تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۶
۰
plusresetminus
دبیر علمی دومین دوره جشنواره استانی پویش پایداری عنوان کرد؛

پویش پایداری در صدد پیوند دادن فرهنگ پایداری با زندگی روزمره است

مرضیه آتشی پور گفت: پویش پایداری با نگاهی آینده نگر در صدد پیوند دادن هر چه بیشتر فرهنگ پایداری با زندگی روزمره و یافتن مظاهر کنونی آن است.
پویش پایداری در صدد پیوند دادن فرهنگ پایداری با زندگی روزمره است
 مرضیه آتشی پور در گفتگو با راه آرمان؛ گفت: ادبیات پایداری نوعی از ادبیات متعهد و ملتزم است که از طرف مردم و پیشروان فکری جامعه در برابر حیات مادی و معنوی آنها را تهدید می کند، به وجود می آید.

دبیر علمی دومین دوره جشنواره استانی پویش پایداری ادامه داد: همان گونه که می دانید امروزه حمایت ها و برنامه های بی شماری از سوی نهاد های مختلف رسمی و خصوصی، از ادبیات پایداری می شود؛ اما متأسفانه اغلب آنها فاقد هدف مشخص و آینده نگری لازم هستند، از این رو ما کمتر با اثر ادبی استوار و فخیمی در این زمینه به عنوان خروجی نهایی این حمایت ها مواجه هستیم؛ به عبارت دیگر توجه این نهادها بیش از آنکه محتوا محور باشد، موضوع محور است.

وی ابراز کرد: به همین منظور در شورای سیاست گذاری این جشنواره در روابط عمومی و امور بین الملل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، تصمیم بر این شد که محورها و مؤلفه های جدیدی متناسب با مسائل روز ادبیات پایداری در نظر گرفته  شود و در دوره های مختلف جشنواره، به خصوص بر روی تجربه زیسته و امروزی شده مردم از فرهنگ دفاع مقدس در قالب اقتباس ادبی و روایت پردازی تکیه شود.

آتشی پور در خصوص نام جشنواره بیان کرد: پویش پایداری با نگاهی آینده نگر در صدد پیوند دادن هر چه بیشتر فرهنگ پایداری با زندگی روزمره و یافتن مظاهر کنونی آن است تا اینکه تنها بیانگر حفظ و یاد و گرامی داشت شهداء و فرهنگ دفاع مقدس باشد؛ چرا که از منظر مطالعات فرهنگی، تنها وقتی آرمان و ارزشی پایدار می ماند که مرتب نوزایی داشته باشد و خود را با شرایط کنونی جامعه باز تعریف کند.

دبیر علمی دومین دوره جشنواره استانی پویش پایداری تصریح کرد: این جشنواره با موضوعات کلی فرهنگ پایداری و مقاومت اسلامی، شهدا، بیداری ملل اسلامی، مدافعان حرم و سلامت  و در حوزه ادبی و هنری برگزار می شود؛ همچنین  محور ویژه این جشنواره با عنوان «با تار و پود رنج، از خشت خشت جان» پیرامون تجربه زیسته زنان در جنگ و جهان پس از جنگ (زنان رزمنده، امدادگر، مهاجر جنگی، مادران و همسران شهید) است.

وی عنوان کرد: محورهای موضوعی تعریف شده برای جشنواره، تلاشی است در جهت شناسایی و هموار کردن ارزش ها و مظاهر فرهنگ مقاومت و پایداری در زندگی امروز و روزمره، چرا که از نظر شرایط اجتماعی و روانی کنونی جامعه ما، بیش از هر چیز نیازمند همدلی عمومی و بازسازی فضای آرمانی دوران دفاع مقدس هستیم.

آتشی پور افزود: چنانچه نگاهمان به جنگ هشت ساله تحمیلی ایران و عراق، تاریخی نباشد و از منظر فرهنگی به آن بنگریم، یکی از بهترین راه های استمرار روحیه جهادی و مقاومت و ایثار در جامعه، عجین کردن آن با شرایط و مسائل به روز جامعه مانند جهاد اقتصادی و یا مواجهه با بحران شیوع کرونا است و مهم تر از آن با نگاه جذب حداکثری، معرفی الگو هایی در عرصه های مختلف جهادی به خصوص به نسل جوان در قالب هنر و ادبیات است.

دبیر علمی دومین دوره جشنواره استانی پویش پایداری گفت: در فراخوان دومین دوره جشنواره، با توجه به این که در ارسال آثار محدودیتی وجود ندارد، بر توجه و استفاده از زبان و ادبیات محلی و ویژگی های بومی استان کرمان و همچنین پرداخت دستاوردها و حماسه آفرینی های رزمندگان استان درعملیات ها تاکید شده است.

وی اظهار کرد:  از آنجا که هدف اصلی این جشنواره شناسایی و معرفی داستان نویسان و هنرجویان جوان و خلاق در زمینه ادبیات پایداری است، سطح جشنواره در دو رده سنی آزاد و دانش آموزی و در دو حوزه  ادبی و هنری برگزار می شود و برای هر دو حوزه جشنواره، کارگاه های آموزشی مانند مبانی داستان نویسی و فن بیان و روایتگری با اساتید مجرب و مطرح کشوری به همت روابط عمومی و روابط امور بین الملل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر  در نظر گرفته شده است.

آتشی پور ابراز کرد: در بخش ادبی و آزاد محدودیت حجم برای آثار ارسالی وجود ندارد و آثار در دو قالب داستان کوتاه و زندگی نامه داستانی قابل پذیرش خواهند بود؛ همچنین در بخش هنری که در رده دانش آموزی و در دو مقطع کلی دبستان و آموزش متوسطه برگزار می شود که کلیپ ارسالی باید حداقل سه دقیقه و حداکثر پنج دقیقه باشد.

دبیر علمی دومین دوره جشنواره استانی پویش پایداری خاطر نشان کرد: از شرکت کنندگان تقاضا می شود کلیپ های خود را به واتس آپ جشنواره به شماره 09921738134 ارسال کنند و آثار داستانی خود را به ایمیل جشنواره به آدرس  pouyeshpaidari@golgohar.com بفرستند؛ همچنین گفتنی است مهلت ارسال آثار تا پایان آذرماه و مهلت داروی آثار پایان بهمن ماه می باشد همچنین مراسم اختتامیه ی این جشنواره 20 اسفندماه 1400 تعیین شده است. 

انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdcj8veviuqe8vz.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین