کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری پاسخ داد؛

آیا برای تزریق دُز دوم از واکسن متفاوت از دُز اول می توان استفاده کرد؟

21 شهريور 1400 ساعت 10:06

ایمان قاسم زاده گفت: توصیه اصلی بر این است که چنانچه امکان تزریق دُز دوم واکسن نبود و بنا شد که از مدل دیگری استفاده شود باید مجددا هر دو نوبت واکسن از نوع موجود تزریق شود و واکسن اول که تزریق شده است کان لم یکن تلقی می شود.



ایمان قاسم زاده در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه کاهش مرگ و میر مهمترین مسئله ای است که ما از واکسیناسیون انتظار داریم، گفت: هیچ کدام از واکسن ها جلوی ابتلای مجددا را نمی گیرند؛ فردی که واکسن زده و به بیماری کرونا مبتلا شود، معمولا بدون علامت خواهد بود و چنانچه علائم داشته باشد بسیار خفیف و گذراست و درصد خیلی کمی نیاز به بستری پیدا می کند.

متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری با تأکید بر اینکه روند بیماری برای افراد واکسن زده به گونه ای نیست که فرد نیاز به آی سی یو پیدا کند، عنوان کرد: تمام واکسن ها مرگ و میر را شدیدا و بالای نود درصد کاهش داده اند و این مسئله بزرگترین فایده واکسن هاست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افراد می توانند برای تزریق دُز دوم واکسن از واکسن دیگری استفاده کنند، ابراز کرد: این مسئله علمی نیست و منابع علمی معتبر دنیا در این زمینه توصیه ای نکرده اند و از نظر تئوری این مسئله ویژه واکسن هایی است که از یک مدل هستند؛ اما از نظر عملی توصیه نشده است.

قاسم زاده ادامه داد: توصیه اصلی بر این است که چنانچه امکان تزریق دُز دوم واکسن نبود و بنا شد که از مدل دیگری استفاده شود باید مجددا هر دو نوبت واکسن از نوع موجود تزریق شود و واکسن اول که تزریق شده است کان لم یکن تلقی می شود.

متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری با اشاره به اینکه افراد علاقمند هستند که بدانند تأثیر کدامیک از واکسن ها در پیشگیری از شیوع بیماری بیشتر است، اظهار کرد: اکثر واکسن ها تأثیر پذیری بالای 80 درصد را در پیشگیری از بیماری را دارند و هر کدام از واکسن ها عوارض و فوایدی داشته اند؛ بنابراین توصیه می کنم که هر فرد در اولین فرصت که نوبت واکسیناسیون برای او محیا شد، حتما واکسن بزند.

وی تأکید کرد: افراد قبل از واکسیناسیون به علائم خود توجه داشته باشند و چنانچه فرد دارای هرگونه علائم سرماخوردگی و مشکوک به کروناست از زدن واکسن جلوگیری کند چرا که حداقل باید چهار هفته از بهبودی فرد بگذرد و سپس اقدام به واکسیناسیون کند.

قاسم زاده خاطر نشان کرد: پس از زدن واکسن نیز افراد فاصله گذاری اجتماعی و مراقبت های بهداشتی را رعایت کنند؛ چرا که سه الی چهار هفته پس از زدن دُز دوم واکسن، ایمنی در فرد ایجاد می شود.

انتهای پیام/م


کد مطلب: 121321

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/interview/121321/آیا-تزریق-د-ز-دوم-واکسن-متفاوت-اول-می-توان-استفاده

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir