پوشش تامین اجتماعی که نشان از عدم وجود شغل های پایدار در منطقه دارد، و نیز پایین بودن مالیات در این شهرستان ها که نشانه کمبود درآمد مردم است، از شواهد دیگر این مدعایند.

 

چیزی که از ان به عنوان زیر ساخت برای کشاورزی یاد میشود،توهمی بیش نیست که فقط در جلسات مطرح و در بایگانی میماند یا نهایتا فقط چند روزی در کشوی میز اقای مدیر بماند!!!

 

ما در شرایط موجود می خواهیم کشاورزی را نقد کنیم یعنی در حالی که راه آهن نداریم، در شرایطی که برای صادرات هوایی امکانات نداریم، در گمرک و حمل و نقل مشکل داریم و صنایع تبدیلی و فرآوری هم ایجاد نشده است!!زیر ساخت های اصلی مثل جاده که تاثیر اصلی را روی حمل و نقل تره بار میگذارد در این مناطق وضعیت خیلی بدی دارد.
به علت کم عرض بودن جاده ها و ترافیک بارهاهر روز شاهد تصادف منجر به مرگ در  این مناطق خصوصا رودبار و جازموریان هستیم،ترافیک های ساعتی در محور پل های رها شده دلیلی بر این مدعاست.
نبود برنامه در حوزه کشاورزی بیداد میکند؛ امروز اگر در زمین خود بخواهید خانه بسازید باید از شهرداری مجوز بگیرید که این مجوز برای شما قوانینی را اعمال می کند، اما در جهاد کشاورزی بدون برنامه هستیم.!!!
جهاد کشاورزی می گوید: «ما برنامه داریم اما کشاورزان همکاری نمی کنند» اولاً هم کشاورزان باید همکاری داشته باشند ثانیاً هم برنامه باید ضمانت اجرایی داشته باشد.

 

جهاد کشاورزی باید کشاورزان را به سمت کاشت محصولات استراتژیک و گیاهان با آب بری کمتر مثل گندم، گیاهان دارویی و دانه های روغنی سوق دهد.

 

مشکلات کشاورزان در عرضه محصولات: خصوصا حمل نقل، در حمل نقل راه آهن و هواپیما نداریم، اینها جای خود محفوظ اما کامیون ها به چه دلیل در زمانی که کشاورزان محصولاتشان روی زمین مانده، نرخ حمل نقل را به دو برابر افزایش می دهند؟
چرا نباید بر روی این مسائل نظارت بشود!!! مشکل بعدی کشاورزان در عرضه محصول بسته بندی گران است. در همین زمانی که کشاورز ما به بسته بندی نیاز دارد، بسته ها و سبد ها قیمتشان تا دو برابر افزایش پیدا می کند. اینها تدبیر و مدیریت می خواهد همه این گرانی ها یعنی دست کردن در جیب کشاورز بحث دلالان و کارخانجات تبدیلی یک مقوله ای است جدا که ما فقط صحبت درمورد انها رامیشنویم و خبری از اقدام و عمل و برخورد نیست.
فروش گوجه به کارخانه کیلویی ۲۰۰ تومن یا فروش ان به تعاونی روستایی که  پولش را ۶ ماه دیگر درچند قسط بگیرند کدام مشکل را از کشاورز برطرف کرده یا میکند.

 

وقتی که اقای موسوی به عنوان سکاندار کشاورزی رودبار حرف از خرید تضمینی میزدیکی از رودباریها در پیامی خطاب به ایشان بیان داشت:تمام محصول گوجه من روی زمین مال شما به شرط اینکه اجاره زمین و پول خرج کرد کشاورزیم را بپردازی.
گوجه ای که تولید میشود و از کشاورز نهایت سبدی ۴۰۰۰تومان خریداری می شود در میوه فروشی های همان شهرستان همان سبد را ۱۰۰۰۰ تومان میفروشند. این بی انصافی و ضعف در مدیریت است. نگویید باید مشکلات صادرات و حمل نقل حل بشود چرا که چندین سال متوالی است گوجه ها در زمین رها و پیاز هم دپو می شود.

 

در همین زمان گوجه در تهران کیلویی ۲۵۰۰ تومان است اما کشاورز ما باید کیلویی۲۵۰_۳۰۰ بفروشد، چقدر دلال و واسطه باید این وسط سود کند؟
اگر ضعف و بی برنامگی نیست پس چه اسمی را میتوان روی آن نهاد.!!!

تهیه وتنظیم:پورحیدر

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبری
mersin escort izmit escort samsun escort şisli escort ümraniye escort kartal escort beşiktaş escort şirinevler escort rus escort ataköy escort mecidiyekoy escort Kadıköy escort Ümraniye escort Ataşehir escort istanbul madam net Ataşehir escort Bostancı escort Maltepe escort Rus Escort