تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۷
۰
plusresetminus
مهدی لطفعلی زاده گفت: در حال حاضر نزدیک به 30 درصد از محصولات گلخانه ای استان با روش هیدرو پونیک کشت می شوند، البته باید توجه داشت که نیاز به دانش فنی در خصوص کشت هیدروپونیک و هزینه اجرای کشت هیدروپونیک نسبت به کشت خاکی بیشتر است.
کشت ۳۰ درصد از محصولات گلخانه ای استان کرمان به روش هیدروپونیک/ ارائه تسهیلات به متقاضیان در راستای گسترش آب کشت
به گزارش راه آرمان، هیدروپونیک یا آب ‌کشت، یکی از روش های خلاقانه تولید محصولات کشاورزی بدون خاک، سم و با کم ترین نیاز به آب (با استفاده از محلول مغذی) است.
 
در ایران، ده ها گلخانه به این روش راه اندازی شده و هزاران نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار هستند، با این روش، در هر نقطه ای از ایران می توان هر محصول کشاورزی را بدون توجه به اقلیم و نوع خاک، برداشت کرد.

در این روش، می توان اشتغال زایی خوبی ایجاد کرد و از هر مکانی برای  تولید محصولات کشاورزی متناسب با نیاز روز افزون جمعیت ایران در عصر ۱۴۰۰ بهره برد.

در روش های گلخانه ای، کشت به این روش، محبوبیت زیادی پیدا کرده است و در ۳۱ استان کشور نیز، هزاران نفر در این حوزه مشغول به کار هستند.

تولید گلخانه ای، نه به فصل ارتباط دارد و نه به تغییرات آب و هوایی، در این روش هدر رفت محصول کم می شود و می توان با استقرار فناوری، اثربخشی تولید را ارتقا داد، روش کشت هیدروپونیک چندی است در استان کرمان که یک استان خشک به شمار می رود، مورد استقبال قرار گرفته است.

مهدی لطفعلی زاده مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در رابطه با وضعیت این نوع کشت در استان به خبرنگار راه آرمان گفت: در حال حاضر سطح زیرکشت گلخانه های استان حدود 240 هکتار است که 210 هکتار سبزی، صیفی و 30 هکتار نیز گل و گیاه است.

وی افزود: در حال حاضر نزدیک به 30 درصد از محصولات گلخانه ای استان با روش هیدرو پونیک کشت می شوند، البته باید توجه داشت که نیاز به دانش فنی در خصوص کشت هیدروپونیک و هزینه اجرای کشت هیدروپونیک نسبت به کشت خاکی بیشتر است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: در این زمینه پرداخت تسهیلات با کارمزد مناسب در اختیار بهره برداران با توجه به هزینه آن انجام می شود.

لطفعلی زاده گفت: در استان کرمان ترویج کشت گلخانه ای و کشت به صورت هیدروپونیک به واسطه بازدیدها، بروشورهای تبلیغی و کلاس های آموزشی انجام می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است  که در حال حاضرمجتمع گلخانه ای 20 و 17 هکتاری کشت هیدرو پونیک محصولات سبزی و صیفی در سطح استان در شهرستان های ارزوئیه و نرماشیر در حال بهره برداری به صورت عمده فعال است.

انتهای پیام/ س
  https://armanekerman.ir/vdcfcydymw6d0ma.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین