تاریخ انتشار :يکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۰۰
۰
plusresetminus
در شرایطی که تامین نهاده های دامی به سختی محقق می شود پرورش کرم میل ورم بهترین منبع تامین پروتئین برای دامها و طیور است.
کرم میل ورم بهترین جایگزین نهاده های دامی/ سوسک تاریکی منبع غنی پروتئین و آنتی اکسیدان است
هادی تویسرکانی در گفتگو با " راه آرمان" به یکی از طرح های کم هزینه اما با سود دهی بالا اشاره کرد و گفت: در شرایطی که تولید نهاده های دامی به خصوص در عرصه ماکیان، آبزیان و طیور به واسطه خشکسالی و کم آبی سخت شده است تولید یک ماده غذایی با پروتئین بالا می تواند موثر باشد بنابراین پرورش کرم میل ورم بهترین گزینه است.
کرم میلورم بهترین غذا برای دام و طیور 
مسئول پیگیری طرح های اشتغال خانگی سازمان بسیج علمی کرمان افزود:  میل ورم یا سوسک سایه یک محصول جانوری پر از پروتئین است که بیش از50 درصد حجم هر کرم را در حالت زنده پروتئین تشکیل می دهد و زمانی که خشک می شود این حجم 100 درصد تبدیل به پروتئین می شود .

تویسرکانی تاکید کرد: کرم میل ورم در حقیقت لارو سوسک سیاه به نام سوسک تاریکی (darkling beetle) است که با نام کرم آرد هم شناخته می‌شود، این کرم فاقد هرگونه بیماری و انگل است؛ بنابراین می‌توانید از آن در شکل‌های خشک و زنده به عنوان یک مکمل غذایی استفاده کنید، مصرف این کرم به‌طورمعمول برای جانوران در نظر گرفته شده؛ اما به دلیل داشتن مقدار پروتئین بالا، گاهی اوقات مورد استفاده انسان نیز قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد : میل ورم از آن دست موجوداتی بوده که پرورش آن رو به افزایش است اما مردم درباره خواص و مزیت های این نوع ماده غذایی جانداران اطلاعاتی ندارند.

تویسرکانی به خواص کرم میل ورم  مربوط به ارزش غذایی و مواد معدنی مورد مصرف کرم اشاره کرد و گفت: استفاده از این حشره در غذای جانوران و انسان‌ها، سبب ورود انواع ویتامین و مواد معدنی به بدن می‌شود، مثلا ویتامین B5، B6، B11، B12، A، E یا مواد معدنی چون آهن، روی، منگنز، مس و سلنیوم را می‌توان نام برد.

وی از ارزش غذایی میل ورم زنده نیز یاد کرد و گفت : کرم میل ورم به صورت زنده حاوی 20% پروتئین، 13% چربی، 2% فیبر و 62% رطوبت (آب) وارزش غذایی میل ورم خشک شده؛حاوی 53% پروتئین، 28% چربی، 6% فیبر و 5% رطوبت (آب) که دانستن ارزش غذایی و فواید خوراکی ها برای بیشتر مردم جذاب است.

هادی تویسرکانی مربی طرح خود اشتغالی تاکید کرد: ارزش غذایی این حشره تنها به پروتئین محدود نمی‌شود و می‌توان به موارد دیگری چون کربوهیدرات و چربی نیز اشاره کرد که همین موضوع، سبب شده است در بسیاری از کشورهای آسیایی، به‌ویژه جنوب شرقی آسیا از کرم میل ورم به عنوان خوراکی برای انسان ها  استفاده شود.

وی افزود: پرورش میل ورم طرح اشتغالزایی جدیدی است که با حداقل هزینه می توانید در حداقل فضا آن را راه اندازی کنید، برای راه اندازی یک خط  تولید با هزار سوسک باید کمتر از 500 هزار تومان هزینه کنید .

راه اندازی یک خط تولید با 500 هزار تومان
تویسرکانی ابراز کرد: درحال حاضر بازار این محصول به گونه ای است که 70درصد سود آوری دارد ،یعنی اگر 250هزار تومان سرمایه گذاری کنید سود نا خالص 400 هزار تومان خواهد بود.
وی ادامه داد: دوره برداشت آن 120 روزه است و شروع دوره پرورش از شفیره ،سوسک،و کرم است، هر سوسک به طور میانگین حدود 500 تا 700 عدد تخم می گذارد لذا برای استفاده از تخم سوسک ها بعد از یک دوره 10 روزه که سوسک مادر درمحیط تغذیه می کند، مادر را از محیط جدا کرده و در شرایط دمایی مناسب تخم ها را قرار داده که بعداز 10 روز کرم ها از تخم سر بر آورده و خارج می شوند.

تویسرکانی  اظهار کرد: بعد از 60 روز کرم به جُسه ای می رسد که می تواند غذایی غیر از بستری که در محیط برایش قرار داده شده را مصرف کند می توان در این زمان به سوسک غذا های رطوبت دار مانند کدو سیب زمینی داد.

مسئول پیگیری طرح های اشتغال خانگی سازمان بسیج علمی افزود: این طرح اشتغال زایی بسیار خوبی با کمترین هزینه و سختی را دارد اما کار روزانه منظم را لازم دارد اکنون در بازار برای مصرف پرنده ها و ماهیان زینتی، ماهیان پرواری و پرندگان پرواری میل ورم  مورد استفاده قرار می گیرد.

کرم میل ورم منبع غنی پروتئین اما ارگانیک
وی با بیان اینکه این طرح زیر ساخت بسیار کمی لازم دارد و کار خانگی پر درآمدی است، گفت: به هدف پرورش دهنده بستگی دارد که از کدام محصول این سوسک استفاده کند، گاهی فقط به سوسک احتیاج دارد و فقط آن را می فروشد و گاهی به سمت تغدیه دام رفته و کرم را پرورش می دهد و گاهی نیز فقط شفیره را می فروشد.

تویسرکانی افزود: قیمت هر عدد سوسک سایه تاریکی 200 تومان است و هر سوسک تعداد 700 عدد تخم گذاری انجام می دهد پس در دراز مدت مزیت های اقتصادی بیشتری نسبت به نوع اولیه دارد .

وی تاکید کرد: مزیت این سوسک نسبت به سویا که پروتئین دارد این است که این محصول تراریخته نیست درحالیکه  دانه سویا تراریخته است بسیاری از کشور ها که مصرف عمده ی دانه سویا را داشته اند  اکنون به سمت استفاده از میل ورم متمایل شده اند و این محصول را جایگزین سویا کرده اند زیرا پروتیین خالص تری دارد  و محصولی ارگانیک است.

تویسرکانی در پایان خاطر نشان کرد: وجود کرم میل ورم در جیره غذایی گاو و گوسفند که مصرف آنها به عنوان مصارف گوشتی است؛ سبب می شود که گوشت این حیوانات حالت طبی و پزشکی را به خود بگیرد و  آنتی اکسیدان بسیار زیادی را در گوشت ایجاد کند که به دنبال آن مصرف کننده این گوشت نیز از آنتی بادی بالای بر خوردار خواهد شد.
انتهای پیام/ط1
  https://armanekerman.ir/vdchzinzm23niwd.tft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما