تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۳۷
۰
plusresetminus
سید محمد علی گلاب زاده با تأکید بر اینکه مردم کرمان متواضع هستند و به قول یکی از بزرگان حتی در برخی از موارد کرمانی ها به بیماری تواضع مبتلا هستند، گفت: امیدوارم شأن و شخصیت مردم کرمان و ایران به اندازه در گنج خانه جهانیان و ایرانیان بنشیند.
مهمان نوازی کرمانی ها جنگ عضدالدوله را به صلح تبدیل کرد/ تواضع مردم دیار کریمان باید در گنج خانه جهانیان بنشیند

سید محمد علی گلاب زاده در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه مردم شناسی، مقوله ای است که جنبه روانشناختی و اجتماعی دارد و به عنوان یک ارزش تلقی می شود، گفت: در بسیاری از موارد شاهد هستیم که عدم آگاهی از منش و شخصیت یک جامعه چه لطمه هایی می تواند ایجاد کند.

این تاریخ شناس کرمانی ادامه داد: مردم کرمان در گذر تاریخ ویژگی هایی داشته اند که هر کدام از آنها می تواند زمینه افتخار یک جامعه باشد؛ به عنوان نمونه مهمان نوازی و مهمان داری آنها که حاضر شدند هزاران جفت چشم را به تاریخ بسپارند اما به یک مهمان مانند لطفعلی خان زند بی حرمتی نکنند و از پذیرش او خودداری نکردند.

وی بیان کرد: زمانی که عضدالدوله دیلمی به کرمان حمله می کند، مردم روزها مبارزه می کردند و شب ها برای مهاجم خود غذا و هدیه می فرستادند؛ عضدالدوله دیلمی از این مسئله متحیر می شود و دستور بررسی می دهد؛ مردم کرمان گفته بودند که چون شما روزها به ما حمله می کنید ما وظیفه داریم تا از جان، مال و ناموس خود دفاع کنیم و با شما بجنگیم؛ اما شب هنگام که شما با نمی جنگید، ما شما را به عنوان مهمان می شناسیم؛ فلذا برای شما هدیه و غذا می فرستیم و این مسئله موجب شد تا بساط جنگ جمع و صلح برقرار شود.

گلاب زاده با اشاره به حضور سلجوقیان و قراختاییان در کرمان اظهار کرد: زمانی که قراختاییان از منچوری به کرمان رسیدند و آن خوی و فطرت نیکوی مردم کرمان را دیدند نه تنها برخورد نامناسبی نداشتند بلکه زیباترین ارزش های تاریخی را از خود بر جای گذاشتند.

این تاریخ شناس کرمانی افزود: دانشگاه قُبه سبز تاریخ هفتصد ساله ای دارد و ترکان خاتون بانی آن بوده است و این مهم نشان می دهد که مردم کرمان چه تأثیری توانستند از نظر شخصیتی بر بیگانگان بگذارند و آنها در این راستا تمام هم و غم خود را معطوف کردند تا به مردم خدمت کنند.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ بیش از صد سال سلجوقیان در کرمان حکومت داشتند که آنها ترک زبان بودند، عنوان کرد: حکومت های دیگری نیز در کرمان، زبان هایی غیر از زبان فارسی داشتند و مردم کرمان نه تنها از پذیرش زبان آنان خودداری کردند، بلکه زبان خود را به آنها تحمیل کردند.

گلاب زاده ابراز کرد: از دیگر ویژگی های مردم کرمان تساهل و تسامح بوده است؛ مردم کرمان در کنار هم و با کمال آرامش و آسایش با هر تفکر و عقیده ای که داشتند زندگی می کردند؛ به عنوان مثال زمانی که به بازار کرمان می رفتید از ابتدا تا انتها مسلمانان بسیار متعهد مانند مرحوم ارجمندی، رجایی، کارنما و غیره را داشتیم و در کنار آنها نیز زرتشیانی بودند که شانه به شانه آنان کار می کردند و در کنار آنها  ادیان دیگر حضور داشتند.

این تاریخ شناس کرمانی ادامه داد: آنها یاد گرفته بودند که برای زندگی کردن در منطقه کویری مانند کرمان باید این خصوصیات را حفظ کرد و گرنه در این منطقه کویری نمی توان با جنگ و جدل زندگی کرد و این مسائل مردم شناسی است.

وی با تأکید بر اینکه مردم کرمان متواضع هستند و به قول یکی از بزرگان حتی در برخی از موارد کرمانی ها به بیماری تواضع مبتلا هستند، تصریح کرد: امیدوارم شأن و شخصیت مردم کرمان و ایران به اندازه در گنج خانه جهانیان و ایرانیان بنشیند و جهانیان باور کنند که ایرانیان جنگ طلب نیستند، خشونت ندارند و آرام هستند.


انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdcb08b8frhb58p.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین