تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۱۷
۰
plusresetminus
در گفتگو با نماینده مجلس خبرگان رهبری تأکید شد؛

عاشورا مدرسه آموزش حیات طیبه و ارزش‌های بلند انسانی است

امان الله علیمرادی با تأکید بر اینکه عاشورا مدرسه آموزش حیات طیبه و ارزش‌های بلند انسانی است، گفت: ایمان توحیدی، توکل بر خدا، تسلیم و رضا در برابر اراده الهی در انجام وظایف، فداکاری در راه حق، بذل مهجه و همه موجودی در این راه، دعوت به راه حق و استقامت در این راه از جمله موضوعاتی است که در این مسیر مطرح است.
عاشورا مدرسه آموزش حیات طیبه و ارزش‌های بلند انسانی است
حجت الاسلام و المسلمین امان الله علیمرادی در گفتگو با راه آرمان؛ ضمن عرض تسلیت شهادت اباعبدالله علیه السلام و یاران با وفای ایشان با بیان اینکه حادثه عاشورا بزرگترین مصیبت تاریخ است، گفت: امام صادق علیه السلام فرمودند" همانا مصیبت روز حسین علیه السلام عاشورا از تمام روزهای دیگر بزرگتر است".

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امام رضا علیه السلام ابعاد این مصیبت را اینگونه بیان می کنند" به درستی که مردم عصر جاهلیّت جنگ در ماه محرم را حرام می‌دانستند، پس در آن ماه حلال کردند خون‌های ما را و حرمت ما را در آن ماه شکستند و فرزندان و همسران ما را اسیر کردند و در خیمه‌های ما آتش افروختند و هر آنچه از کالا بود چپاول کردند و حرمت رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم را در مورد ما رعایت نکردند".

وی ابراز کرد: امام رضا علیه السلام همچنین بیان کرده اند" به درستی که روز حسین علیه السلام در سرزمین کربلا  قلب‌های ما را زخمی کرد و خون‌های ما را جاری ساخت و عزیزان ما را خوار گرداند، و درد و رنج را میراث ما ساخت تا روزی که این غم برطرف شود، روز قیام قائم و انتقام او از قاتلان پس گریه کنندگان باید بر مثل حسین علیه السلام گریه کنند زیرا به درستی که گریه بر او گناهان بزرگ را از بین می‌برد.

عاشورا مدرسه آموزش حیات طیبه و ارزش‌های بلند انسانی است

این مقام مسئول با تأکید بر اشتداد غضب خدا بر کسانی قاتلان امام حسین علیه السلام اظهار کرد: حضرت در سخنانی در صحنه پیکار گفتند" غضب الهي بر قوم يهود شدت گرفت، چرا که براي خدا، فرزند قائل شدند، غضب خدا، بر نصاري شديد شد، چرا که قائل به تثليث شدند و غضب الهي بر مجوس فرود آمد، چرا که خورشيد و ماه را پرستيدند و غضب خداوند شدت گرفت بر قومي که متحد شدند تا فرزند دختر پيامبر خود را بکشند.به خدا قسم تن به ذلت بيعت نخواهم داد، تا خداوند را ملاقات کنم در حالي که به خون خود آغشته باشم.

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی در خصوص ثواب عزاداری برای سیدالشهدا علیه السلام گفت: امام رضا علیه السلام در این باره فرمود" هر که روز عاشورا، روز ماتم، اندوه و گریه اش باشد، خداوند عزیز و جلیل روز قیامت را روز شادی و خوشحالی او قرار می‌دهد و چشم او در بهشت به دیدن ما روشن می‌گردد".

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه عاشورا مدرسه آموزش حیات طیبه و ارزش‌های بلند انسانی است، تصریح کرد: ایمان توحیدی، توکل بر خدا، تسلیم و رضا در برابر اراده الهی در انجام وظایف، فداکاری در راه حق، بذل مهجه و همه موجودی در این راه، دعوت به راه حق و استقامت در این راه از جمله موضوعاتی است که در این مسیر مطرح است.

وصیت اباعبدالله (ع) به محمد بن حنفیه چه بود؟

وی افزود: در مدينه؛ آن شبي که وليد حاکم مدينه، حضرت را احضار کرد و گفت معاويه از دنيا رفته است و شما بايد با يزيد بيعت کنيد؛حضرت به او فرمود: باشد تا صبح، برويم فکر کنيم، ببينيم ما بايد خليفه شويم، يا يزيد بايد خليفه شود؛ مروان فرداي آن روز، حضرت را در کوچه هاي مدينه ديد، گفت: يا اباعبدالله، تو  خودت را به کشتن مي دهي! چرا با خليفه بيعت نمي کني؟ بيا بيعت کن، خودت را به کشتن نده؛ خودت را به زحمت نينداز.

این مقام مسئول بیان کرد: حضرت در جواب او، اين جمله را فرمود: ديگر بايد با اسلام، خداحافظي کرد؛ آن وقتي که حاکمي مثل يزيد بر سر کار بيايد و اسلام به حاکمي مثل يزيد، مبتلا گردد؛ قضيه شخص يزيد نيست؛ هرکس مثل يزيد باشد. گویی تا به حال هرچه بود، قابل تحمّل بود؛ اما الان پاي اصل دين و نظام اسلامي در ميان است و با حکومت کسي مثل يزيد، نابود خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی اظهار کرد: در وصیت حضرت به برادرش محمد بن حنفيه، بعد از شهادت به وحدانيّت خدا و موارد دیگر، به اين جا مي رسد: «و اني لم اخرج اشرا ولا بطراً و لا مفسداً و لا ظالماً»؛ يعني اشتباه نشود و تبليغات‌چي‌ها تبليغ کنند که امام حسين هم مثل کساني که خروج مي کنند براي اين که قدرت را به چنگ بگيرند؛ براي خودنمايي، براي عيش و ظلم و فساد؛ وارد ميدان مبارزه و جنگ مي شود. کار ما از اين قبيل نيست؛ «و انّما خرجت لطلب الاصلاح في امّة جدّي» . عنوان اين کار، همين اصلاح است؛ مي خواهم اصلاح کنم. نه براي اين است که حتماً بايد به حکومت برسيم، نه براي اين است که حتماً بايد برويم شهيد شويم. نه؛ مي خواهيم اصلاح کنيم.

دلیل قیام سیدالشهدا (ع) چه بود؟

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: البته اصلاح، يک وقت شرايط، طوري است که انسان به حکومت مي رسد و خودش زمام قدرت را به دست مي گيرد؛ يک وقت نمي تواند اين کار را بکند؛ نمي شود؛ شهيد مي شود. در هر دو حال، قيامِ براي اصلاح است؛ بعد مي فرمايد: «اريد ان آمر بالمعروف و انهي عن المنکر و اسير بسيرة جدّي» ؛ اين اصلاح، مصداق امر به معروف و نهي از منکر است.

وی با اشاره به اینکه حضرت در مکه، دو نامه نوشته است که: يکي به رؤساي بصره و يکي به رؤساي کوفه است، ابراز کرد: در نامه حضرت به رؤساي بصره، اين طور آمده است" من مي خواهم بدعت را از بين ببرم و سنّت را احيا کنم؛ زيرا سنت را ميرانده اند و بدعت را زنده کرده اند! اگر دنبال من آمديد، راه راست با من است؛ يعني مي خواهم همان تکليف بزرگ را انجام دهم که احياي اسلام و احياي سنّت پيغمبر و نظام اسلامي است".

این مقام مسئول افزود: در نامه به اهل کوفه فرمود" امام و پيشوا و رئيس جامعه اسلامي نمي تواند کسي باشد که اهل فسق و فجور و خيانت و فساد و دوري از خدا و اينهاست. بايد کسي باشد که به کتاب خدا عمل کند. يعني در جامعه عمل کند؛ نه اين که خودش در اتاق خلوت فقط نماز بخواند؛ بلکه عمل به کتاب را در جامعه زنده کند، اخذ به قسط و عدل کند و حق را قانون جامعه قرار دهد".

سخن امام حسین(ع) خطاب به لشکر دشمن

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی اظهار کرد: امام حسين از مکه خارج شد. آن حضرت در بين راه در هر کدام از منازل، صحبتي با لحنهاي مختلف دارد. در منزلي به نام «بيضه»، در حالي که حرّبن يزيد هم در کنار حضرت است، حضرت مي رود، او هم در کنار حضرت مي رود، به اين منزل رسيدند و فرود آمدند.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: حضرت ايستاد و خطاب به لشکر دشمن، اين گونه فرمود" اگر کسي ببيند حاکمي در جامعه، بر سرِ کار است که ظلم مي کند، حرام خدا را حلال مي شمارد، حلال خدا را حرام مي شمارد، حکم الهي را کنار مي زند - عمل نمي کند - و ديگران را به عمل وادار نمي کند؛ يعني در ميان مردم، با گناه، با دشمني و با ظلم عمل مي کند - حاکمِ فاسدِ ظالمِ جائر، که مصداق کاملش يزيد بود و با زبان و عمل، عليه او اقدام نکند، خداي متعال در قيامت، اين ساکتِ بي تفاوتِ بي عمل را هم به همان سرنوشتي دچار مي کند که آن ظالم را دچار کرده است؛ يعني با او در يک صف و در يک جناح قرار مي گيرد".

وی بیان کرد: اين را پیامبر اسلام(ص) مشخّص کرده بود که اگر نظام اسلامي، منحرف شد، بايد چه کار کرد. امام حسين هم به همين فرمايش پيغمبر، استناد مي کند؛ پس اگر انسان در چنين شرايطي قرار گرفت و موقعيت مناسب باشد، واجب است در مقابل اين عمل، قيام و اقدام کند. به هر کجا مي خواهد برسد؛ کشته شود، زنده بماند، به حسب ظاهر موفق شود، يا نشود. هر مسلماني در مقابل اين وضعيت بايد قيام و اقدام کند. اين تکليفي است که پيغمبر فرموده است.

درس بزرگ سیدالشهدا (ع) به تاریخ جهان اسلام

این مقام مسئول عنوان کرد: امام حسین علیه السلام پس از آن فرمود" و انّي احق بهذا"؛ من از همه مسلمانان شايسته ترم به اين که اين قيام و اين اقدام را بکنم؛ چون من پسر پيغمبرم. اگر پيغمبر، اين تغيير، يعني همين اقدام را بر تک تک مسلمانان واجب کرده است، بديهي است حسين بن علي، پسر پيغمبر، وارث علم و حکمت پيغمبر، از ديگران واجب‌تر و مناسب‌تر است که اقدام کند. و من به خاطر اين است که اقدام کردم. پس امام، علّت قيام خود را بيان مي‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی تأکید کرد: پس امام حسين عليه السّلام براي انجام يک واجب، قيام کرد. اين واجب در طول تاريخ، متوجّه به يکايک مسلمانان است. اين واجب، عبارت است از اين که هر وقت ديدند که نظامِ جامعه اسلامي دچار يک فسادِ بنياني شده و بيم آن است که به کلّي احکام اسلامي تغيير يابد، هر مسلماني بايد قيام کند.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: لذا امام حسين عليه السّلام از لحاظ عملي، درس بزرگي به همه تاريخ اسلام داد و در حقيقت، اسلام را هم در زمان خودش و هم در هر زمان ديگري بيمه کرد و هرجا فسادي از آن قبيل باشد، امام حسين علیه السلام  در آن جا زنده است و با شيوه و  عمل خود مي گويد که شما بايد چه کار کنيد. تکليف اين است؛ لذا بايد ياد امام حسين و ياد کربلا زنده باشد؛ چون ياد کربلا اين درس عملي را جلوِ چشم مي گذارد.

انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdcbwgb8srhb5wp.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین