تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۶:۵۵
۰
plusresetminus
حسین زاده گفت: در سال گذشته بیش از 11 میلیارد تومان اعطای تسهیلات در حوزه صنایع دستی و اشتغالزایی انجام که برای بیش از 600 نفر زمینه اشتغال ایجاد شد.
فعالیت بیش از 70 هزار هنرمند در رشته های زیر مجموعه صنایع دستی/ایجاد اشتغال برای 600 نفر با اعطای 11میلیارد تومان تسهیلات در سال گذشته
کاظم حسین زاده معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگریی و صنایع دستی استان کرمان، در گفتگو با راه آرمان در رابطه با معضلات و مشکلات صنایع دستی جنوب استان اظهار کرد: استان  کرمان استان پهناوری است و به لحاظ داشتن فرهنگ غنی، تنوع قومیتی همیشه در صنایع دستی هم در سطح استانی و هم بین المللی مطرح بوده است.
وی گفت: بیش از 70 هزار هنرمند در رشته های زیر مجموعه صنایع دستی فعالیت دارند و هر کدام ازاین رشته ها یک ظرفیت فراوانی در راستای ایجاد اشتغال و خلق ثروت افزایش تولید ناخالص داخلی، ایجاد ارزش افزوده، هویت و برندسازی برای هر منطقه می توانند ظرفیت ایجاد کنند.
فعالیت بیش از 5 هزار نفر در حوزه صنایع دستی بومی در مناطق مختلف استان
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان افزود: در 27 شهرستان کرمان که هر کدام ظرفیت های منحصر به فرد خود را دارند، بیش از 5 هزار نفر در حوزه صنایع دستی در رشته های مختلف در شاخص بومی منطقه فعال هستند.
حسین زاده ادامه داد: رشته های شاخصی که در منطقه جنوب استان داریم شامل حصیربافی، گلابتون دوزی، گلیم بافی، البسه محلی، پته دوزی، زیورآلات سنتی و سنگ های قیمتی است.
وی عنوان کرد: در شهرستان عنبرآباد در حوزه حصیربافی، قالی و گلیم یکی از مشکلاتی که در گذشته وجود داشت، محصولاتی که تولید می شد متناسب با سلیقه و بازار مصرف نبود
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان خاطرنشان کرد: بدین جهت آموزش ها از شهرستان قلعه گنج با همکاری بنیاد مستضعفان شروع و کارآفرینی های خوبی صورت گرفت و برای یک هزار نفر ایجاد اشتغال شد.
حسین زاده ادامه داد: در قالب طراحی و نمونه سازی محصولات جدید آموزش داده شد که به تولید انبوه رسید که در حال حاضر کارآفرینان برتر حوزه صنایع دستی در کشور از منطقه قلعه گنج معرفی شدند.
برنامه ریزی دولت جهت ایجاد 12 هزار شغل در صنایع دستی
وی  گفت: برای اینکه بتوانیم صنعت «حصیربافی» را به سایر شهرستان های جنوبی استان گسترش دهیم، حمایت مسئولین شهرستانی را می طلبد که به ما در خصوص جذب اعتبارات صنایع دستی شهرستان در زمینه آموزش و طرح های پژوهشی و حمایت از تولید کمک کند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان خاطرنشان کرد: در خصوص حمایت دولت ظرفیت های خوبی در استان ایجاد شده است برنامه ریزی شده که 12 هزار شغل در حوزه صنایع دستی  مشاغل خرد خانگی در استان با استفاده از معین های اقتصادی ایجاد شود، که این ظرفیت می تواند به توسعه صنایع دستی همه شهرستانهای استان از جمله منطقه جنوب کمک کند.
حسین زاده همچنین در رابطه با حمایت از صنعت قالی در جنوب اذعان کرد: صنعت قالی زمان مدیدی است که از حوزه صنایع دستی جدا شده و در بحث مدیریت سازمان صمت است و آنان می توانند در زمینه قالی اظهار نظرکنند اینکه چه مشکلاتی دارد  و چرا این صنعت منسوخ شده و چه کارهایی باید برای احیا آن انجام شود.
آموزش پایه و اساس رشته های صنایع دستی است
وی به مسئله آموزش درحوزه صنایع دستی اشاره و تاکید کرد:همیشه اعتقاد داشتیم که آموزش های مهارتی و پیشرفته به عنوان پایه و اساس رشته های صنایع دستی مطرح بوده است و این به دلیل نبوغ و خلاقیت فردی که در بین جوانان استان وعلاقمند به حوزه صنایع دستی بوده است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان تصریح کرد:همیشه در طول سال از اعتباراتی که در حوزه صنایع دستی داشتیم جهت آموزش هایی که به صورت استاد شاگردی در سطح استان انجام شده صرف شده است.
حسین زاده عنوان کرد: لذا باید از این آموزش ها بیشتر حمایت شود و منابع مالی بیشتری در اختیار صنایع دستی قرار گیرد تا ما بتوانیم آموزش ها را در طول سال با کیفیت بهتر و میزان بیشتر انجام دهیم.
6 هزار نفر آموزش در کل استان در سال گذشته
وی خاطرنشان کرد: البته در سال گذشته 6 هزار نفر آموزش در کل استان انجام شد که بخشی از آن در جنوب استان صورت گرفت.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چه حمایت  هایی در حوزه صنایع صورت گرفته است، اذعان کرد: حمایت از صنایع دستی در گذشته بوده  و همچنان هست از جمله  اعطای تسهیلات قرض الحسنه بلند مدت که در طول کار به هنرمندان پرداخت می شود.
اعطای 11 میلیارد تومان تسهیلات در حوزه صنایع دستی در سال گذشته
حسین زاده بیان کرد: در سال گذشته بیش از 11 میلیارد تومان اعطای تسهیلات در حوزه صنایع دستی و اشتغالزایی انجام شد که برای بیش از 600 نفر زمینه اشتغال ایجاد شد.
وی همچنین تصریح کرد: در سال گذشته و ابتدای امسال تعدادی جهت دریافت تسهیلات معرفی شدند  تا بتوانند از ظرفیت بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر برخوردارشوند.
دلال در حوزه صنایع دستی یعنی سرمایه گذار
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان در خصوص دلالان در حوزه صنایع دستی اشاره کرد و گفت: در قالب مشاغل خانگی که مصوبه مجلس و وزیران را دارد در آنجا تعریف شده تعدادی هستند که از  تولید کنندگان پشتیبانی می کنند و یکسری از افراد هم تولید کننده هستند و این افرادی که به لفظ عامیانه به عنوان دلال از آنها یاد می شود معمولا اینها پشتیبان هستند که مواد اولیه را تامین و در اختیار تولید کننده قرار می دهند و بعد از آن که می بایست به بازار عرضه شود اینها به عنوان سرمایه گذار هستند و ما این افراد را به عنوان دلال نمی شناسیم بلکه به عنوان پشتیبان کننده تولید می شناسیم که اگر نبودند قطعا صنایع دستی با مشکلات عدیده ای مواجه می شد.
حسین زاده ادامه داد: به هر حال سرمایه گذاری در صنف ها و صنعتهای مختلف تعریف های خاص خود را دارد و یک سرمایه گذار ممکن است یک معدن یا هتل ایجاد کند و یا سرمایه گذاری در حوزه صنایع دستی نوع سرمایه گذاری او به این شکل است که سرمایه خود را در اختیار تولید کننده و بافنده قرار می دهد و بعد از تولید نیز تولیدات را جمع آوری و به بازار عرضه می کند.
 
انتهای پیام/نامجو
  https://armanekerman.ir/vdcep78zxjh8wni.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما