تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۶
۰
plusresetminus
ایمان قاسم زاده گفت: توصیه اصلی بر این است که چنانچه امکان تزریق دُز دوم واکسن نبود و بنا شد که از مدل دیگری استفاده شود باید مجددا هر دو نوبت واکسن از نوع موجود تزریق شود و واکسن اول که تزریق شده است کان لم یکن تلقی می شود.
آیا برای تزریق دُز دوم از واکسن متفاوت از دُز اول می توان استفاده کرد؟

ایمان قاسم زاده در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه کاهش مرگ و میر مهمترین مسئله ای است که ما از واکسیناسیون انتظار داریم، گفت: هیچ کدام از واکسن ها جلوی ابتلای مجددا را نمی گیرند؛ فردی که واکسن زده و به بیماری کرونا مبتلا شود، معمولا بدون علامت خواهد بود و چنانچه علائم داشته باشد بسیار خفیف و گذراست و درصد خیلی کمی نیاز به بستری پیدا می کند.

متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری با تأکید بر اینکه روند بیماری برای افراد واکسن زده به گونه ای نیست که فرد نیاز به آی سی یو پیدا کند، عنوان کرد: تمام واکسن ها مرگ و میر را شدیدا و بالای نود درصد کاهش داده اند و این مسئله بزرگترین فایده واکسن هاست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افراد می توانند برای تزریق دُز دوم واکسن از واکسن دیگری استفاده کنند، ابراز کرد: این مسئله علمی نیست و منابع علمی معتبر دنیا در این زمینه توصیه ای نکرده اند و از نظر تئوری این مسئله ویژه واکسن هایی است که از یک مدل هستند؛ اما از نظر عملی توصیه نشده است.

قاسم زاده ادامه داد: توصیه اصلی بر این است که چنانچه امکان تزریق دُز دوم واکسن نبود و بنا شد که از مدل دیگری استفاده شود باید مجددا هر دو نوبت واکسن از نوع موجود تزریق شود و واکسن اول که تزریق شده است کان لم یکن تلقی می شود.

متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری با اشاره به اینکه افراد علاقمند هستند که بدانند تأثیر کدامیک از واکسن ها در پیشگیری از شیوع بیماری بیشتر است، اظهار کرد: اکثر واکسن ها تأثیر پذیری بالای 80 درصد را در پیشگیری از بیماری را دارند و هر کدام از واکسن ها عوارض و فوایدی داشته اند؛ بنابراین توصیه می کنم که هر فرد در اولین فرصت که نوبت واکسیناسیون برای او محیا شد، حتما واکسن بزند.

وی تأکید کرد: افراد قبل از واکسیناسیون به علائم خود توجه داشته باشند و چنانچه فرد دارای هرگونه علائم سرماخوردگی و مشکوک به کروناست از زدن واکسن جلوگیری کند چرا که حداقل باید چهار هفته از بهبودی فرد بگذرد و سپس اقدام به واکسیناسیون کند.

قاسم زاده خاطر نشان کرد: پس از زدن واکسن نیز افراد فاصله گذاری اجتماعی و مراقبت های بهداشتی را رعایت کنند؛ چرا که سه الی چهار هفته پس از زدن دُز دوم واکسن، ایمنی در فرد ایجاد می شود.

انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdchiznzz23nixd.tft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین