تاریخ انتشار :شنبه ۶ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۰۸
۰
plusresetminus
مهدیه عباس زاده گفت:شعر کودک با وسعت اندیشه و نگرشی که در مضامین نهفته خود دارد می تواند با آموزش های غیر مستقیم انواع مفاهیم و فرهنگ های ارزشی را به کودک منتقل کند.
انتقال مفاهیم ارزشی با استفاده از مضامین نهفته در شعر کودک

مهدیه عباس زاده در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه شعر کودک به مسائل روز، اتفاقات ساده وحتی جزئی ترین مسائل می تواند به یک شعر کودکانه خاص و جذاب معطوف شود، گفت: در اشعارم سعی کرده ام مهربانی، هم نوع دوستی، خدا شناسی و مضامین تربیتی و.... را انعکاس دهم.

این شاعر کرمانی ادامه داد: در کتاب «چفیه گل» به موضوع دفاع مقدس پرداخته ام و با نگاهی کودکانه این مضامین ارزشی را مطرح کرده ام و تلاش داشته ام تا نظری به احساسات و عواطف فرزندان شهیدان بیندازم تا خواننده کتاب با موضوع دفاع مقدس و ارزش های آن مانوس و حس زنده ای از اشعار معنوی و هدفمند کتاب به او منتقل شود و دریافت هایش زمینه ساز تامل و دوراندیشی بیش از پیش گردد و به این مقوله مهم نو نگاهی خاص و ارزشی بیاندازد.

وی با بیان اینکه در استان پس از دریافت تعدادی آثار از بنده تنها به چاپ چند نسخه از کتاب چفیه گل پرداخته شد و نمی دانم در روند چاپ چه پیش آمد که تنهایک نسخه را تحویل بنده دادند و فرمودند نسخه دیگری موجود نیست، عنوان کرد: چنان چه حمایت از شعرای کودک استان بیشتر بود، افراد بیشتری در این حیطه دست به قلم می شدند.

عباس زاده بیان کرد: در سطح کشور نیز اگر از شاعران کودک سرای دفاع مقدس حمایت های مالی شود آثار بیشتری را در این عرصه ارائه خواهند داد؛ همچنین تحریم ها نیز برگرانی کاغذ تأثیر بسزایی داشته و بنده نیز  اثری در دست چاپ داشتم که انتشارات دلیل عدم چاپ را گرانی کاغذ عنوان کردند.

این شاعر کرمانی در خصوص ارتقا شعر کودک اظهار کرد: این مقوله به مطالعات شعرا و گستره دایره واژگان انها بر می گردد که هرچه احاطه بیشتری داشته باشند می توانند سطوح سرایش را ارتقا دهند؛ متأسفانه برخی منظومات که تنها ظاهر قشنگ و رنگ آمیزی هایی با جلد های خوش ظاهر و فریبنده دارند؛ مخاطبان را از حظ ادبی دور کرده و شعر زدگی در آن ها ایجاد می کنند.

وی افزود: برخی مرز شعرکودک و بزرگسال را رعایت نمی کنند و از لغاتی دشوار استفاده می کنند که خارج از دایره درک و فهم مخاطب کودک است و مستقیم گویی ها نیز می تواند آثار مخربی بر جذابیت شعرها بگذارد؛ لذا در این مسیر کارشناسانی شعرشناس و آگاه به علایق کودک باید برگزینش شعرها نظارت داشته باشند و از شاعران تقاضای سرایش اشعاری داشته باشند که کودک بتواند با آن ها هم ذات پنداری کند و ارزش های دفاع مقدس را کودکانه به آن ها منتقل کند و از کلیشه گویی و استفاده از کلمات نامانوس، غریب و دشوار از بین برود.

عباس زاده ابراز کرد: می توان هر سال کتاب های کودک پسند مطرح کرد که با نوگرایی و خلاقیت توانسته اند پلی به دوران دفاع مقدس و زمانه کنونی باشند و نقش فرهنگسازی را به خوبی ایفا کرده اند، این نمونه کتاب ها الگوهای خوبی برای شعرا و علاقه مندان عرصه دفاع مقدس خواهند بود.

این شاعر کرمانی با اشاره به اینکه خودم شعر هدیه دریا از کتاب شعرم با همین نام و چفیه گل دفاع مقدس را بسیار دوست دارم، تصریح کرد: از دوران راهنمایی سرایش شعر را دست و پا شکسته آغاز کردم و به دلیل فطرت دینی که در همه انسان ها وجود دارد و شهدا انسان های پاک و ارزشمندی هستند این حیطه را نیز با روحیات خودم نزدیک دیدم و به شعرسرایی پرداختم.

وی با تأکید بر اینکه شعرکودک با وسعت اندیشه  و نگرشی که در مضامین نهفته خود  دارد می تواند با آموزش های غیر مستقیم انواع مفاهیم و فرهنگ های ارزشی را به کودک منتقل کند، گفت: آهنگی که در اکثر شعرها وجود دارد باعث جذبه بیشتر مخاطب کودک می شود.

عباس زاده در پایان خاطر نشان کرد: شعرا چنانچه ساده گویی، خیال پردازی، اندیشه و هیجان را به شعرهای خود تزریق کنند و با ادبیات شیرین و آهنگین روح کودک را بنوازند می توانند در زمینه های اجتماعی، انتقال فرهنگ، تجارب مفید، دگر اندیشی، آموزش مهارت های زندگی و غیره مفید و هدفمند عمل  کنند.

انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdciuzazyt1aru2.cbct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما