تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۵۶
۰
plusresetminus
منطقه کوهستانی که به چشم نیامد؛

ساردوئیه زیر سایه کم‌توجهی مسئولان

مردم بخش ساردوئیه در فاصله ۸۰ کیلومتری شمال جیرفت، در حالی که همزمان با همزمان با شهرستان یزد، مجوز تشکیل بخش را کسب کرده است، اما همچنان از عدم توجه مسئولین نسبت به تامین زیر ساخت ها رنج می‌برند.
به گزارش راه آرمان از جیرفت، بخش ساردوئیه با مرکزیت شهر درب بهشت در فاصله ۸۰ کیلومتری شمال شهر جیرفت، از سه دهستان مرکزی، گور و دلفارد و ۴۹۸ آبادی تشکیل شده است.

براساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت بخش ساردوئیه از ۳۹ هزار و ۱۵۸ نفر و ۱۲ هزار و ۸۵۳ خانوار تشکیل شده و مردم این بخش، مسلمان و شیعه اثنی عشری هستند و گواه دلبستگی مردم بخش ساردوئیه به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، رونق برنامه‌های مذهبی حرم مطهر امام زاده سلطان سید احمد (ع) و نصب تمثال مبارک شهدایی همچون حاج قاسم سلیمانی و نام‌گذاری معابر شهری بنام سردار دلها می‌باشد.



به علت شدت سرمای هوا، کمبود امکانات اولیه زندگی و کم‌توجهی مسئولین در فاصله ‌‌‌‌‌۸۰ کیلومتری از شهر جیرفت، ساکنان زمستان نشین این بخش فقط در روستاهای نمچ، باب‌دراز، سه‌دران، کهنوج سادات، هنزا، دره‌رود، گور و شهر درب بهشت هستند و در شش ماهه‌ی دوم سال، مابقی مناطق این بخش، خالی از سکنه می‌شود و گواه کم‌توجهی مسئولان هم سابقه‌ی همزمانی صدور مجوز تشکیل بخش ساردوئیه و یزد می‌باشد که هم‌اکنون یزد به استان پیشرفته‌ای تبدیل شده و بخش ساردوئیه همچنان در انتظار صدور مجوز شهرستان شدن، مانده است.

در گذشته مناطقی مانند کندرتیل، اسفندقه، بخش‌هایی از دهستان گور و گروه از بخش ساردوئیه جدا و به شهرستان‌های اطراف واگذار شده تا زیرساخت‌های جمعیت و وسعت سرزمینی برای پیشرفت آن شهرستان‌ها فراهم شود.

کشاورزی به روش سنتی، شغل اکثریت مردم بخش ساردوئیه هست و علی‌رغم داشتن وسعت سرزمینی و امکانات خدادادی، مردم از نبود پوشش مناسب آنت‌دهی تلفن همراه، امکانات ورزشی و پزشکی، آب شرب بهداشتی، جاده‌های مواصلاتی آسفالته، برق با ولتاژ ثابت، گاز، نفت سفید و اشتغال پایدار رنج می‌برند.



بخش ساردوئیه از نظر آب و هوایی، دارای آب و هوای سرد و کوهستانی است که در فصل تابستان به دلیل چشمه سارها و کوه‌های دیدنی همچون کوه‌های بحرآسمان و مراکز مذهبی همچون مقبره امام زاده سلطان سیداحمد (ع) توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.



انتهای پیام/ فاریابی https://armanekerman.ir/vdcjavevyuqetyz.fsfu.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما