تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۱
۰
plusresetminus
مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمان عنوان کرد؛

پیکر 286 لاله خونین گمنام در دل پهناورترین استان کشور

محمود مهدوی فرد با اشاره به اینکه در استان کرمان 105 مجموعه گلزار شهدای گمنام را داریم و در سطح کشور از نظر تعداد گلزار شهدای گمنام و تعداد شهید گمنام در رتبه پنج قرار داریم، گفت: در سراسر استان میزبان تعداد 286 شهید گمنام هستیم.
پیکر 286 لاله خونین گمنام در دل پهناورترین استان کشور
محمود مهدوی فرد در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه استان کرمان از سال 1362 میزبان شهدای گمنام است، گفت: گلزار شهدای کرمان 23 شهید گمنام را در خود جای داده است و آخرین شهدای گمنامی که ما افتخار میزبانی آنها را داشته ایم، دی ماه سال قبل بود که پیکر پاک پنج شهید گمنام وارد استان شد که در مجموعه های مختلف تدفین شدند.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس استان کرمان بیان کرد: پیگیر این مهم هستیم که تا زمانی که پیکر پاک شهدا وارد کشور می شود ما نیز نقاط بیشتری از استان را به حضور شهدای گمنام مزین و متبرک کنیم.

وی با اشاره به اینکه تولیت کار شهدای گمنام با اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و تولیت کار شهدا با بنیاد شهید است، عنوان کرد: از سال 1380 به بعد تدابیری اندیشیده شد که زمانی که پیکر شهدا تفحص می شوند، قطعه ای از پیکر پاک شهدا در بانک اطلاعاتی جهت شناسایی شهدا، نگهداری می شود و از سوی دیگر از خانواده شهدا و اعضای درجه یک آنها آزمایش DNA گرفته می شود و در بانک اطلاعاتی نگهداشته می شود تا پس از کشف پیکر شهدا با نمونه های موجود تطابق صورت می گیرد.

وجود 105 گلزار شهدای گمنام در استان

این مقام مسئول ادامه داد: در صورت شناسایی شهید، امورات دیگر توسط بنیاد شهید انجام می شود و چنانچه پیکر شهید شناسایی نشد بر اساس شهدای گمنام تدفین می شود و از سال 1380 اماکنی که پیکر شهدا دفن می شود به صورت باکس است که هر زمان که نیاز به جا به جایی پیکر شهید در صورت ایجاد عوامل طبیعی و یا شناسایی پیکر شهید، بتوانیم به راحتی کارهای مربوطه را انجام دهیم.

مهدوی فرد با اشاره به اینکه در استان کرمان 105 مجموعه گلزار شهدای گمنام را داریم و در سطح کشور از نظر تعداد گلزار شهدای گمنام و تعداد شهید گمنام در رتبه پنج قرار داریم، بیان کرد: در سراسر استان میزبان تعداد 286 شهید گمنام هستیم که بیشترین آمار دفن شهدای گمنام در سطح استان مربوط به شهرستان های کرمان، رفسنجان و سیرجان است.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس استان کرمان با بیان اینکه در بحث یادمان، المان و مقبره شهدای گمنام ما متولی نظارت بر امور هستیم، ابراز کرد: به دلیل آنکه میزبانی شهید از سوی مردم و مجموعه ها صورت می گیرد؛ بنابراین زمانی که درخواست شهید انجام می شود، متولیان باید مکان دفن شهید را آماده سازی کنند.

دفن پیکر 12 شهید گمنام دفاع مقدس در مراکز نظامی استان

وی ادامه داد: متولیان از باکس محوطه سازی را انجام می دهند و سند مجموعه ای که شهید در آن دفن می شود را مشخص می کنند؛ همچنین در این زمینه تعهد ساخت داده می شود که پس از تدفین شهید گمنام، بر اساس نقشه ای که مجموعه بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس تأیید کرده است، ساخت و ساز مقبره شهید گمنام ساخته شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: شهدایی که در مجموعه های شهری و عمومی دفن می شوند روال عنوان شده را باید طی کنند و ارگان های نظامی و دانشگاه ها صد در صد کار را باید خود انجام دهند و از بودجه های خود باید محل دفن شهدای گمنام را بسازند.

مهدوی فرد با اشاره به اینکه در زمینه ساخت گلزار برای مجموعه های شهری پنج سال است که به دلیل مسائل اقتصادی در کشور عقب افتاده ایم، اظهار کرد: از 105 گلزار شهید گمنام در استان، نُه گلزار مربوط به مراکز نظامی و امنیتی است که پیکر پاک و مطهر 12 شهید در این اماکن دفن شده است.

اتمام کار یادمان شهدای گمنام در 36 نقطه استان

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس استان کرمان افزود: پیکر 43 شهید در 20 دانشگاه و حوزه های علمیه استان دفن شده اند و 76 مکان دفن شهدای گمنام در مجموعه شهری استان وجود دارد که کار ساخت یادمان در بیش از 80 درصد آنها انجام شده است و در مجموعه 76 مکان شهری استان، 36 نقطه کار ساخت و ساز آنها تمام و به بهره برداری رسیده است و چند مجموعه دیگر نیز تا پایان سال به بهره برداری می رسند.

وی گفت: در تمام نقاط استان که شهدای گمنام دفن شده اند، هئیت امنا داریم که رئیس هئیت امنا، امام جمعه منطقه است که با توجه به تدبیر ایشان و سایر اعضا کار پیش می رود؛ در بسیاری از نقاط نیز ائمه جمعه بسیار همت کرده و از توان شخصی خود در انجام کار استفاده کرده اند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برای اولین بار هئیت امنا شهدای گمنام استان را تشکیل داده ایم، عنوان کرد: با تلاش و همت مسئولان توانسته ایم از بودجه گلزارهای شهدا واقع در سطح استان درصدی را به شهدای گمنام اختصاص دهیم و از سال گذشته نیز سرفصل بودجه شهدای گمنام در سرفصل بودجه شهرستان ها قرار گرفته است و فرماندارن می توانند از این بودجه برای بازسازی، ترمیم و ساخت حرم گلزار شهدای گمنام و مسائل مرتبط با آن هزینه کنند.

147 درخواست دفن شهید گمنام ثبت شده است

مهدوی فرد ابراز کرد: اولویت دفن شهدای گمنام بر اساس تقسیمات کشوری، با نقاط و شهرهایی است که جدیدا مشخص می شوند و شهید گمنام در ان مناطق نیست.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس استان کرمان با اشاره به اینکه هم اکنون 147 درخواست تدفین شهدای گمنام برای نقاط مختلف استان ارسال شده است، تصریح کرد: درخواست مردمی و مجموعه های مختلف در ابتدا نزد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس قرار می گیرد و سپس این درخواست در کمیته ساماندهی شهدای گمنام استان مطرح می شود؛ نقاطی که اعضای مجموعه تأیید می کنند به تهران ارسال می شود تا تمهیدات لازم جهت در اختیار قرار دادن شهید اتخاذ شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون شانزده نقطه در استان اولویت های تدفین شهدای گمنام را دارا هستند که این مسئله به تهران ارسال شده است، گفت: پس از برنامه های سوم خرداد ماه پیگیر این امر هستیم که تشییع و تدفین شهدای گمنام را داشته باشیم.

شهید گمنامی که به خانه خود بازگشت

این مقام مسئول بیان کرد: تشییع پیکر پاک شهدای گمنام معمولا در ایام شهادت های خاص مانند شهادت امام جعفر صادق علیه السلام، ایام فاطمیه و غیره انجام می شود و تا به الان برای هفته دفاع مقدس و اربعین سیدالشهدا علیه السلام برنامه خاصی اعلام نشده است.

مهدوی فرد در پاسخ به این سوال که آیا در بین شهدای گمنام دفن شده در سطح استان، شهیدی تاکنون شناسایی شده است، اظهار کرد: در یکی از شهرستان های استان، چنین مسئله ای مطرح شده است و مادر شهید مفقودالاثری نکته ای را در خصوص یکی از شهدای استان مطرح کرده است که همکاران در حال پیگیری این مهم هستند؛ اما این مسئله هنوز به اثبات نرسیده است.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس استان کرمان ادامه داد: شهید ادیبی از جمله شهدای گمنامی بود که در دانشگاه علوم پزشکی کرمان دفن شده بود و زمانی که مسئله این شهید مطرح شد با انجام امور مربوطه مشخص شد که پیکر شهید در محلی که در زمان کودکی بازی می کرده است به خاک سپرده شده است.

انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdcfxydy1w6d0ta.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین