تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۰۶
۰
plusresetminus
آزادی با بیان اینکه حساسیت های غذایی خود را به چند نوع در بدن نشان می دهند، گفت: ممکن است هر فردی علائم خاص خود را نشان دهد؛ معمولا حساسیت های غذایی علائم گوارشی، سیستماتیک، پوستی و تنفسی در بدن فرد ایجاد می کنند.
آلرژن های غذایی چه حساسیت هایی را در بدن ایجاد می کنند؟/ ضرورت تقویت سیستم ایمنی بدن
آزادی در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه حساسیت و آلرژی های غذایی در طول سال می توانند ایجاد شوند، گفت: در برخی از فصول سال که فصل های حساس تری هستند مانند فصل پائیز و بهار ممکن است بروز آلرژی غذایی بیشتر باشد؛ چرا که به دلیل هوا معتدل و فصل گرد افشانی برخی از گیاهان، ممکن است باعث ایجاد حساسیت شوند.

این کارشناس تغذیه بیان کرد: فصل پاییز، فصل برداشت برخی از محصولات است؛ به عنوان مثال در استان کرمان در این فصل، برداشت پسته انجام می شود و آلرژی های ناشی از مصرف پسته تازه در این فصل نسبت به مصرف پسته خشک ممکن است بیشتر باشد و همچنین به دلیل ناپایداری های هوا و ایجاد گرد و خاک، ممکن است بدن واکنش هایی آلرژی از خود نشان دهد و ایجاد علائم کند.

وی اظهار کرد: فصل پائیز، فصل مصرف برخی مواد غذایی خاص مانند پسته، انگور، مرکبات، باقلا و غیره است که ممکن است برخی از افراد با مصرف این مواد غذایی دچار آلرژی و حساسیت شوند.

آزادی بیان کرد: در فصل پائیز برخی از مواد غذایی مانند شلغم، چغندر، اسفناج، کشمش، آناناس و غیره به دلیل دمای هوا و شرایط هوایی بیشتر استفاده می شوند و این مواد غذایی ممکن است که در افراد ایجاد حساسیت و آلرژی کند.

این کارشناس تغذیه اظهار کرد: حساسیت های غذایی خود را به چند نوع در بدن نشان می دهند و ممکن است هر فردی علائم خاص خود را نشان دهد؛ معمولا حساسیت های غذایی علائم گوارشی، سیستماتیک، پوستی و تنفسی در بدن فرد ایجاد می کنند.

وی افزود: در علائم گوارشی فرد دچار خارش حلق، خارش دهان، شکم درد، تهوع، اسهال و استفراغ می شود؛ در علائم پوستی فرد دچار کهیر، خارش، اگزما، قرمزی پوست، گُر گرفتگی، ایجاد دانه بر پوست می شود؛ در علائم تنفسی فرد درگیر علائمی مانند آبریزش بینی، عطسه، سرفه، گلو درد، ورم حنجره، انسداد راه های تنفسی و گلو می شود.

آزادی با بیان اینکه در علائم سیستماتیک ممکن است چند ارگان از بدن فرد درگیر شود، ابراز کرد: در این درگیری شاهد نامنظی های ریتم قلب، افت فشار خون خواهیم بود و در صورت بروز هر یک از علائم حتما باید بررسی شود که به چه ماده غذایی حساسیت داریم و بر همان اساس باید پیشگیری های لازم را انجام دهیم.

این کارشناس تغذیه به منظور درمان حساسیت ها بهترین و مطمئن ترین راه درمان عدم مواجه با مواد آلرژی است؛ به عنوان مثال اگر به بادام زمینی حساسیت داریم، بهترین راه این است که این ماده غذایی را مصرف نکنیم و در معرض آن قرار نگیریم تا آلرژی ایجاد نشود.

وی گفت: علائم آلرژی و شوکی برخی از مواد غذایی که حساسیت ایجاد می کنند را می توان با تغییر حالت مصرف و  تعداد دفعات خوردن کم کنیم؛ به عنوان مثال در صورتی که به سبزیجات خاصی حساسیت داریم با پختن آن می توانیم حالت حساسیت زایی آن را کمتر کنیم و یا چنانچه برخی با خورد بادام زمینی، پسته و دیگر مغز دانه به صورت خام مشکل دارند، گاها با بو دادن این مغز دانه ها می توانیم علائم آلرژی آن را کاهش دهیم.

آزادی تصریح کرد: از دیگر راهکارهای جلوگیری از مصرف غذاهایی که حساسیت ایجاد می کنند این است که از غذاهای نامطمئن استفاده نکنیم به ویژه در فصل پاییز که دستفروشان باقلا، لبو و چغندر می فروشند، بهتر است این مواد غذایی را از جاهای مطمئن تهیه کنیم؛ چرا که ممکن است برخی آلودگی های در غذا وجود داشته باشد.

این کارشناس تغذیه اظهار کرد: در صورت بروز حساسیت که علائم خیلی کم دارند، توصیه می شود که از مایعات گرم استفاده شود؛ همچنین زردچوبه ماده غذایی بسیار خوبی است که برای پیشگیری و بهبود علائم آلرژی می توان استفاده کرد.

وی با تأکید بر لزوم حفظ سیستم ایمنی بدن عنوان کرد: باید سیستم ایمنی بدن را در حد نرمال و طبیعی نگه داریم تا در صورت مواجه با ماده آلرژن و شوک غذایی بتوانیم با آن مقابله کنیم و به منظور حفظ تعادل و حفظ سیستم بدن منابع غذایی ویتامین آ، ویتامین دی، ویتامین ای، اسید فولیک، آنتی اکسیدان، امگا سه و شش بسیار کمک می کنند.

آزادی ادامه داد: منابع غذایی ویتامین آ مانند جگر، تخم مرغ، هویج، کدو حلوایی و غیره هستند، منابع ویتامین دی شیر و لبنیات را می توان مورد استفاده قرار داد، میوه ها و سبزیجات دارای آنتی اکسیدان ها هستند، منابع امگا سه ماهی، تخم مرغ، مغز دانه ها، تخم غرفه  و غیره است که می توان از این منابع غذایی استفاده کرد.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه در هر فصل بهتر است که مواد غذایی همان فصل را استفاده کنیم، ابراز کرد: بر اساس شرایط بدنی و اقلیمی فرد و چنانچه رژیم غذایی متعادلی در نظر گرفته شود، بروز علائم حساسیت در بدن کم شود.

وی خاطر نشان کرد: در این فصل بهتر است از میوه های رنگی مانند مرکبات، سبزیجات رنگی مانند فلفل دلمه ای، هویج، کدو حلوایی، مایعات با دمای گرم و معتدل استفاده شود و همچنین بهتر است پروتئین، انواع گوشت ها، حبوبات و لبنیات مصرف شود تا سیستم ایمنی بدن تقویت شود.


انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdchvinzm23nivd.tft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما