تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۹ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۱
۰
plusresetminus
یک فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و نقص ایمنی:

ماسک زدن در صورتی ارزش پیدا می کند که به صورت همگانی استفاده شود

ایمان قاسم‌زاده فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و نقص ایمنی، نسبت به چرخش کرونا آلفا و کرونا دلتا در کشور هشدار داد و گفت: متاسفانه مردم اصلا همکاری نمی کنند و این جای نگرانی است.
ایمان قاسم‌زاده، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و نقص ایمنی در گفت و گو با "راه آرمان" با اشاره به اینکه چیزی که طی سال های گذشته، ما به عنوان سرماخوردگی در میان بیماران می دیدیم یا خودمان سرما می‌خوردیم، به دلیل ویروس های مختلفی مانند رینو ویروس ها، کروناویروس ها ، آنفولانزا، پرا آنفولانزا و... رخ می داد، گفت: ۱۵تا ۲۵درصد آنها به دلیل کرونا ویروس بود.

وی افزود: گاهی هر چند وقت یک بار، یکسری از سوش های وحشی کروناویروس از طریق حیوانات به انسان منتقل می شوند، مانند سارس در سال ۲۰۰۸ یا مرس در مدیترانه و عربستان از طریق شتر به انسان منتقل شدند که خوشبختانه این ویروس ها خودمحدود شدند و خودشان، خودشان را از بین بردند، طوری که شاهد همه گیری جهانی از آن ها نبودیم و در مقطع کوتاهی، در منطقه ای کوچک رخ دادند و تمام شدند.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: یکی سوش وحشی که از سال های گذشته از خفاش به انسان منتقل شده و در سراسر دنیا پخش شد، همین نوع جدید کرونا ویروس است که امروز یک مسئله جهانی را ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: همه ویروس ها، مانند هر موجود زنده دیگری برای بقای خودشان تلاش می کنند و یکی از کارهایی که این ویروس ها انجام می دهند، جهش ها یا موتاسیون هایی است که به دنبال آن صورت می گیرد، طوری که تغییرات آنتی ژنتیکی در سطحشان تغییر پیدا می کند تا از سیستم دفاعی موجودات زنده در امان بمانند.

قاسم‌زاده بیان کرد: این مسئله در مورد کرونا ویروس ها هم رخ داده طوری که با یک آلودگی گسترده جهانی روبه رو شده ایم و همین مسئله ما را نگران کرده است.

این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و نقص ایمنی گفت: واقعا جهش های زیادی در سراسر دنیا یا در گوشه هایی از آن اتفاق می افتد که البته خیلی از آنها تغییرات مهمی نیستند، به همین دلیل شاید کسی متوجه هم نشود.

قاسم‌زاده خاطر نشان کرد: این درحالی است که در چند سوش تغییرات خیلی مهم بوده است، مانند سوش انگلیسی که چند ماه پیش داشتیم و سوش هندی که طی ماه های اخیر آمد.

وی تصریح کرد: به دنبال این مسئله، سازمان بهداشت جهانی توصیه کرد که در این ویروس ها  از حروف استفاده شود، دیگر اسم کشور ها استفاده نشود مانند سوش آلفا که همان سوش انگلیسی و سوش دلتا یا سوش هندی است.

قاسم‌زاده یادآور شد: تغییرات آنتی ژنتیکی که در سوش دلتا وجود دارد، تغییرات خیلی مهمی است که همین امر سبب شده، این ویروس بیماری زایی و سرایت پذیری بیشتری داشته باشد و عوارض شدیدتری رخ دهد.

این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و نقص ایمنی با اشاره به اینکه در نمونه جدید ویروس، مهمترین درگیری اش، سیستم تنفسی تحتانی است، بیان کرد: در سرماخوردگی سیستم تنفسی فوقانی درگیر می شود و فرد با علائمی چون آبریزش بینی، گلودرد، گرفتگی بینی، التهاب، سر درد یا بدن درد مختصر روبه رو است.

وی گفت: این مسئله زمانی نگران کننده است که ویروس تمایل به درگیری سیستم تنفسی تحتانی را دارد، مانند آنفولانزا یا همین کووید۱۹ و این مسئله در سوش دلتا شدید تر است و به سرعت می تواند دستگاه تنفسی فرد را درگیر کند و خیلی سریع این درگیری گسترده شود و کل ریه را بگیرد، لذا این امر در نهایت سبب ایجاد مشکلات تنفسی برای بیماران یا پایین آمدن اکسیژن خون آنها می شود.

قاسم‌زاده افزود: اینکه می گویند، سیتی اسکن بگیرید، ببینید چند درصد درگیرید، کاملاً اشتباه است، چرا که میزان شدت درگیری با میزان درگیری که در سیتی اسکن نشان می دهد ارتباط ندارد.

این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و نقص ایمنی بیان کرد: مهمترین معیاری که شدت بیماری را نشان می‌دهد، اندازه گیری اکسیژن خون است که اصولاً با دستگاهی از طریق نوک انگشت انجام می شود.

وی یادآور شد: ویروس هر چه دستگاه تنفسی تحتانی را شدیدتر درگیر کند، احتمال اینکه اکسیژن بیشتر پایین بیفتد، وجود دارد، لذا نیاز به اکسیژن اضافه یا اکسیژن با ماسک یا دستگاه های کمک تنفسی اتفاق می افتد و گاهی اوقات در مراحل شدیدتر سبب انتقال مریض به آی سی یو می شود.

قاسم‌زاده ادامه داد: گاهی نیز این مسئله خود را با لخته شدن خون، عارضه ای فوق العاده خطرناک که در ریه رخ می دهد، نشان می دهد و حتی ممکن است ارگان های دیگری مانند مغز را با  سکته مغزی و یا اندام ها و ارگان های شکمی را درگیر کند.

این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و نقص ایمنی گفت: کروناویروس یک علت سرماخوردگی بوده، هست و خواهد بود و چیزی عجیبی نیست، پس هر کسی را با این علائم ببینیم باید فرض بر کرونا ویروس بگذاریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تست های پی سی آر اشاره کرد و افزود: این تست ها یا همان تست های مولکولی با ارزش ترین تست ها در تشخیص هستند؛ ولی همین ها در همه ی بیماران مثبت نیستند.
 
قاسم‌زاده تصریح کرد: این تست ها، در صورتی که در شرایط صحیح و یا تکنیک صحیح آزمایشگاهی انجام شوند، شاید ۷۰ درصد مثبت باشند، پس منفی بودن تست، بیماری را رد نمی کند، لذا همان مطرح شدن بالینی بیماری برای فرد که توسط پزشک انجام می شود با ارزش ترین تشخیص است، پس خیلی دنبال سیتی اسکن یا تست نباید باشیم؛ بلکه بیمار با عوارض گفته شده، باید به دنبال درمان مناسب خود باشد.

این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و نقص ایمنی نسبت به چرخش کرونا آلفا و کرونا دلتا در کشور هشدار داد و گفت: متاسفانه مردم اصلاً همکاری نمی کنند و این جای نگرانی است.

وی بیان کرد: ماسک زدن در صورتی ارزش پیدا می کند که همه ماسک بزنند، اینکه عده ای ماسک بزنند و بقیه بی تفاوت باشند، این تقریبا بی ارزش می‌شود، بنابراین باید بالای ۸۰ درصد مردم ماسک بزنند تا جامعه در امان باشد و از انتشار بیشتر این ویروس جلوگیری شود.

قاسم‌زاده گفت: اگر چرخه بیماری زیاد شود و افراد زیادی مبتلا شوند دوباره احتمال وجود سوش های جدید وجود دارد و دوباره تغییرات آنتی ژنتیکی می تواند سوش های خطرناک تر را ایجاد کند، پس همه ما ملزم هستیم برای حفظ خود، عزیزان و کل بشریت دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنیم.

 این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و نقص ایمنی افزود: هر فردی چه واکسن زده، چه نزده، چه بیماری گرفته و چه نگرفته است، باید ماسک بزند، پروتکل ها و فاصله اجتماعی (از فاصله دو متری کمتر نشود) را رعایت کند و مهمتر از همه در تجمعات شرکت نکند.

وی با تأکید بر اینکه ما موظفیم تا زمانی که همه گیری وجود دارد، همه این مسائل را رعایت کنیم، تصریح کرد: در صورتی که واکسیناسیون همگانی بالای هفتاد درصد برسد، شرایط بهتر می شود، این درحالیست که اکنون ما از واکسیناسیون همگانی عقب هستیم و این دلیلی بر الزامی بودن رعایت پروتکل های بهداشتی است.

 قاسم‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: البته واکسن جلوی آلودگی را نمی گیرد، چرا که ممکن است، کسی که واکسن زده دچار کرونا ویروس یا ناقل باشد و علائم را نداشته باشد و بیماری را به دیگران منتقل کند، پس حتی کسی که واکسن زده هم باید ماسک بزند و بهداشت را رعایت کند، چون واکسن زدن، تنها جلوی عوارض خطرناک بیماری، بستری شدن در آی سی یو و مرگ و میر را می گیرد.

انتهای پیام/امیر  https://armanekerman.ir/vdcamwn6e49nuu1.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین