تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۹
۰
plusresetminus
مدیر گروه سلامت روانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان پاسخ داد؛

چگونه می توان استرس ناشی از بیماری کرونا را کنترل کرد؟

علی بهرام نژاد گفت: توجه به استرس در بیماری کرونا نسبت به سایر مسائل اهمیت فوق العاده ای دارد و توجه به سیستم ایمنی بدن در بیماری کرونا مهم است و هر چه سیستم ایمنی بدن مقاوم تر باشد و بهینه عمل کند، طبیعی است که خطر مرگ و بستری شدن در ما کاهش پیدا خواهد کرد.
چگونه می توان استرس ناشی از بیماری کرونا را کنترل کرد؟

علی بهرام نژاد در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه همیشه در دنیایی زندگی می کنیم که ممکن است تغییراتی ایجاد شود که گاهی خارج از روند طبیعی باشد و این مسئله تبدیل به بحران شود، گفت: استرسی که در بحران به ما وارد می شود، خارج از حد نرمال است و ما باید کارهایی انجام دهیم تا این میزان را به حداقل برسانیم.

مدیر گروه سلامت روانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: بیماری کرونا به دلیل آنکه سلامتی ما را به خطر می اندازد و تهدید جانی دارد طبیعی است که ایجاد استرس کند؛ بنابراین لازم است ما رفتارهایی را تحت عنوان مدیریت استرس انجام دهیم.

وی بیان کرد: توجه به استرس در بیماری کرونا نسبت به سایر مسائل اهمیت فوق العاده ای دارد و توجه به سیستم ایمنی بدن در بیماری کرونا مهم است و هر چه سیستم ایمنی بدن مقاوم تر باشد و بهینه عمل کند، طبیعی است که خطر مرگ و بستری شدن در ما کاهش پیدا خواهد کرد.

بهرام نژاد با بیان اینکه استرس در کاهش سیستم ایمنی بدن مؤثر است، اظهار کرد: اگر استرس بیش از یک حد باشد، سیستم ایمنی بدن کاهش پیدا می کند و این مسئله می تواند مضر و بدخیم باشد و بنابراین توجه به مدیریت استرس امری مضاعف می شود؛ چرا که کمک می کند که ما به سمت اختلالات دیگر گرایش پیدا نکنیم و همچنین کمک می کند تا ابتلا به بیماری کم شود و یا در صورت ابتلا به کرونا میزان بیماری و مرگ و میر کاهش پیدا کند.

مدیر گروه سلامت روانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص برخی اقدامات جهت کاهش استرس در دوران کرونا اظهار کرد: مراقبت کردن از خود اولین گامی است که باید در این زمینه در نظر داشت؛ به عنوان مثال افراد با رعایت فاصله فیزیکی، زدن ماسک و شستشو مرتب دستان امکان بیماری را در خود کاهش می دهند و این مسئله استرس ما را کاهش می دهد.

وی ادامه داد: توجه به تغذیه خوب و مناسب، خواب کافی و داشتن انرژی کافی که با استراحت به دست میآید، از جمله عوامل مطرح در حوزه خود مراقبتی است که این عوامل در حوزه کنترل استرس می تواند مؤثر باشد.

بهرام نژاد رفع نیازهای اطلاعاتی را دومین اقدام در زمینه بیماری کرونا دانست و تصریح کرد: آدمی پنج نیاز فیزیولوژیک، نیار به احترام، نیاز به دوست داشتن، نیاز به امنیت و نیاز به دانایی دارد؛ همان گونه که ما نیاز فیزیولوژیک مانند غذا خوردن را با توجه به دو عامل خوردن غذای سالم و به اندازه خوردن برطرف می کنیم؛ نیاز اطلاعاتی نیز مشمول همین شرایط است، به این معنی که ما باید اطلاعات کافی را از منابع موثق دریافت کنیم.

مدیر گروه سلامت روانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: اینکه ما اطلاعات را از منابع غیر موثق دریافت کنیم، استرس ما بیشتر می شود و همچنین اینکه دائما در حال جستجو اطلاعات و اخبار بد باشیم، این مسئله نیز می تواند استرس ما را زیاد کند؛ بنابراین مدیریت کردن اطلاعات نیز می تواند از استرس در دوران کرونا پیشگیری کند.

وی بیان کرد: اقدام دیگری را که می توانیم جهت جلوگیری از استرس در دوران کرونا انجام دهیم این است که به یک مفهوم ذهنی برسیم که استرس ناشی از کرونا مربوط به یک دوره موقت و کوتاه مدت است و اینکه بالاخره روزی دیگر خواهد آمد و امید ایجاد می شود و ایندوران تمام خواهد شد.

بهرام نژاد ابراز کرد: به منظور رعایت پروتکل ها ما باید ساعات بیشتری را در منزل بمانیم و بنابراین سعی کنیم که در منازل خود فعال باشیم؛ به عنوان مثال ما می توانیم در خانه ورزش کنیم، کارهای عقب مانده را انجام دهیم، فعالیت ذهنی داشته باشیم و غیره که این ها می تواند در کاهش استرس تأثیر داشته باشد.

مدیر گروه سلامت روانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: انجام فعالیت های بدنی، قدم زدن، پیاده روی در امکان خلوت بسیار می تواند به کاهش استرس کمک کند و این دسته فعالیت ها می تواند در کم کردن استرس در بین کودکان و افراد سنین پائین مؤثر باشد.

وی اظهار کرد: در زمینه بیماری کرونا، فاصله گذاری فیزیکی را باید رعایت و فاصله اجتماعی را باید کم کنیم؛ به این معنی که از جسم هم، باید دور بمانیم اما قلب هایمان را باید به هم نزدیک کنیم و در این زمینه از طرق مختلف می توانیم با دوستان و اقوام خود ارتباط داشته باشیم.

بهرام نژاد خاطر نشان کرد: جهت کاهش استرس در دوران کرونایی بهتر است کاری را انجام دهیم که از عهده آن بر می آئییم چرا که درگیر شدن در زمان حال برای افراد بسیار مفید و کمک کننده است؛ به عنوان مثال چنانچه فیلمی را تماشا می کنیم تمام وقت خود را برای آن بگذاریم و از جمع های پر تنش دوری کنیم.

انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdcgzq9qyak9x34.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین