تاریخ انتشار :شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۰۰
۰
plusresetminus
علی رشیدی گفت: برای کنترل شرایط و کاهش فرو نشست، کشاورزان باید همکاری کنند تا برداشت از منابع آب زیر زمینی کاهش پیدا کند و به موازات آن مسئله طرح انتقال آب باید با جدیت پیگیری شود تا منابع آب مطمئن تری در استان فراهم شود.
کنترل فرو نشست در استان با کاهش برداشت آب های زیر زمینی/ ضرورت توجه مسئولان به سند ملی سازگاری با کم آبی برای پیشگیری از این بحران
علی رشیدی در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه فرو نشست از جمله مسائلی است که طی چند سال اخیر تقریبا بحرانی شده است، گفت: علت خاص این امر به دلیل بهره برداری بیش از اندازه از منابع آب زیر زمینی است.

مدیرکل زمین ‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی استان کرمان با اشاره به اینکه برخی از کشورها، مسئله فرو نشست را زودتر از ما تجربه و آن را مدیریت کرده اند، ابراز کرد: در کشور و استان ما عمده برداشت از منابع آب زیر زمینی است و این اقدام موجب به هم خوردن میزان بیلان آب ها زیر زمینی شده است و از سوی دیگر خشکسالی های سالیان اخیر مزید بر علت کسری مخزن و کمبود منابع آب زیر زمینی و در نتیجه نشت زمین، ایجاد درز و شکاف هایی شده که بر روی سطح زمین رویت می شود.

وی تصریح کرد: استان کرمان در زمینه فرو نشست سابقه دیرین دارد و این مسئله اولین بار در کشور در استان کرمان بوده است و این رخ داد برای اولین بار در سال 1346 در دشت رفسنجان گزارش شده است و در دشت های شمالی استان کرمان در دهه های 50 و 60 نیز در شهرستان های سیرجان، رفسنجان، زرند و بخش هایی از کرمان فرو نشست اتفاق افتاده است.

رشیدی بیان کرد: در اواخر دهه 70 در دشت های جنوبی استان به دلیل توسعه کشاورزی و برداشت بی رویه از منابع آب در دشت های جنوب و شرق استان در مناطقی همچون فهرج، عنبرآباد، جیرفت، فاریاب، قلعه گنج، منوجان و کهنوج مسئله فرو نشست را تجربه کرده اند.

مدیرکل زمین ‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی استان کرمان اظهار کرد: در حال حاضر بیشترین میزان فرو نشست را در مناطق ارزوئیه و عنبرآباد داشته ایم و همچنین در مناطق دشت جنوب کرمان در باغین، دشت چاری و دیگر مناطق چندین سال درگیر مسائل فرو نشست هستند که در دو سال اخیر میزان این مسئله تشدید شده است.

وی ادامه داد: مناطقی که درگیر فرو نشست هستند، تمام ابنیه و سازهای آن نیز تحت تأثیر قرار گرفته اند و در این بین برخی از مناطق روستایی و شهرها بیشتر از این مسئله متأثر شده اند.

رشیدی با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات سازمان زمین شناسی، بیشترین میزان فرو نشست در دهه 80 مربوط به دشت رفسنجان با حدود 30 سانتی متر برای یک دوره اندازه گیری بوده است، عنوان کرد: در عنبرآباد میزان فرو نشست 18 سانتی متر و در ارزوئیه 13 سانتی متر داشته ایم که میزان فرو نشست به عوامل زیادی بستگی دارد.

مدیرکل زمین ‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی استان کرمان ابراز کرد: اینگونه نیست که امسال اضافه برداشت از منابع آب زیر زمینی داشته باشیم و بلافاصله اثر فرو نشست را مشاهده کنیم؛ چرا که این اثر با تأخیر چند ساله خود را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه باید تمهیداتی برای کنترل فرو نشست اندیشیده شود و کنترل مصرف، تنها راه چاره است که وجود دارد، تصریح کرد: وضعیت استان ما خشک است و از شمال تا جنوب استان نیز کشاورزی انجام می دهند و استفاده از منابع آب زیر زمین وجود دارد و در این شرایط باید تکالیفی که برای استان در سند ملی سازگاری با کم آبی آمده، انجام شود.

رشیدی در پایان خاطر نشان کرد: برای کنترل شرایط و کاهش فرو نشست، کشاورزان باید همکاری کنند تا برداشت از منابع آب زیر زمینی کاهش پیدا کند و به موازات آن مسئله طرح انتقال آب باید با جدیت پیگیری شود تا منابع آب مطمئن تری در استان فراهم شود و به دنبال آن اثرات فرو نشست کمتری را شاهد باشیم.

انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdciurazyt1ar32.cbct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما