تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۱۳
۰
plusresetminus
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان:

قریب به 6 میلیون متر قنات در استان کرمان وجود دارد

عباس سعیدی گفت: قنوات نقش بسیار مهمی در پایداری کشاورزی و تداوم زندگی و حیات روستاها دارند و قریب به 6 میلیون متر قنات در استان کرمان وجود دارد.
قریب به 6 میلیون متر قنات در استان کرمان وجود دارد
به گزارش "راه آرمان" عباس سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان و عضو هیات امنای مرکز قنات استان گفت: قنات میراث ارزشمند گذشتگان ماست که با ابتدائی ترین وسایل این سازه آبی را احداث کردند به نحوی که بدون نیاز به انرژی و تکنولوژی آب از اعماق زمین و مسافت طولانی به سطح زمین منتقل کرد و با آن کشاورزی ، دامداری انجام داده و آب شرب و بهداشت خود را نیز فراهم کردند و با آبرومندی کامل سالهای سال زندگی کردند.

وی افزود: قنوات نقش بسیار مهمی در پایداری کشاورزی و تداوم زندگی و حیات روستاها دارند و همچنین نقش مهمی در تامین غذای جامعه و خودکفایی روستا نشینان داشته و دارد و وظیفه امروز ما حفاظت از این سازه های آبی و میراث گرانمایه گذشتگان ما است.

سعیدی خاطرنشان کرد: وظیفه مالکین و بهره برداران هر قنات، در حفظ میراثی که بدست آنها رسیده است؛ بسیار مهم است.

وی گفت: سه قنات گوهر ریز جوپار، اکبر آباد و قاسم آباد بم ثبت جهانی گردیده و 11 رشته قنات در شهرستانهای بم، بافت، راور، رفسنجان، زرند، شهربابک، انار و کوهبنان ثبت ملی گردیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان  افزود: تعداد قنوات این استان 3991 رشته و مجموع طول قنوات 5870 کیلومتر و پر آب ترین  قنوات استان؛ قنات پاکم و قنبر آباد واقع در شهرستان بم با دبی بالای 3520 لیتر در ثانیه می باشد.

سعیدی ادامه داد: طولانی ترین قنوات استان قنات زمجرد شهرستان سیرجان به طول 42 کیلومتر، قنات کریم آباد شهداد با طول 24 کیلومتر، قنات رحمت آباد شهرستان ریگان حدود 19 کیلومتر وکوتاهترین قنات تا 50 متر  نیز در استان کرمان وجود دارد.

وی افزود: میزان برداشت سالیانه از قنوات استان، 380 میلیون متر مکعب می باشد.
لازم به ذکر است : مرکز قنات استان کرمان، نخستین مرکز بومی قناتی در کشور، در تاریخ بیست وچهارم  شهریورماه امسال و با هدف حفظ، احیا و مرمت این سازه‌های ارزشمند آبی استان، با همت تنی چند از فعالان این حوزه و با حمایت بی‌دریغ استاندار محترم جناب دکتر زینی‌وند، افتتاح شد.

تصمیمات این مرکز به صورت هیات امنایی است و به صورت هیات مدیره اداره می‌شود.
اعضای هیات امنا عبارت از:استاندار وقت کرمان به‌عنوان رئیس هیات امنا، مدیرکل وقت آب منطقه استان، رئیس سازمان وقت جهاد کشاورزی استان،مدیر کل وقت میراث فرهنگی استان،مدیر کل وقت دفتر بازرسی استانداری ومعاونت وقت عمرانی استانداری وپنج نفر کارشناس شخص حقیقی ثابت اعضای هیات امنا را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/تاج الدینی https://armanekerman.ir/vdcdzf0fjyt0xo6.2a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما