تاریخ انتشار :دوشنبه ۱ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۷
۰
plusresetminus
گفتگوی راه آرمان با پزشک نام آشنا برای بیماران کرونایی؛

پزشکان، پیشتاز در خط مقدم مبارزه با کرونا

از زمان شیوع ویروس کرونا شاهد از خود گذشتگی پزشکان در کنار دیگر اعضای کادر درمان در خط مقدم مقابله با این ویروس بودیم.
پزشکان، پیشتاز در خط مقدم مبارزه با کرونا
به گزارش راه آرمان از رفسنجان؛ یکم شهریور مصادف با زاد روز پزشک حاذق ایرانی ابو علی سینا، با هدف گرامی داشت خدمات و تالیفات وی به دانش پزشکی و تجلیل از پزشکان جامعه، به عنوان روز پزشک در ایران نامگذاری شده است.

از زمان شیوع ویروس کرونا همگان نظاره گر از خود گذشتگی و مجاهدت پزشکان در کنار دیگر اعضای کادر درمان به عنوان مدافعان سلامت برای درمان بیماران مبتلا به کرونا در خط مقدم مقابله با این ویروس بوده اند که در این راه پزشکان بسیاری نیز به این بیماری مبتلا و حتی به شهادت رسیدند.

به همین بهانه با محمود کهنوجی متخصص داخلی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، معاون آموزشی بیمارستان علی ابن ابیطالب و عضو سازمان نظام پزشکی رفسنجان گفتگویی انجام دادیم.

وی پزشک عمومی و فارغ التحصیل رشته بیماری های داخلی از دانشگاه علوم پزشکی تهران است. قریب به 6 سال است که در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به عنوان هیات علمی در رشته ی تخصص داخلی فعالیت دارد و قریب به 6 سال است که در کلینیک سلامت به درمان سرپایی بیماران و دو ماه هست که در مطب خصوصی به درمان بیماران مشغول است.

محمود کهنوجی که 20 سال سابقه پزشکی دارد انگیزه اصلی خود از طبابت را عشق و علاقه عنوان کرد و در گفتگو با خبرنگار ما گفت:  پزشکی یک شغل نیست؛ عشق و علاقه است. از سال 73 که دیپلم گرفتم برای من پزشکی یک عشق و علاقه بود از آنجاییکه در خانواده ام چند تا بیمار داشتیم مخصوصا مادرم که چندسالی بیمار بود و این موارد را می دیدم و با توجه به اینکه دیپلم من ریاضی فیزیک بود ولی به رشته ی پزشکی علاقه مند شدم و با هدف خدمت به مردم ادامه تحصیل دادم.

در دوران کرونا سختی های پزشکی بیشتر نمود پیدا کرد

معاون آموزشی بیمارستان علی ابن ابیطالب رفسنجان بیان کرد: پزشکی شغلی است که سختی های خودش را دارد از روزی که وارد این رشته تحصیلی می شوید به عنوان دانشجوی پزشکی، درس ها سنگین و کشیک های دانشجویی سخت و طول دوره‌ی تحصیل 7 الی 8 سال است.

وی افزود:  زمانیکه پزشک می شوی با انواع بیمارهای مختلف و بیماران بدحال روبرو می شوی مخصوصا در این چند سال اخیر که با بیماری کرونا مواجه هستیم سختی های پزشکی بیشتر نمود پیدا کرد.

محمود کهنوجی با اشاره به اینکه شاید به خاطر سختی هایی که این شغل دارد استقبال از این رشته کمتر شده است، تصریح کرد: در دوران دانشجویی گاهی اوقات در ماه  12 تا کشیک باید رفت یعنی 12 شبانه روز نباید بخوابی و مرتب به درمان بیماران بپردازی.

وی بحث روحی و روانی را از دیگر سختی های این شغل عنوان کرد و گفت: سختی های بعدی سختی های عاطفی است که به پزشک وارد می‌شود، وقتی که بیماری را درمان می کنی و بيمار از درمان شما نتیجه نمی گیرد یا بیماریش صعب العلاج است با تمام درمان هایی که انجام میدهی بیمار فوت میکند از لحاظ روحی و روانی ضربه های خیلی بزرگی به پزشک وارد می شود.

وی دیدگاه برخی مردم در مورد پزشکان و اینکه سختی های کار او را نمی بینند را از دیگر سختی های کار پزشکی قلمداد کرد و افزود: بعضی از افراد دیدگاه ضد پزشک را رواج می دهند و از پزشکان به عنوان افراد مال دوست یاد میکنند و می‌گویند که پزشکان افرادی هستند که فقط پول در می آورند و کاری انجام نمی دهند و این ها سختی کار ما را دوچندان کرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بیان کرد: اینکه زحمت می کشی و در جامعه به این دید بهت نگاه کنند و یا اینکه رسانه ها علیه پزشکان مطلب می نویسند و وقتی به عمق واقعه می رویم می بینیم مطلب چیری دیگری است این سخت است. شاید به ندرت پزشکانی باشند که بخاطر پول، پزشکی را انتخاب باشند.

مواجه با اولین بیمار کرونایی

محمود کهنوجی در پاسخ به این سوال که اولین باری که با بیمار کرونایی مواجه شدید چه عکس العملی نشان دادید، گفت: من اولین روزی که کرونا وارد کشور شد اولین پزشک عضو پزشکان کرونایی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بودم و هنوز هم هستم و تا کنون 10 الی 15 هزار بیمار کرونایی در مطبم ویزیت کردم و در حال حاضر روزی 60 تا 70 بیمار کرونایی در مطب ویزیت می کنم.

وی افزود: اولین بار در اسفند ماه بود یک بیمار مشکوک به کرونا در مطب مراجعه کرد. اوایل به خاطر ترس از کرونا با لباس مخصوص، شیلد، ماسک و کلاه با  احتیاط فراوان با بیماران برخورد می کردم اما کم کم به این پی بردیم که بیماران کرونایی هم مثل بقیه بیماران هستند باید کنارشان بشینیم و باهاشون صحبت کنیم و ترس بیمار را کم کنیم.

محمود کهنوجی با اشاره به اینکه 80 درصد بیماران مراجعه کننده به مطب به کرونا مبتلا هستند، گفت: در حال حاضر از نظر من هر کسی که علائم سرما خوردگی، تب و لرز و آبریزش بینی و... دارد مبتلا به کروناست ولی همه‌ی کرونایی ها نیاز به بستری ندارند.  بیماران کرونایی که وارد فاز شدید بیماری می شوند آنهایی هستند که تنگی نفس دارند ریه هاشان بیش از 30 تا 40 درصد درگیر شده باشد و اکسیژن خونشان خیلی پایین باشد که براساس شدت بیماری در بخش های مختلف بیمارستان بستری می شوند.

واکسیناسیون به منظور کنار گذاشتن ماسک و پروتکل های بهداشتی نیست

عضو سازمان نظام پزشکی رفسنجان با تاکید بر اینکه با واکسیناسیون وضعیت بهتر خواهد شد، گفت: وقتی که در کل دنیا واکسن پذيرفته شده و می تواند یک راه پیشگیری باشد در کشور ماهم پذیرفته شده است و کسی مخالف واکسیناسیون نیست و یکی از راهای پیشگیری از این بیماری است.
 
کهنوجی متذکر شد: واکسیناسیون به این منظور نیست که شما واکسن زدید دیگر این بیماری را نمیگیرید واکسیناسیون به منظور کنار گذاشتن ماسک و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی نیست حتی اگه واکسیناسیون کامل شود بازهم باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کرد.

وی عنوان کرد: کودکان هم می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند و آمار هم خیلی بالاست و کودکان بیشتر ناقلین جامعه هستند که می توانند بیماری را منتقل کنند.

این پزشک متخصص داخلی در خصوص شایعه اینکه کسی که کرونا داشته باشد واکسن بزنداز دنیا می رود، گفت: چنین چیزی نیست اما کسی که کرونا داشته باشد حداقل تا 2 الی 3ماه شانس ابتلای مجدد به کرونا در آنها کم است به همین خاطر افرادی که کرونا میگیرند بهتر است که  4 تا 6 هفته بعد از بیماری واکسن بزنند.

وی افزود:  تزریق آمپول و داروی تقویتی و یا نرفتن به دندان پزشکی که در فضای مجازی شایعه شده است که وانمود می شود باعث فوت فرد بعدا از واکسن  خواهد شد، واقعیت ندارند.

نوع دلتا و هندی کرونا که شایع و به شدت واگیر دار است را جدی بگیرید

محمود کهنوجی ضمن توصیه به مردم بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی، گفت: بیشترین توصیه من به مردم این است که کرونا را جدی بگیریند مخصوصا نوع دلتا و هندی که بسیار شایع و به شدت واگیر دار است.

وی اضافه کرد: زدن ماسک و نرفتن به میهمانی و تجمعات را مد نظر بگیرند، مخصوصا در فصل برداشت پسته به باغداران توصیه می شود از کارگران بومی استفاده کنند و در حین کار ماسک داشته باشند.

معاون آموزشی بیمارستان علی ابن ابیطالب رفسنجان عنوان کرد: واکسیناسیون مورد تایید همه دنیاست و خاص کشور ما نیست لذا همه باید واکسن بزنند و اینکه حالا کدام واکسن بزنند مهم نیست اولین واکسنی که در دسترس باشد همان را تزریق کنند و به بیماران زمینه ای توصیه می شود حتما واکسن بزنند.

به پزشکان توجه بیشتری داشته باشید

وی در پایان صحبت هایش ضمن آروزی بهبودی برای کل بیماران کرونایی، گفت: از مسئولان می خواهیم به پزشکان توجه بیشتری داشته باشند چراکه تنها قشری هستند که در خط مقدم کرونا پیشتاز  و با جان خود دست و پنجه نرم می کنند.

محمود کهنوجی گفت: بسیاری از پزشکان بودند که جان خود را در این راه از دست دادند به جای تخریب، منزلت آنها را در جامعه بالا ببریم.

انتهای پیام/
  https://armanekerman.ir/vdcipuazqt1ar32.cbct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما