تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۴۷
۰
plusresetminus
سید محمد علی گلاب زاده با بیان اینکه اولین مسجد تاریخ اسلام یا حداقل دومین مسجد تاریخ اسلام در استان کرمان ساخته شده است، گفت: مسجد امام خمینی(ره) که در گذشته مسجد ملک گفته می شود در اوایل قرن پنجم هجری قمری به وسیله ملک توران شاه سلجوقی ساخته شده است.
اولین مسجد ایرانی تاریخ اسلام در دل پهناورترین استان کشور/ چشم نوازی یادگار دوره سلجوقیان در بطن شهر کرمان
سید محمد علی گلاب زاده در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به روز جهانی مسجد در خصوص قدمت مساجد استان کرمان گفت: به باوری بسیاری از تاریخ نگاران اولین مسجد تاریخ اسلام یا حداقل دومین مسجد تاریخ اسلام در استان کرمان ساخته شده این افتخار و بالندگی را مردم کرمان همواره برای خودشان مأخوذ داشته و خواهند داشت.

این تاریخ شناس کرمانی ضمن اشاره به مطلب فوق و بیان اینکه این مسجد تاریخی مسجد پیامبر اکرم(ص) در شهرستان بم است، عنوان کرد: این مسجد توسط عبدالله ابن عامر پسر خاله خلیفه وقت ساخته شد که این فرد با پیامبر اسلام(ص) خویشاوندی داشت.

وی ادامه داد: این مسجد در سال های 20 تا 30 هجری قمری در شهرستان بم بنا شد و عده ای متعقد هستند که این مسجد، اولین مسجد اسلام و برخی دیگر معتقد هستند که دومین مسجد اسلام بوده است.

گلاب زاده با بیان اینکه به دنبال ساخت مسجد پیامبر اکرم(ص) در بم، مساجد مختلفی در شهرهای گوناگون کرمان ساخته شده، اظهار کرد: گفته شده است که مسجد گل مشکی یکی از ابتدایی ترین مساجدی است که در شهر کرمان ساخته شده است و بعد از آن مسجد امام خمینی(ره) که مسجد ملک گفته می شود در اوایل قرن پنجم هجری قمری به وسیله ملک توران شاه سلجوقی ساخته شده است.

این تاریخ شناس کرمانی ابراز کرد: معتقدم این مسجد نشان از روشنایی تفکر و اندیشه ملک توران شاه داشت؛ دلیل این امر آن است که در زمانی که ملک توران شاهد این مسجد را بنا کرد جمعیت کرمان بیش از 30 هزار نفر نبود و زمانی که به او گفتند که این مسجد به این بزرگی را برای 30 هزار نفر جمعیت چرا می سازی؟ او گفت من این مسجد را برای جمعیت 30 هزار نفری امروز نمی سازم؛ من این مسجد را برای هزار سال بعد می سازم که جمعیت کرمان بسی بیشتر از این خواهد بود و امروز مشاهده می کنیم که این فرد، پیش بینی درست و منطقی داشته است و این مسجد یکی از بزرگترین مساجد ایران است.

وی با اشاره به ساخت مسجد جامع کرمان توسط محمد مظفر میبدی گفت: اگر از در ورودی شرقی مسجد جامع وارد این سرسرا شوید، سنگ کوچکی به دیوار را مشاهده می کند که این سنگ نشان می دهد که در این مکان مسجد کوچکی وجود داشته است و زمانی که محمد مظفری در جیرفت با کرمانیان نبرد داشت و اسب او را پی زدند، او خود را در خطر قتل حتمی دید؛ در آن زمان با خداوند عهد کرد که اگر من به کرمان برسم و نجات یابم، مسجدی خواهم ساخت.

گلاب زاده افزود: در این شرایط قهرمان علی بمی آمد و اسب خود را در اختیار محمد مظفر قرار داد تا او خود را به کرمان برساند و مقابل دروازه کرمان که از اسب پیاده شد و مردم ناباورانه محمد مظفر را دیدند، همانجا کلنگی بر زمین زد و بنای مسجد را پی نهاد که امروز 700 سال از آن زمان می گذرد و پس از ساخت مسجد، عطیف الدین را از یزد به عنوان اولین پیش نماز دعوت کرد.

این تاریخ شناس کرمانی بیان کرد: هر یک از حاکمان، بزرگان و شخصیت های که می خواستند کار خیر انجام دهند، در کنار کارهای خود، یک مسجد نیز می ساختند؛ به عنوان مثال وکیل الملک حمام، بازار، کاروانسرا ساخت و در کنار آنها مسجد نیز ساخت که این مسجد در قیصریه کرمان فعال است.

وی ادامه داد: گنجعلیخان نیز در کنار ساخت حمام، بازار، کاروانسرا، ضرابخانه، آب انبار یک مسجد ساخت که اگر چه این مسجد جنبه خصوصی داشت اما به نظر می رسد که این مسجد جزو لاینفک کارهای خیر بوده است که حاکمان و کسانی که صاحب تمکن بوده اند در کرمان مد نظر داشته اند.

گلاب زاده گفت: مساجد در کرمان هیچگاه متکی به کمک دولتی ها نبوده است؛ حتی محمد مظفر میبدی که حاکم کرمان بود بعد از آنکه مسجد جامع کرمان را ساخت نوشت که من این مسجد را از محل درآمدهای باغ های انارم در میبد ساختم و این را ذکر کرد که از مال دولتی و بیت المال برای ساخت مسجد استفاده نکرده است که این مسئله، نقطه قوت و عطفی در خصوص مساجد کرمان است.

این تاریخ شناس کرمانی عنوان کرد: مساجد کرمان مانند مساجد صدر اسلام در گذشته، همواره یکی از پایگاه های معتبر دیوانی، علمی و دانش پژوهی مردم بوده است؛  به عنوان مثال در دهه 30 و 40 مساجد، پایگاه حضور دانش آموزان و دانشجویان بود و در آنان در مساجد سفره درس خود را پهن و تلمذ می کردند.

وی با تأکید بر اینکه مساجد همواره مورد علاقه و دلبستگی مردم کرمان بوده است و کارهای دادگستری مردم در مساجد برگزار می شد، خاطر نشان کرد: در سال 1358 بعد از پیروزی انقلاب حمید بهرامی که اولین استاندار کرمان بود اولین جلسه رسیدگی به شکایات مردم را در مسجد امام خمینی(ملک) برگزار کرد که آنجا تمام مدیران کل حضور داشتند.

انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdcgyz9qyak9x74.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما