تاریخ انتشار :شنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۵
۰
plusresetminus
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان خبر داد؛

وجود بیش از 4000 حلقه چاه غیرمجاز در استان

سیدمهدی قویدل گفت: متاسفانه درنتیجه حفاری های بی رویه بیش از چهار هزار حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان کرمان به وجود آمده است.
وجود بیش از 4000 حلقه چاه غیرمجاز در استان
به گزارش راه آرمان؛ سیدمهدی قویدل در جلسه کارگروه پیشگیری از حفر چاه های غیرمجاز با تاکید بر حریم رودخانه ها و حاشیه سدها، گفت: با توجه به بحران آب و خشکسالی های پی درپی باید با اقدامات پیشگیرانه از حفاری های غیرمجاز در حریم رودخانه ها و حاشیه سدها جلوگیری شود و در این رابطه می توان از ظرفیت تیم های حفاظتی و نظارتی و مشارکت‌های مردمی بهره برد.


معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان ادامه داد: در راستای دستورالعمل نحوه تعامل و مشارکت نهادهای مردمی با قوه قضاییه، می‌توان از ظرفیت برخی از سازمان‌های مردم نهاد که موضوع فعالیت آنها حمایت از منابع طبیعی، حفظ محیط زیست و حقوق عامه است، در راستای فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و پیشگیری استفاده کرد تا شاهد بهره وری و کارآمدی بیشتری باشیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه در استفاده از دستگاه های حفاری در استان کرمان رویه واحدی وجود ندارد و همه شرکت‌های حفاری آنطور که باید و شاید ساماندهی نشده اند و حتی بسیاری از آنها بدون ضابطه در حال کار هستند که نتیجه آن فعالیت بیش از 4000 حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان کرمان است.

این مقام قضایی گفت: شفاف بودن با مردم و اطلاع رسانی و آگاه سازی، اعتماد آنها و همکاری آنها را به دنبال دارد و هر جا که از کمک و تعامل نهادهای مردمی استفاده کرده‌ایم نتایج بسیار خوبی دریافت شده است ضمن اینکه کشاورزان نیز باید توجیه شوند.

قویدل اظهار کرد: ضرورت دارد در زمینه پیشگیری از حفاری های غیرمجاز، انواع پیشگیری های فرهنگی اجتماعی، اطلاع‌رسانی، پیشگیری های حقوقی-قضایی و کیفری به صورت همزمان انجام شوند و نسبت به موارد تخلف اغماض نشود و دستگاه های حفاری غیر مجاز نیز از طریق مراجع قضایی تحت پیگیرد قرار گیرند.

وی یادآور شد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان آمادگی دارد برنامه‌های ابلاغی از ستاد که جنبه علمی و کاربردی دارد را ضمن ایجاد تعامل و انسجام بین همه دستگاه ها و احصاء وظایف آنها، گوشزد کرده و با مکاتبه با دادستان های سراسر استان نیز بتوان از ظرفیت و کمک آنها به منابع آب شهرستان ها استفاده کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان بیان کرد: بایستی از طریق شورای پیشگیری از وقوع جرم در شهرستان ها مصوبات پیگیری و در زمینه برخورد با حفرکنندگان و استفاده کنندگان چاه های غیرمجاز گام‌های موثری برداشته شود.

قویدل با تاکید بر به روز رسانی آمار چاه‌ها و حفاری‌های غیرمجاز توسط آب منطقه ای، گفت: امیدوارم با همکاری نیروی انتظامی و پیشگیری های وضعی و فرهنگی و اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادستان ها، مردم و گشت های رضویون و همچنین نصب جی پی اس بر روی همه دستگاه های حفاری، نظارت بر حفاری‌ها افزایش یابد.

این مقام قضایی در پایان اظهار داشت: همچنین لازم است طرح ساماندهی دستگاه های حفاری تهیه و هوشمندسازی کنتورها به ویژه در جنوب استان تکمیل شود، ضمن اینکه بایستی تشویق کشاورزان به آبیاری زیر سطحی و الگوی کشت ترجیحی در دستور کار قرار گیرد تا از سفره های آب زیرزمینی حفاظت شود.

انتهای پیام/تاج الدینی https://armanekerman.ir/vdcdzf0fnyt0xs6.2a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما