تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۲
۰
plusresetminus
قدمت حضور سکینه دانشی این بانوی شجاع در بسیج و خدمات جهادی به حدی است که همرزمانش او را به شوخی، بسیجی زمان شاه می نامند.
یک روز پشت جبهه و امروز در میدان مبارزه با کرونا/ منش رزمندگان همان است
به گزارش راه آرمان؛ حضور بانوان ایرانی در دوران دفاع مقدس و نقش پشتیبانی و خدماتی آنان و فراهم آوردن تدارکات لازم برای رزمندگان در جبهه‌های جنگ برکسی پوشیده نیست در آغازین روزهای تهاجم دشمن بعثی، بانوان پشت جبهه یه صورت خودجوش و کمتر سازمان یافته در مراکزی نظیر مساجد، حسینیه‌ها، مدارس و غیره گرد هم می آمدند و  متناسب با توانایی‌هایشان فعالیت‌های متنوعی انجام می‌دادند.
سکینه دانشی یکی از بانوان رزمنده و همسر رزمنده دوران دفاع مقدس است که در سالهای جنگ و دفاع مقدس، از پایگاه بسیج ام البنین به حمایت و پشتیبانی از رزمندگان پرداخته و هم اکنون هم به عنوان فرمانده پایگاه ام النبین امام حسن مجتبی (ع) روستای فردوسیه آزادگان حوزه به فعالیت مشغول است.حرف ها و روایت های این بانوی رزمنده و بسیجی تازه و ناشنیده است که به بهانه هفته دفاه مقدس به سراغ وی رفتیم.
وی متولد ۱۳۴۶ و دارای سه فرزند است و از سال ۶۴ وارد عرصه بسیج شده در سال ۶۴ همزمان با دوران جنگ در پشت جبهه در جمع آوری کمک برای رزمندگان و… فعالیت داشته است.
قدمت حضور این بانوی شجاع در بسیج و خدمات جهادی به حدی است که همرزمانش او را به شوخی، بسیجی زمان شاه می نامند.
دانشی در گفتگویی با خبرنگار ما گفت: بعد از اتمام جنگ مسئولیت نیروی انسانی پایگاه به بنده محول شد بعد از گذراندن دوره قرآنی در قم  از سال ۶۸ تا کنون به عنوان مربی قرآن در پایگاه فعالیت دارم و بیش از ۲۰۰ قرآن آموز در روستای فردوسیه آزادگان قرآن را فرا گرفتند و قریب به ۳۰ درصد از این افراد بیسواد بودند که هم اکنون به خوبی قرآن را فرا گرفته اند.
وی افزود: از زمانیکه فرمانده پایگاه بسیج شدم قریب به ۸۰۰ بسیجی در این پایگاه جذب شد،  اجرای طرح صالحین و جوانه ها، برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی و محصولات فرهنگی و برنامه های متنوع فرهنگی مذهبی به مناسبت ها مختلف، برگزاری کلاس های قرآن و زبان، شیرینی پزی، خیاطی و  آشپزی و … از فعالیت هایی است که در این پایگاه انجام می شود.
دانشی بیان کرد: از سال ۹۷ صندوق قرض الحسنه به منظور حل کردن مشکلات اقتصادی در روستای فروسیه آزادگان راه اندازی کردیم پایگاه حوزه مقاومت در  دوسال رتبه اول شهرستان و در یک سال هم رتبه برتر استانی را کسب کرد و در سال ۹۸ صندوق ما رتبه اول کشوری را بدست آورد؛ این صندوق با ۳۰ نفر شروع به فعالیت کرد و در حال حاضر ۶۰۰ نفر عضو دارد و بالای ۴۰۰ میلیون تومان موجودی پس انداز این صندوق است و بالای  ۷۰۰ میلیون تومان وام  پرداخت شده و از این مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان وام اشتغالزایی در زمینه راه اندازی کارگاه خیاطی، پرورش ماهی، دامپروری، مشاغل خرد خانگی، شیرینی پزی و نانوایی خانگی و… بوده است که بالای ۸۰ شغل در روستا ایجاد شد.
وی ادامه داد: در پایگاه دو گروه جهادی شهید مصطفویی و دهقانی فعالیت دارند، از سال ۹۹ این دو گروه جهادی در راستای تولید ماسک و دستکش فعالیت داشتد و به صورت رایگان در اختیار مردم می گذاشتند و هنوز هم ادامه دارد و بالای ۵۰ هزار ماسک رایگان بین مردم توزیع کردیم.
دانشی بیان کرد: به مناسبت های مختلف از جمله اعیاد غدیر و ماه رمضان و… بسته های کمک های مومنانه جمع آوری و بین نیازمندان توزیع می شود و هر ماه رمضان بالای ۷۰ بسته معیشتی به قیمت هر بسته ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومان بین نیازمندان توزیع می شود و از ابتدای کرونا تا کنون ۲۰۰ بسته معیشتی توسط این پایگاه بین نیازمندان و آسیب دیده گان ناشی از کرونا توزیع شده است.
وی با اشاره به همکاری با طرح شهید سلیمانی برای مقابله با کرونا، گفت: تیم حمایتی و نظارتی این پایگاه به خانواده های بی بضاعت سر می زنند و در صورت که بیمار کرونایی قرنطینه باشد این تیم همکاری لازم را با این خانواده ها دارند.
بانوی رزمنده دوران دفاع مقدس در خصوص سوال اینکه بین بانوان امروزی و دوران جنگ چه تفاوتی است، گفت: زنانی که در دوران جنگ همسران و پسران خود را تشویق و یاری می کردند که به جبهه بروند آنها الان هم همین انگیزه را دارند  هیچ تفاوتی نکرده اند به نظر بنده منش و اعتقاداتشان فرق نکرده و اگر جنگی رخ دهد همان نسل قدیم و نسل جدید که با اهداف دفاع مقدس آشنا شدند از آرمان ها دفاع خواهند کرد ولی شاید برای تعداد کمی هنور جا نیفتاده باشد و معونیت آن دوران را درک نکرده باشند.
دانشی  در خصوص نقش زنان در دفاع مقدس بیان کرد: نقش زنان در دوران جنگ بسیار پررنگ بود از همراهی کردن همسران و پسران برای رفتن به جنگ تا کمک و همکاری در پشت جبهه، و اینکه پشتوانه محکمی بودند برای همسران و پسرانشان و باعث می شود آنها دل گرمتر بتوانند با جبهه دشمن بجنگند بعد از جنگ هم دشمن با تهاجم فرهنگی و نشانه گرفتن بانوان وار عرصه جنگ با ما شد که نقش بانوان در این عرصه بسیار مهم بود که بانوان با هوشیاری و مواظبت از خانواده و فرزندان بتوانند نقشه های و توطئه های دشمن را خنثی کنند.
وی خاطرنشان کرد: نقش مادران در دوران کرونا هم با تشویق خانواه و فرزندان به زدن ماسک و رعایت بهداشت مهم می شود.
دانشی با بیان اینکه هر چه که داریم از برکت خون شهداست، گفت: امنیتی که در کشور ما وجود دارد حاصل ایثارگری های رزمندگان و شهداست و وظیفه هر ایرانی است با تبیعت از رهبر معظم انقلاب حافظ انقلاب و دستاوردهای آن باشد.
وی ضمن تشکر از خانم تقی زاده فرمانده قبلی پایگاه، گفت: جا دارد از زحمات ایشان قدردانی شود و همین طور با تشویق و انگیزه ی که ایشان در من ایجاد کردند باعث شد من در بسیج فعالیت کمک و ادامه بدهم و همچنین از شورا و دهیاری ای روستا و هیات امنای مساجد این روستا با هم همکاری داشتند تشکر می کنم.
گفت و گو از منیژه نوروزی
انتهای پیام/
https://armanekerman.ir/vdch-znzm23nimd.tft2.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما