کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

متخصص پزشک خانواده مطرح کرد؛

شیر مادر مقوی ترین و اعلاء ترین شیر برای نوزاد / شیر خشک نمی تواند جایگزین باشد

10 مرداد 1400 ساعت 8:30

متخصص پزشک خانواده گفت: شیر خشک فقط گرسنگی نوزاد را برطرف می کند و بهترین و کامل ترین شیر حتی برای نوزاد نارس، شیر مادر است زیرا ارزش غذایی شیر مادر علاوه بر ماده غذایی استثنایی به عنوان اولین واکسیناسیون نوزاد محسبوب می شود.


به گزارش راه آرمان از رفسنجان؛ مریم میرمطلبی متخصص پزشک خانواده در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص اهمیت روز جهانی شیر مادران اظهار کرد: روز جهانی شیردهی مادران در واقع یادآوری است از زحمات مادران در طول زمان شیر دهی و مراقبت و بزرگ کردن کودکانشان و شیر مادر یک حقی است که باید ادا شود، این حق در مورد کودک، مادر و حتی جامعه است.
وی افزود:  با توجه به تحقیقاتی که در کشورهای پیشرفته انجام شده افرادی که شیر مصنوعی را اختراع کردند در مواردی شاید برای بعضی از نوزادان ضروری باشد ولی همه ی مادران می توانند شیر دهند و همه ی نوزادان می توانند شیر بخورند و موارد نادری است که شیرهای خاص نیاز داشته باشند تا نوزاد درمان شود و در غیر موارد خاص و نادر، باقی نوزادان بدنیا می آیند باید شیر بخورد و از آن آغوز ابتدایی استفاده کند.
میر مطلبی با بیان اینکه شیر مصنوعی جایگزین شیر مادر نمی تواند باشد افزود: شیر خشک فقط گرسنگی نوزاد را برطرف می کند و بهترین و کامل ترین شیر حتی برای نوزاد نارس، شیر مادر است زیرا ارزش غذایی شیر مادر علاوه بر ماده غذایی استثنایی به عنوان اولین واکسیناسیون نوزاد محسبوب می شود.
میر مطلبی با اشاره به اینکه در طول زایمان ممکن است مشکلات متفاوتی رخ دهد تا روند زایمان را به خطر بیندازد و در امر شیر دهی هم تاثیر گذار باشد افزود: مادران نیاز به یک آگاهی دارند تا مشکلات آن ها برطرف شود و  بعد از بدنیا آمدن نوزاد تماس پوستی که با مادر برقرار می شود سر آغاز شیر دهی موفق است، یعنی این تماس پوستی اولیه هر چه طولانی تر و موفق تر باشد تداوم شیر دهی مادر بیشتر خواهد بود.

مادر بعد از زایمان، نیاز به حمایت روانی دارد

وی افزود: بعد از زایمان، مادر نیاز به حمایت روانی دارد چون دو هفته به واسطه ی تغییرات هورمونی، مادر خلقش پائین است و  تنها شخصی که می تواند به مادر کمک کند و حامی آن باشد همسر است، اما اگر مادر حمایتی نداشته باشد و یا بیماری زمینه ای قبلی داشته باشد ممکن است منجر به تغییرات روحی و روانی پایدار تری در مادر شود بنابراین حمایت خانواده به خصوص همسر کمک می کند که مادر سریعتر بهبودی کامل را بدست بیاورد و ارتباط مادر و کودک نزدیکتر می شود و شیر مادر هم افزایش پیدا می کند.
میر مطلبی خاطر نشان کرد: در ۶ ماه اولیه باید تغذیه ی انحصاری نوزاد، شیر مادر باشد یعنی به جز شیر مادر هیچ ماده غذایی دیگری وارد بدن کودک نشود.
وی با بیان اینکه اگر مادر در زمان شیر دهی دارو مصرف می کند، می تواند شیر دهی را ادامه دهد، اظهار کرد: ممکن است مادر در زمان شیر دهی نیاز به داروهایی در هر زمینه ای مثل عفونی، غیر عفونی، روانپزشکی و…داشته باشد مادر میتواند دارو استفاده کند و در عین حال به شیر دهی نوزاد ادامه دهد حتی دارویی به مادر داده می شود که سازگاری بیشتری با شیر دهی داشته باشد و شیر دهی به طور طبیعی کمک می کند که مادر سریعتر بهبودی داشته باشد.
این متخصص پزشک خانواده افزود:شرایط تجویز شیر خشک محدود است و در صورتی تجویز داده می شود که نوزاد یک بیماری خاصی داشته باشد و به شیرمصنوعی نیاز داشته باشد.
میرمطلبی بیان کرد: آموزش شیر دهی از زمان بارداری شروع و حتی تصمیم گیری مادر برای شیر دهی آغاز می گردد.
وی افزود: هیچ روشی در زمان بارداری وجود ندارد که به افزایش شیر مادر کمک کند و وقتی نوزاد بدنیا آمد روند شیر دهی آغاز می شود و در واقع مک زدن منظم نوزاد و تغذیه انحصاری با شیر مادر سبب افزایش شیر می شود.
میر مطلبی به مادران توصیه کرد:  هر زمان که احساس نیاز کردند فقط به مراکز مشاوره رجوع کنند و از یک فرد آگاه سوال بپرسند و خودسرانه کاری انجام ندهند، حتی ممکن است چندمین فرزند مادر باشد و این دلیل نمی شود که مادر نیاز به آموزش و کمک ندارند، اگر به مشاوران شیر دهی در مرکز بهداشت و درمان مراجعه کنند می تواند کمکی به خود و جامعه داشته باشند.
انتهای پیام/ گفتگو از فاطمه فیروزآبادی


کد مطلب: 120553

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/interview/120553/شیر-مادر-مقوی-ترین-اعلاء-نوزاد-خشک-نمی-تواند-جایگزین-باشد

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir