تاریخ انتشار :يکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۶:۰۴
۰
plusresetminus
عبدالمجید شیخی کارشناس مسائل اقتصادی با بررسی شرایط اقتصادی فعلی جامعه گفت: بدون اصلاح ساختارهای مولد در اقتصاد حذف ارز۴۲۰۰ تومانی در شرایط کنونی بازار مفید نیست.
غلبه بخش غیرمولد بر مولد اقتصاد حذف ارز۴۲۰۰ تومانی را مشکل کرده است/ لزوم اصلاح سیاست های پولی بعد از تقویت تولید
عبد المجید شیخی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با "راه آرمان" در خصوص حذف ارز 4200 توسط دولت عنوان کرد:در حال حاضر شرایط بازار مناسب حذف دلار 4200 تومانی نیست به این دلیل که ما با پدیده ی غلبه بخش مجازی اقتصاد (بخش غیر مولد) بر بخش واقعی (مولد اقتصاد) مواجه هستیم.

غلبه بخش غیرمولد بر مولد اقتصاد حذف ارز۴۲۰۰ تومانی را مشکل کرده
وی افزود: در دو هفته گذشته بازار خودرو این موضوع را تجربه کرد؛ خودرو سازان قیمت خودرو را بالا بردند لذا نرخ خودرو هم به طبع آن در بازار آزاد افزایش پیدا کرد که به دلیل وجود عناصر غیرمولد، دلالان در این بخش عملا سعی می کنند تا فاصله بین کف و نرخ بازار را حفظ کنند و عملا اگر ما نرخ ارز 4200 را برداشتیم بلافاصله عناصر غیر مولد بازارتلاش خواهند کرد، نرخ آزاد را از همین مبلغ فعلی که پایه آن 27 هزار تومان است را به دلاری تا 70 هزار تومان برساند لذا با این کار ما عملا آستانه و خط راس نرخ ارز را با دست خودمان بالا می بریم و این به زیان تمام عناصر اقتصاد خواهد شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: من این سود و زیان حاصل از حذف نرخ ارز 4200 تومانی را به سه بخش سود و زیان موقت، کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می کنم و صریحا نام می بریم که در این برهه چه کسانی سودخواهند برد و چه کسانی متضرر خواهند شد.

شیخی ادامه داد: درکوتاه مدت ممکن است دولت در موج اول از این مابه التفاوت سود ببرد اما با توجه به نگرشی که هست دولت قصد دارد به صورت یارانه مستقیم این تفاوت قیمتی را به مصرف کننده پرداخت کند لذا در این شرایط هیچ تفاوتی به حال دولت نخواهد کرد؛ زیرا دراین شرایط دولت نه سود می برد و نه زیانی را متحمل می شود.

وی توضیح داد: در کوتاه  مدت گرچه به ضرر مصرف کننده است اما به نفع  تولید کننده خواهد بود ولی در دراز مدت هم به ضرر دولت است و هم به ضرر مصرف کننده و هم تولید کننده است لذا در مجموع با وجود عناصر غیر مولد و سرمایه های سرگردان و بازیگر در بخش مجازی اقتصاد این منافع نصیب دلالان و عناصر بخش غیر مولد اقتصاد خواهند شد.

این کارشناس اقتصادی افزود: دولت درحال حاضر قصد دارد ارز 4200 تومانی را حذف کند و مابه التفاوت 4200 تومان تا25 هزار تومان را به مصرف کننده پرداخت کند ولی در آینده چون هیچ کنترلی بر روی واکنش های غیر رسمی عناصر غیر مولد اقتصاد در بازار ندارد مجبور خواهد شد مابه التفاوت 4200 تا 50 هزار تومان را که حتی سقف مشخصی در افزایش آن وجود ندارد (که بعدا زور این عناصر دلال و غیر مولد اقتصاد به کجا خواهد رسید ) این مابه التفاوت های بدون حد یقف را پرداخت کند که مسلما دولت از عهده اش برنخواهد آمد .

قیمت همه کالاها متاثر از نوسانات ارز خواهد بود

شیخی مدعی شد: مصرف کنندگان هم مواجه می شوند با کالاهای دیگری که متاثر از افزایش قیمت ارز خواهند شد، به هرحال نرخ ارز چه به صورت مستقیم  و چه به صورت غیر مستقیم در بازار آزاد تغییرات قیمتی ایجاد میکند و می تواند بر روی کالاها و خدمات دیگر اثر بگذارد لذا در حالی کالا ها متحول قیمت می شوند که خواه هزینه ارزی داشته باشند و خواه نداشته باشند و برای تولید کننده نیز به همین ترتیب اثر گذار است لذا این قشر چه هزینه های ارزی و چه هزینه های غیر ارزیشان تحت تاثیر اراده مجدد ارز خواهد شد، پس در دراز مدت تولید کنندگان هم متضررمی شوند.

تقویت تولید و جلوگیری از فرار مالیاتی سرلوحه کار دولت قرار گیرد
وی اظهار کرد: پیشنهاد ما این است که فعلا دولت سراغ هیچ گونه سیاست ارزی و پولی نرود و عملا سراغ دستکاری نرخ های بازار و نرخ های ارزی بازار نرود و بر روی سیاست های پولی متمرکز نشود اما برای تغییر در بازار تقویت بنیان تولید، اصلاح سیاست های مالی و جلوگیری از فرار مالیاتی را سر لوحه افعال خویش قرار دهد.

شیخی ادامه داد:  رصد تراکنش های مالی و پولی برای دریافت مالیات و اصلاح پایه های مالی و توسعه آنها، منطقی سازی هزینه ها و کاهش هزینه ها، طراحی و پیاده سازی سامانه های رصد و نظارت بر تراکنش های پولی برای گرفتن مالیات، مجهز کردن بنگاه های خرد و کوچک به پایانه های فروش و دستگاه های دیجیتال و الکترونیکی صندوق های فروش، اصلاح ضرایب مالیاتی و حذف معافیت های غیر منطقی مالیاتی یا حذف روش های ممیزی و روش های خود اظهاری مالیات از مودیان مالیاتی تماما راهکارهایی است که دولت درحال حاضر باید پیش بگیرد تا بتواند در مقابل خلع بازار بایستد.

لزوم اصلاح سیاست های پولی بعد از تقویت تولید
این استاد دانشگاه تاکید کرد: دولت باید سراغ اصلاح بخش حقیقی اقتصاد برود و با تقویت  تولید می تواند بنیان اقتصاد را مستحکم کند و سیاست ها ی پولی بعدا می تواند به عنوان یک سیاست کمکی فرعی  به خدمت گرفته بشوند.

وی با بیان اینکه عملا با حذف دلار4200 تومانی مخالف نیستیم؛ گفت: اتفاقا دولت باید به سمت کاهش نرخ ارز برود یعنی اگر الان سیاست های مالی و تقویت طرف عرضه اقتصاد و سیاست ها ی تقویت طرف تنطیم تقاضای اقتصاد و توسعه صادرات و حذف واردات بی رویه در جهت کاهش تقاضای ارز قدم بردارد، بعد از این وضعیت پول داخلی بهبود می یابد و قدرت خرید پول داخلی افزایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: بنابراین دولت به جای اینکه در اولین قدم بخواهد ارز 4200 تومانی را حذف کند  روی مولفه های اثر گذار بر افزایش نرخ ارز کار کند و درآینده نزدیک بایستی آهسته آهسته حرکت کند به سمت کاهش نرخ ارز تا بتواند با این کار عملا پول داخلی را تقویت کند و در کنار آن باید به دنبال حذف دلار و یورو از سیستم اقتصادی ما باشد تا این دو مولفه برای اقتصاد ما تعیین تکلیف نکنند و با ریال ما بازی نکنند.

عبدالمجید شیخی در پایان خاطر نشان کرد: در واقع ما باید به سمت  عقد قراردادهای پولی دو جانبه و چند جانبه گام برداریم تا از منطقه دلار و یورو خارج شویم و عملا ارزش پولی خود را افزایش دهیم.

انتهای پیام/ طهماسبی
 
  https://armanekerman.ir/vdcbf5b89rhb5zp.uiur.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما