تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۴
۰
۱
plusresetminus
گیاه داروئی«دک» یا «کبر» یکی از گیاهان داروئی ارزوئیه هست و این گیاه در گویش محلی ارزوئیه به نام «دک» شناخته شده است از اواسط فروردین در مناطق گرمسیر ارزوئیه می روید و خواص درمانی مختلفی دارد از جمله اینکه برای درمان مفاصل بسیار مفید است همچنین پوست این گیاه مزه تند و گس و اثر آرام کننده ، معرق و نرم کننده دارد و در رفع سرفه و آرام کردن حملات آسم و دفع کردن کارساز بوده و در درمان دانه های پوستی سودمند است.
به گزارش راه آرمان از ارزوئیه گیاه داروئی «دک یا کبر» یکی از گیاهان داروئی مناطق گرم و خشک هست که در مناطق مختلف به نام های همچون: کورک ، کروز، کورزه ، کور و شفلح (میوه یونانی) اثونیطس ، و قبارس نیز شناخته می شود و در شهرستان ارزوئیه به نام «دک» و یکی از غذا های محلی این شهرستان است.

«دک» به صورت خودرو در شکاف های صخره ها ، در بالای دیوارهای گلی ، مناطق مخروبه ، و در هر خاکی با حداقل مواد غذایی رشد می کند.

این گیاه در گویش محلی ارزوئیه به نام دک شناخته شده است از اواسط فروردین در مناطق گرمسیر ارزوئیه می روید و خواص درمانی مختلفی دارد از جمله اینکه برای درمان مفاصل بسیار مفید است همچنین پوست این گیاه مزه تند و گتس و اثر آرام کننده ، معرق و نرم کننده دارد و در رفع سرفه و آرام کردن حملات آسم  و دفع کردن کارساز بوده و در درمان دانه های پوستی سودمند است.




ابوعلی سینا می گوید طحال را از ماده سودایی پاک می کند و بعد از آن بهبودی کامل حاصل می شود پرورده آن با سرکه و عسل دافع و خارج کننده سموم بدن است.

ریشه دک جهت بهبود فلج و برخی سیستم عصبی که ناشی از افزایش سردی یا رسوبات هست بسیار نافع است.

مردم منطقه ارزوئیه از گل این گیاه برای مصارف خوراکی ، ترشیجات، و انواع سالاد استفاده می کنند.

گل این گیاه بسیار تلخ است و برای تهیه این خوراک گل این گیاه را شسته و داخل آب می گذاریم و تا مقداری جوشانده شود تا تلخی آن گرفته شود آن را آبکش نموده و خوب با گوشت کوب می کوبیم تا له شود پیاز را پوست کنده و خرد میکنیم و در ماهی تابه روغن می ریزیم و پیاز را سرخ می کنیم و در انتهای کار تخم مرغ اضافه می کنیم به همراه زردچوبه و نمک و در انتها غذای ما آماده است.

انتهای پیام/ جواد بختیاری زاده https://armanekerman.ir/vdcb9sb89rhb5wp.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مجید
این گیاه بصورت وحشی دراطراف شهرستان زرند به وفور یافت میشه. ودرفصل بهار مردم بسیاری بدنبال جمع کردن آن به بیابان وصحرا میروند.