تاریخ انتشار :شنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۵۰
۰
plusresetminus
پایگاه خبری راه آرمان در راستای بررسی علل عدم استقبال دانش آموزان از ورود به دانشگاه میزگردی با حضور اساتید حوزه آموزش، جامعه شناسی و اقتصاد برگزار کرد.
آموزش جدا شده از بازار کار، افراد را از سرمایه گذاری آموزشی منصرف می کند/ دانشجو بیکار نیست شگرد دولتها برای کاهش آمار بیکاران
به گزارش راه آرمان، در سال جاری از میان یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموزی که مجاز به انتخاب رشته شدند، حدود ۵۰ درصد ترجیح دادند که انتخاب رشته کرده و شانس خود را برای ورود به دانشگاه بیازمایند.

در این راستا پایگاه خبری راه آرمان میزگرد تخصصی «بررسی علل عدم استقبال دانش آموزان از ورود به دانشگاه» را با حضور اساتید حوزه آموزش، جامعه شناسی و اقتصاد برگزار کرد.

نادر بازرگان معاون آموزشی تحصیلات تکمیلی دانشگاه غیرانتفاعی مهر کرمان در این رابطه گفت: علل آموزشی عدم استقبال دانش آموزان از انتخاب رشته دانشگاه ها را از دو بعد داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می دهیم، در بعد داخلی مهم ترین مساله نظام آموزشی ما است که در حال حاضر دچار مشکلاتی است.

وی افزود: محتوای نظام آموزشی ما در دبیرستان ها و دانشگاه ها سبب شده تا دانش آموزان ترجیح دهند راهی را انتخاب کنند که آن ها را مستقیم هدایت کند.

معاون آموزشی تحصیلات تکمیلی دانشگاه غیرانتفاعی مهر کرمان بیان کرد: به عنوان مثال فردی که قصد تحصیل در رشته پزشکی را دارد باید در کنار دروس پزشکی دروس دیگری را هم مطالعه کند که هیچ گونه ارتباطی با پزشکی ندارد، این دوگانگی بیشتر در دروس دبیرستان مشاهده می شود.

نظام آموزشی از نظر محتوایی انگیزه دانشجو و دانش آموزان را می کاهد

بازرگان هرندی عنوان کرد: نظام آموزشی در سطح وسیع تر به ویژه در دوران دبیرستان از نظر محتوایی انگیزه دانشجو و دانش آموزان را می کاهد، در دوران دانشگاه هم زمانی که فرد وارد می شود باز هم دوگانگی زیادی را تجربه می کند و دروسی را مطالعه می کند که نه تنها به رشته تحصیلی فرد مرتبط نیست بلکه سودی را عاید دانشجو نمی کند، در این شرایط علاوه بر صرف زمان، مطابق با استعداد دانشجو پیش نمی رود.

وی یادآور شد: نظام آموزشی ما از دیدگاه اجرایی هم دچار مشکلاتی است، امروز به واسطه شرایط کرونایی به اجبار مدارس ما به صورت مجازی فعالیت کرده و نظام آموزشی ما آنلاین است.

معاون آموزشی تحصیلات تکمیلی دانشگاه غیرانتفاعی مهر کرمان مطرح کرد: در کشور ما نظام آموزشی آنلاین نیازمند زیرساخت هایی است که مشکلاتی را برای دانش آموز و دانشجو ایجاد می کند، به عنوان مثال دانش آموز ما در اطراف خود دانشجویانی را مشاهده می کند که در آموزش آنلاین مشکلات قطعی اینترنت، پهنای باند و بستر نامناسب را به وفور تجربه می کند، همین امر سبب می شود تا دانش آموز از ادامه تحصیل در شرایط کنونی فعلا منصرف شود.


بازرگان هرندی اظهار کرد: در این بین نظام خانواده در ادامه تحصیل و انتخاب رشته دانش آموزان دارای اهمیت زیادی است و البته حرکت های آموزشی دانشگاه ها در پذیرش دانشجو هم نیازمند بررسی بیشتر دارد و از 5 سال قبل قرار است این نظام پذیرشی تغییر کند.

وی ادامه داد: حال آنکه تغییر نظام پذیرشی را محدود به انتخاب چند رشته بر اساس سوابق تحصیلی کرده اند، اگر چه سال به سال به تعداد این رشته ها افزوده می شود اما تحت فشار مشکلات مالی دانشگاه ها این افزایش صورت می گیرد.

معاون آموزشی تحصیلات تکمیلی دانشگاه غیرانتفاعی مهر کرمان متذکر شد: از سوی دیگر افزایش چند درصدی شهریه این گونه رشته ها خود مانع می شود به عنوان مثال تحصیل رشته پزشکی در یکی از دانشگاه های معتبر برای هر فرد حدود 80 تا 100 میلیون تومان در ترم هزینه برمی دارد.

بازرگان هرندی تصریح کرد: در ارتباط با علل خارجی عدم تمایل دانش آموزان به انتخاب رشته کنکور باید گفت که علل داخلی زمینه ساز علل خارجی هستند و مربوط به سیاست جذب نخبگانی است که کشورهای دیگر نسبت به کشور ما دارند.

آموزش جدا شده از بازار کار، افراد را از سرمایه گذاری آموزشی منصرف می کند

وی افزود: آموزش منطبق بر نیاز جامعه نیست، و این آموزش دانشجویان را برای ورود به بازار کار آماده نمی کند و در واقع آموزش از بازار کار جدا شده و با این شرایط افراد از سرمایه گذاری آموزشی منصرف می شوند.

معاون آموزشی تحصیلات تکمیلی دانشگاه غیرانتفاعی مهر کرمان بیان کرد: در ارتباط با محتوای نظام آموزشی این واقعیت وجود دارد که تربیت کننده فرد برای ورود به بازار کار نیستند.

بازرگان هرندی تشریح کرد: به عنوان مثال در استان کرمان که یکی از استان های دارای کشاورزی بالا محسوب می شود، دانشگاه کشاورزی با همه امکانات و تجهیزات وجود دارد، دانشجوی چندانی ندارد و همین امر سبب شده تا هئیت علمی دانشگاه به سمت مراکز آموزشی خارجی جذب شوند.

وی یادآور شد: در عین حال باید توجه داشت اگر یک دانشجوی فارغ التحصیل از رشته باغبانی را به باغی برده و مشکلات آن را بیان کنیم، قادر نیست راه حلی برا رفع این مشکلات بیان کند چرا که محتوای آموزشی مطابق با جامعه و ارتباط با صنعت نیست.
 
افزایش انگیزه ورود به دانشگاه با برگزاری کنکور مبتنی بر اهداف عملیاتی

معاون آموزشی تحصیلات تکمیلی دانشگاه غیرانتفاعی مهر کرمان توضیح داد: در حال حاضر بزرگ ترین دغدغه ما حذف کنکور شده که چندان قابل قبول نیست، بسیاری از دانشگاه های دنیا امتحان ورودی برگزار می کنند، اگر برگزاری کنکور مبتنی بر هدف عملیاتی نه صرفا پذیرش باشد، قطعا انگیزه ها برای ورود به دانشگاه تغییر می کند.

بازرگان ابراز کرد: باید در نظر داشت که نظام های آموزشی نوین منجر به تولید محصول می شود، اما در شرایط کنونی که امکان آموزش حضوری فراهم نیست، متاسفانه آموزش آنلاین ما هم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند، محدود کردن آموزش به یک شبکه و کانال خاص و عدم استفاده از سایر  ظرفیت ها به علت در خطر قرار گرفتن ارزش های فرهنگی و اعتقادی در بروز این مشکلات نقش اساسی دارد.

تقویت شبکه ملی اطلاعات راه حل مشکلات آموزش انلاین

وی ادامه داد: البته که نمی توان ارزش های فرهنگی و اعتقادی را نادیده گرفت بلکه باید آموزش آنلاین را توانمند کرد و اینترنت داخلی در کشور را تقویت کرد نه به معنی حذف اینترنت جهانی چرا که ما نیازمند ارتباط با دنیا هستیم.

معاون آموزشی تحصیلات تکمیلی دانشگاه غیرانتفاعی مهر کرمان در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با سیاست های جدید دولت سیزدهم، معایب برطرف شود و در سال های آینده شاهد جلوگیری از فرار مغزها باشیم، باید توجه داشت که ممانعت از فرار مغزها با بستن مرزها امکان پذیر نیست، بلکه این امکان با ایجاد جذابیت های داخلی میسر می شود.

در ادامه امید عزیز زاده دکترای جامعه شناسی اظهار کرد: در ارتباط با علل اجتماعی که دانش آموزان را از ورود به دانشگاه ها منصرف کرده می توان گفت به ابتذال کشاندن نظام دانشگاهی مهمترین دلیل این تصمیم دانش آموزان است، در واقع به گونه ای برخورد کرده ایم که امروز جامعه تصور می کند هر مدرکی ارتباط مستقیم با پول دارد، هر کس که پول بدهد می تواند مدرک بگیرد.

سیاست های نئولیبرالی در حوزه آموزش و بهداشت سبب به ابتذال کشیده شدن واژگان دانشگاهی

وی افزود: زمانی که اقتصاد دنیا سیاست های نئولیبرالی را به کار گرفت، ما تنها در حوزه آموزش و بهداشت این سیاست را وارد کردیم و همین امر سبب به ابتذال کشیدن واژگان دانشگاهی شد.

دکترای جامعه شناسی بیان کرد: مسئله دیگر این است که ما در همه روستا و بخشی یک واحد دانشگاهی ایجاد کرده ایم، هر سازمان دولتی و شبه دولتی این اجازه را پیدا کرد که نظام دانشگاهی ایجاد کند.

عزیز زاده گفت: یک استاد دانشگاه سالها زحمت می کشد و درس می خواند تا نام استادی را برای خود می خرد اما غالب مدرسان این دانشگاه ها با مدارج علمی پایین و تنها با هدف کسب شهرت و نام استادی شروع به تدریس می کنند.


دکترای جامعه شناسی تصریح کرد: در گذشته اگر کسی مدرک کارشناسی رشته ای را کسب می کرد، به معنی واقعی کارشناس آن رشته بود اما در حال حاضر به حدی مدرک کارشناسی تولید شده است که با گرفتن مدرک شخص کارشناس نمی شود و می بینیم گرفتن مدرک با کارشناس شدن دیگر هم سو نیست و فارغ التحصیلان حتی واژگان ابتدایی رشته خود را نمی دانند.

گسترش قارچ گونه دانشگاه ها محتواسازی را متوقف کرد

عزیز زاده ابراز کرد: گسترش قارچ گونه دانشگاه ها سبب شد تا محتواسازی در دانشگاها متوقف شود و علاوه بر آن برای تامین نیروی آموزشی با مشکل مواجه باشند به گونه ای که در برخی مراکز یک نفر دانشگاه را اداره می کند حال آنکه یک مدرسه را نمی توان با یک نیرو اداره کند چه برسد به دانشگاه که به مراتب بزرگ تر است.

وی ادامه داد: جامعه ما بی شک یک جامعه شایسته سالارانه و تخصص گرایانه نیست، هیچ از یک از نظام ها و سازمان های اجتماعی ما توسط متخصص علوم انسانی اداره نمی شود.

دکترای جامعه شناسی تاکید کرد: افرادی که در راس قرار دارند باید مدیریت آن رشته را داشته باشند به عنوان مثال یک پزشک نمی تواند در جایگاه مدیریت قرار گیر چرا که تضاد منافع ایجاد می شود، ما تخصص گرایی را در ارتقا افراد نادیده گرفتیم و روابط جای تخصص را گرفته است.

عزیز زاده اذعان کرد: در جامعه امروز شبکه های اجتماعی آگاهی و خرد جمعی را به گونه ای بالا برده اند که مردم همه چیز را می داند و دانش آموزان ترجیح می دهند به جای ورود به دانشگاه و نداشتن شغل، در همین زمان به سراغ حرفه ای دیگر برود.

وی افزود: مسئله دیگر مربوط به بیکاری فارغ التحصیلان است، همه ما می دانیم وقتی فردی به دانشگاه وارد می شود توقع اطرافیان برای دستیابی به شغلی مناسب هم بیشتر می شود، اما در عمل عکس آن است.

دکترای جامعه شناسی تصریح کرد: یکی از مثال های آن مربوط به فارغ التحصیلان کشاورزی است، اگر ما توان تولید فرآورده و ارزش افزوده نداریم در مقابل توانایی تولید مواد خام را به خوبی داریم اما متخصصان ما در حوزه های مربوط به خود تخصص کافی ندارند.

نیازهای کشور با تربیت دانشجویان برطرف نشده است/ دانشجو بیکار نیست شگرد دولتها برای کاهش آمار بیکاران

عزیز زاده گفت: باید توجه داشته باشیم که در ارتباط با بیکاری فارغ التحصیلات ارتباط عملی میان دانشجو و دانشگاه ایجاد نشده و نیازهای کشور با تربیت دانشجویان فراهم نمی شود.

وی یادآور شد: دولت ها برای هدایت کردن بیکاری از یک دولت به دولت بعد، واحدهای دانشگاهی جدید را ایجاد کرده و در واقع در آمار رسمی جدید دیگر دانشجو بیکار محسوب نمی شود و نرخ بیکاری پایین می آید.

دکترای جامعه شناسی مطرح کرد: باید در نظر داشته باشیم در شرایط کنونی الگوهای دانش آموزان ما چه کسانی هستند، چند نفر از شخصیت های شاخص دانشگاهی ما به عنوان الگوی دانش آموزان مطرح هستند؟ متاسفانه امروز الگوی دانش آموزان ما کسانی هستند که از نظر مالی برخوردار هستند و عمدتا از راه های غیر دانشگاهی تامین شده است.

وی تشریح کرد: مزایای اجتماعی زمانی شامل ثروت، احترام و قدرت بودند و اکنون تنها مزیت اجتماعی بر پایه قدرت می چرخد و کسی احترام و قدرت دارد که ثروتمند است و افرادی که به سمت علم گرایش دارند مورد نقد قرار می گیرند.

عزیز زاده متذکر شد: باید در ابتدا مشخص شود که آیا دانشگاه نرفتن مساله است؟ کسانی که دانشگاه رفتند به چه جایگاهی رسیدند؟ زمانی ما در پنجره جمعیتی قرار داشتیم و ۲۰ درصد از جمعیت ما جوان بود، چه قدر از این ظرفیت استفاده شد؟

عدم استقبال از دانشگاه در صورت رشد مهارت ها اتفاق مثبتی است

وی در پایان خاطرنشان کرد: از دیدگاه من عدم استقبال از دانشگاه چندان هم مساله نیست، اینکه همه وارد دانشگاه شوند چندان قابل قبول نیست اما باید دانش آموزان را مهارت آفرین تربیت کنیم و توجه بیشتری به هنرستان ها و دانشگاه های فنی و حرفه ای داشته باشیم، اما در این زمینه موفق نبودیم و نتوانستیم دانش آموزان را وارد بازار کار کنیم.

در خاتمه نورالله صالحی استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: کسی که سال ها در دانشگاه درس می خواند و تحصیل می کند، قطعا به دنبال بازدهی تلاش خود و رسیدن به شغل مطلوب خود است، اما امروز بسیاری از فارغ التحصیلان ما بیکار هستند، زمانی که دانش آموز ما می بیند فردی بدون کسب علم در جامعه موفق تر است نسبت به یک فارغ التحصیل دانشگاهی، ترجیح می دهد مستقیما وارد بازار کار شود.

وی افزود: شرایط اقتصادی کشور به سمتی سوق یافته است که دانش آموزان پیشرفت را در ورود به بازار کار می بینند و با زبانی صریح تر می توان گفت که ثروت جای علم را گرفته است.


استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان کرد: اقتصاد ما دچار بیماری است که درمان نشده و تا زمانی که ادامه داشته باشد دانش آموز ما ورود به بازار کار را به کسب علم و تحصیل ترجیح می دهد و به طبع آن مشکلات اجتماعی را برای جامعه ما ایجاد می کند.

نظام اقتصادی سرمایه داری تفکرات دانش آموزان را شکل می دهد/ رشد مهارت، خلاقیت و هنر درآمدزایی لازمه تغییر نگرش داش آموزان
 
صالحی ابراز کرد: غالب منابع کشور ما در اختیار تنها ۵ درصد از جامعه قرار دارد، این ۵ درصد سیاست، فرهنگ و هنر را تغییر داده و در نهایت فکر دانش آموز را در راستای منافع خود عوض می کنند، در واقع نظام اقتصادی سرمایه داری دانش آموزان را مبتنی بر این تفکر پرورش می دهد.

وی یادآور شد: دانش آموز ما آمار فارغ التحصیلان بیکار حتی در رشته های پزشکی و مهندسی را می بیند، اگر چه جامعه ما به این رشته ها نیازمند است اما سیستم اقتصادی مبتنی بر بهره و ربا تنها منافع عده ای خاص را تامین می کند.

استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان در پایان تاکید کرد: برای تغییر نوع نگرش دانش آموزان باید اقداماتی را از پایه انجام دهیم، در دوران ابتدایی و راهنمایی باید دانش آموزان را خلاق و نوآور تربیت کرد، حتی مهارت های اقتصادی، هنر کار کردن و درآمدزایی را به آن ها آموزش داد.

انتهای پیام/ س
  https://armanekerman.ir/vdcevz8zxjh8wwi.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین