تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۳۰
۰
plusresetminus
امان الله علیمرادی گفت: عبوديت، وظيفه انسان در قبال خدا و در امر ولایت نيز انسان بايد ولايت كساني كه خدا دستور پيروي از آنان را داده است، بپذیرد؛ حضرت عباس علیه ‎السلام که باور و اعتقادش، تمام تلاش‎ها و موضع‎گیری‎های او را در مسیر ولایت قرار داده بود.
تلاش حضرت عباس(ع) در مسیر ولایت بود/ بصیرت دینی و استواری در باور از ویژگی های عباس ابن علی(ع)
حجت الاسلام و المسلمین امان الله علیمرادی در گفتگو با راه آرمان؛ ضمن عرض تسلیت ایام شهادت سید و سالار شهیدان اباعبدالله علیه السلام و یاران ایشان در خصوص ویژگی های حضرت عباس بن علي علیه السلام گفت: در روایتی از امام زين العابدين علیه السلام در مورد حضرت عباس علیه السلام آمده است" جميع شهدا به مقام ايشان غبطه می‌خورند".

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فرازی از زیارت نامه حضرت عباس بن علی علیه السلام ابراز کرد: در این زيارتنامه اطاعت و بندگي خداي متعال اولین خصوصیت حضرت عباس است و سرچشمه تمامي خوبي ها، پاكي ها و زيبايي های ایشان است.

وی ادامه داد: حضرت عباس علیه السلام  از راه عبوديت و بندگي خدا به مقام اطاعت از رسول خدا و امير المومنين علیه السلام و امام حسن و امام حسين علیهم السلام و حمایت از ایشان رسیده است و در روايت منقول از مصباح الزائرين ابن طاووس در زيارت آن حضرت آمده است" مقام صبر، جهاد، حمایت و نصرت و دفاع از برادر در گرو طاعت رب است".

این مقام مسئول تصریح کرد: عبوديت، وظيفه انسان در قبال خدا و در امر ولایت نيز انسان بايد ولايت كساني كه خدا دستور پيروي از آنان را داده است، بپذیرد؛ حضرت عباس علیه ‎السلام که باور و اعتقادش، تمام تلاش‎ها و موضع‎گیری‎های او را در مسیر ولایت قرار داده است؛ در عصر تاسوعا، دشمن کوشید با استفاده از روابط قومی و قبیله‎‌ای، حضرت اباالفضل علیه‎السلام را از لشگر حسین جدا سازد. شمر بن ذی الجوشن که نسبت خانوادگی با ام‎‌البنین علیهاالسلام داشت، به خیمه حضرت عباس علیه‎السلام نزدیک شد و فریاد زد:اين بنو اختنا، اين العباس واخوته؟ «خواهرزاده‎های ما کجایند؟»

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری افزود: شمر پا را فراتر نهاد و برای رسیدن به مقصود خود به حضرت عباس علیه‎السلام امان‎‌نامه تسلیم کرد. دشمن که برق شمشیر و توفان دستان حضرت اباالفضل علیه‎السلام در دفاع از ولایت را در جنگ‎های پیشین دیده بود، می‎خواست با این حربه، شکست را بر سپاه امام تحمیل کند.

وی ادامه داد: حضرت عباس علیه‎‌السلام فریاد کشید «دست‎هایت بریده باد! خداوند تو و امان‎نامه‎ات را لعنت کند. آیا به ما امان می‎دهی، در حالی که پسر پیامبر(ص)، امام حسین علیه‎السلام، امان ندارد؟ به ما امر می‎کنی که به اطاعت این نفرین شدگان الهی و فرزندان ملعون و پلید آنان در آییم؟».

این مقام مسئول گفت: تاريخ گواه اين است كه حضرت عباس در تمامي مراحل زندگي خصوصاً صحنه هاي متعدد و سخت كربلا، پا به پاي سيد الشهداء و در اطاعت او بوده است و تمام فكر و دل مشغولي اش اين بود كه امام خود را راضي كند.      

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی با اشاره به فرازی دیگر از زیارت نامه حضرت عباس عليه‎السلام ابراز کرد: نوشته‎‌اند هنگامي که کاروان اسيران کربلا را در شام، به کاخ يزيد بردند، در ميان وسايل غارت شده‎ي شهيدان، پرچمي بود که از ضربات دشمن بسيار آسيب ديده بود. يزيد با حيرت به آن نگاه کرد و پرسيد: «اين پرچم در دست چه کسي بوده است؟» گفتند: «عباس بن علي.» آنگاه سرگردان بين حيرت و احترام، سه بار برخاست و نشست و به حاضران گفت: «به اين پرچم خوب نگاه کنيد. ببينيد که بر اثر ضربات شما هيچ جاي سالمي ندارد، ولي انتهاي آن که در دست علمدار بوده، سالم سالم است.»

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: اين سخن کنايه از اين بود که پرچمدار، ضربات تيغ‎هاي برهنه و برّاني را که به دستش مي‎خورده، تاب آورده، ولي پرچم را رها نکرده است.

وی در خصوص شجاعت حضرت عباس عليه ‎السلام گفت: آنگونه که از منابع تاريخي بر مي‎آيد حضرت عباس عليه‎السلام داراي ورزيدگي اندام و تناسب اعضايي بوده که بيانگر توان جسمي بالاي او بوده است که تا اندازه‎اي از ويژگي‎هاي ارثي او بوده است. چرا که هم پدر او از ابر پهلوانان عرب به شمار مي‎رفته و هم خاندان مادري او گرُد ميدان بوده‎اند. مادر او ام‎البنين، از خانواده شجاع و دلاور بود.

این مقام مسئول افزود: از ديگر دلايل اين قدرت جسمي، افزودن بر فرآيند ارثي، اين بوده که او از کودکي با ورزش و چالاکي انس داشت. ورزش و کار در مزرعه و آموزش‎هاي نظامي دست به دست هم داد و از عباس (عليه‎السلام)، جواني نيرومند و شجاع ساخت.

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی عنوان کرد: درخشش او در جنگ‎هاي گوناگون به ويژه کربلا، يادآور نبردهاي پيروزمندانه حضرت علي عليه‎السلام بود. او با سه تن از شجاعانِ دشمن، قهرمانانه مي‎جنگد و هر سه را به هلاکت مي‎رساند؛ نخستين آنان که دو زره نفوذ ناپذير پوشيده، کلاهخودي بزرگ بر سر نهاده و نيزه‎اي بلند در دست گرفته بود وقتي به ميدان آمد، نيزه‎اش را به حمايل سينه حضرت فرود کرد. حضرت عباس عليه‎السلام سرِ نيزه او را گرفت و پيچانيد و از دستش بيرون آورد و او را با نيزه خودش هلاک کرد. و اين رشادت کسي است که هم اعتقاد قوي دارد و هم تسليم ولي و امام خود است.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: حضرت ابوالفضل علیه السلام از اكابر و افاضل فقها و علماء اهل بيت علیه السلام بوده است و معلوم است كسي كه زير آفتاب ولايت و حجر شاه ولايت در مدرسه امامت امام حسن علیه السلام و حضرت حسين علیه السلام تربيت شده وكسب علم و نورانيت کرده باشد و داراي چه مرحله اي از علم و معرفت خواهد بود.

با بیان اینکه در روايتى كه از امامان معصوم عليه السلام به ما رسيده ، فرمودند"همانا عباس فرزند على عليه السلام علم را چون غذا در كودكى از پدرش وارد جانش نموده است"، تصریح کرد: در ادامه این روایت آمده است" اين تعبير، تشبيه بسيار لطيفى است زيرا هرگاه كبوترى غذا را نرم و گوارا كند و به بچه اش بخوراند، به آن تعبير به (زق ) مى شود، اين بيان حاكى است كه حضرت ابوالفضل العباس عليه السلام در دوران خردسالى ، از پستان مادرش علم و حكمت را چون شير، شيره جانش ‍ نموده، و در دامان علم و حكمت، رشد و نمو نموده و داراى علم لدنى بوده است ".

این مقام مسئول ادامه داد: در شأن حضرت ابوالفضل العباس عليه السلام گفته شده" حضرت عباس ابن علی عليه السلام از عالمان فقيه فرزندان امامان علهيم السلام است"؛ حضرت ابوالفضل العباس عليه السلام از هر كرانه كه به جانبش آيى، دريايى است كه موج‌هايش نيكى ها است و كرانه آن سرشار از سخاوت و كرم است.

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی با بیان اینکه روایت شده است حضرت ابوالفضل العباس عليه‌السلام بدون اجازه در كنار امام حسين عليه‌السلام نمي نشست، و اگر پس از اجازه مي نشست، مانند عبد خاضع دو زانو در برابر مولايش مي نشست، خاطر نشان کرد:امام صادق(ع) درباره ایشان فرموده اند" عموی ما عباس بن علی (ع) دارای بصیرت دینی و استواری در باور بود. در راه خداوند در رکاب ابی عبدا... جهاد کرد و نیکو آزمایش داد و به شهادت رسید".

انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdcfvxdyyw6d0ca.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما