تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۲۱
۰
plusresetminus
معین افضلی گفت: در نظر داریم سه درگاه ورودی را در بخش های شهداد، فهرج و بم ایجاد کنیم که این درگاه ها از شهداد به کلوت ریگ یلان و گندم بریان دسترسی دارد، از سمت بم به ریگ یلان و انتهای کلوت و از سمت فهرج به روستای شاهرخ آباد و ریگ یلان دسترسی خواهد داشت.
ایجاد سه گیت ورودی برای نخستین اثر طبیعی ایران/ هدف از احداث درگاه های ورودی ساماندهی تورهای گردشگری و توسعه پایدار است

معین افضلی در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه بیابان لوت یکی از مهمترین آثار طبیعی استان کرمان است که در چند سال گذشته به عنوان اولین اثر طبیعی ایران ثبت جهانی شده است، گفت: ساماندهی تورهای گردشگری، توسعه پایدار و حفاظت از این اثر طبیعی را به دلیل وسعت آن با ایجاد سه درگاه ورودی در نظر گرفته ایم.

مدیر پایگاه میراث جهانی لوت در استان کرمان ادامه داد: در نظر داریم سه درگاه ورودی را در بخش های شهداد، فهرج و بم ایجاد کنیم که این درگاه ها از شهداد به کلوت ریگ یلان و گندم بریان دسترسی دارد، از سمت بم به ریگ یلان و انتهای کلوت و از سمت فهرج به روستای شاهرخ آباد و ریگ یلان دسترسی خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه این سه درگاه بسیار مهم هستند و در برنامه های آینده در نظر داریم که یک درگاه مربوط به شهرستان راور را ایجاد کنیم، عنوان کرد: در فهرج ساختمان ورودی گیت را ساخته ایم و نیروها در گیت مستقر هستند و زمانی که تورها می خواهند وارد حوزه لوت شوند و به ویژه آفرودها، باید هماهنگی لازم انجام شود و مجوزهای مربوطه را بگیرند و مجوز خود را به پایگاه و درگاه ورودی نشان دهند و در مسیرهایی که تعیین کرده ایم باید حرکت کنند.

افضلی ضمن اشاره به اینکه در حوزه لوت تقریبا 90 درصد گردشگران به کلوت شهداد می روند، ابراز کرد: پس از وقوع سیل سال 98 و ایجاد دریاچه در این منطقه، سالانه بیش از 180 هزار نفر از این مکان دیدن می کنند و به دلیل حضور ماشین های آفرود و سواری ها به صورت عمومی و به جای گذاشتن زباله بسیار زیاد در این مکان، گیت کنترل طراحی کرده ایم که وظیفه اصلی آن کنترل تورهای گردشگری و ساماندهی گردشگرانی است که به صورت انفرادی از منطقه بازدید می کنند.

مدیر پایگاه میراث جهانی لوت در استان کرمان افزود: ایجاد پارکینگ و برخی از مجموعه های پذیرایی و گردشگری به صورت پرتابل است که در ایام خاص و نوروز در آنجا مستقر و خدمات ارائه می دهند و در فاز اول پس از ایجاد گیت کنترلی، موضوع مدیریت گردشگری بیابان لوت را خواهیم داشت که کار آغاز شده و بزودی ادامه این کار انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: توسعه بوم گردی ها یکی از اقدامات مناسبی که در سال های گذشته انجام و بیش از 90 درصد از جامعه محلی در این زمینه استفاده شده است که بومی ها منازل خود را به اقامتگاه بوم گردی تبدیل کرده اند.

افضلی ادامه داد: منطقه شهداد و روستاهای بیابان لوت از میزان گردشگر خوبی برخوردار هستند و گردشگری و چرخه مربوط به آن راه اندازی شده است و هم اکنون نیازمند ساماندهی این منطقه هستیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی لوت در استان کرمان بیان کرد: با کنترل تورهای غیر مجاز، چرخه آژانس ها، راهنمایان گردشگری و خانه های مسافر مجاز دوام بهتری خواهند داشت و زمانی که جلوی تورها و فعالین غیر مجاز گردشگری گرفته شود، تقاضا به سمت واحدهای رسمی ما بیشتر خواهد شد و این مسئله برای توسعه آنها نیز مفید است.

وی با تأکید بر اینکه امیدواریم با راه اندازی درگاه های ورودی، کنترل بیشتری بر تورهای گردشگری داشته باشیم و با این اقدام تمامی پتانسیل ها و جاذبه های گردشگری دیده می شود، خاطر نشان کرد: یکی از اقداماتمان این است که با نصب GPS بر روی خودرهای دو دیفرانسیل، می توانیم از کرمان به صورت پایش و از راه دور آنها را کنترل کنیم و چنانچه خارج از مسیر تعیین شده رفته باشند، طبق قانون با آنها برخورد می شود.

به گزارش راه آرمان؛ دشت لوت دشتی بیابانی در جنوب شرقی ایران است. این دشت، با مساحتی بیش از ۴۰ هزار کیلومتر مربع (شامل عرصه و حریم) در بین بخش ‌هایی از استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی قرار دارد و با مساحتی در حدود ۱۷۵ هزار کیلومتر، حدود ۱۰ درصد از وسعت ایران را دربر گرفته‌است. بیابان لوت، بیست و هفتمین بیابان بزرگ جهان به‌شمار می‌رود.

انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdcgzq9qqak9xt4.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما