تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۵۱
۰
plusresetminus
نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد؛

امام رضا(ع) معلم کتاب و حکمت هستند/ تشریح زندگی عقلانی در کلام امام هشتم(ع)

امان الله علیمرادی گفت: امام هشتم حضرت رضا علیه السلام به تعلیم الهی، معلم کتاب و حکمت هستند و می خواهند زندگی ما بر مدار حکمت و عقلانیت اداره شود.
امام رضا(ع) معلم کتاب و حکمت هستند/ تشریح زندگی عقلانی در کلام امام هشتم(ع)
حجت الاسلام و المسلمین امان الله علیمرادی در گفتگو با راه آرمان؛ ضمن عرض تسلیت شهادت امام رضا علیه السلام در خصوص زندگی عقلانی در کلام ایشان گفت: امام هشتم حضرت رضا علیه السلام به تعلیم الهی، معلم کتاب و حکمت هستند و می خواهند زندگی ما بر مدار حکمت و عقلانیت اداره شود.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در حدیث از علی ابن موسی الرضا علیه السلام نقل است که فرمودند" عقل شخص مسلمان تمام نيست، مگر اين كه ده خصلت را دارا باشد".

وی با بیان اینکه در تشریح این ده خصلت آمده است که از مسلمان باید امید خیر باشد، عنوان کرد: انسان خردمند خود را واسطه خیر خداوند برای خلق بداند و اهتمام داشته باشد هر توانی که دارد در جهت گره گشایی از زندگی بندگان خدا و پیش‌رفت امور مادی و معنوی جامعه به کار گیرد به خصوص مسئولین فرصت مسئولیت را امانت الهی دانسته و مغتنم بدانند و به مردم خدمت کنند.

این مقام مسئول در امان ماندن مردم از بدی فرد مسلمان را خصلت دیگر دانست و ابراز کرد: منشاء بدی کردن پیروی از هوا و هوس است مومن حکیم و عاقل فقط از خدا پیروی می‌کند و مجرای خیر و رحمت خداوند به آحاد بشر است نه وسیله شر رساندن و در خدمت به شیاطین بودن.

حجت الاسلام و المسلمین با اشاره به اینکه فرد مسلمان خير اندك ديگرى را بسيار شمارد، تصریح کرد: قدر شناسی از دیگران عقلانیت و حکمت است و موجب تشویق اهل خیر می‌شود مسابقه خیر و خدمت برقرار می‌شود؛ همچنین فرد مسلمان خير بسيار خود را اندك شمارد، مومن حکیم، خیر خود را از الطاف خدا می‌داند و خود را به حساب نمی آورد. از این رو هیچ وقت خیر رسانی را با منت و آزار باطل نمی سازد.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: امام رضا علیه السلام در ادامه این حدیث فرموده اند عقل مسلمان تمام نیست مگر آنکه  هر چه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود به این معنی که نیاز نیازمندان را رحمت خدا بداند و از آن ملول نشود؛ همچنین در عمر خود از دانش طلبى خسته نشود؛ چرا که دانایی، توانایی می آورد و امکان خیر رسانی را فراهم می سازد.

وی خاطر نشان کرد: از دیگر خصلت ها این است که فرد مسلمان  فقر در راه خدايش از توانگرى محبوبتر باشد و برای غنا و بی نیازی به گناه متوسل نشود و همچنین خوارى در راه خدايش از عزّت با دشمنش محبوبتر باشد. عزت را نزد دشمنان نداند و گمنامى را از بلند‌آوازه بودن خواهانتر باشد به این معنی که دل بستگی به شهرت آوازه موجب انحراف می‌شود و از امام هشتم علیه السلام پرسیدند دهمین خصلت چیست و ایشان فرمودند" احدى را ننگرد جز اين كه بگويد او از من بهتر و پرهيزكارتر است".

انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdcevz8zfjh8wvi.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین