تاریخ انتشار :شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۵۵
۰
plusresetminus
سید محمد علی گلاب زاده با بیان اینکه در خصوص پیشینه قلعه دختر اطلاع چندانی در دسترس نیست اما حداقل می دانیم که این ابنیه قدمت بیش از دو هزار سال دارند، گفت: مردم کرمان در طول تاریخ همواره تلاش کرده اند که جان و مال خود را از یورش و حمله بیگانگان مصون نگه دارند و به همین دلیل این قلعه در آن زمان ساخته شد.
قلعه دو هزار ساله کرمان در معرض تخریب/ "قلعه‌ دختر"؛ نشانه تلاش مردم کرمان برای مصون ماندن از حمله بیگانگان
سید محمد علی گلاب زاده در گفتگو با راه آرمان؛ گفت: قلعه دختر و قلعه اردشیر با قدمت چند هزار ساله خود به عنوان حصارهای محکم که در طول صدها سال ها از جان، مال و ناموس مردم کرمان پاسداری کرده اند، به عقیده من این ابنیه حق بزرگی بر گردن تمامی کرمانی ها دارند و مردم کرمان باید در حفظ و پاسداشت آنها حساسیت لازم را داشته باشند.

این تاریخ شناس کرمانی ادامه داد: در خصوص پیشینه قلعه دختر اطلاع چندانی در دسترس نیست اما حداقل می دانیم که این ابنیه قدمت بیش از دو هزار سال دارند؛ قلعه اردشیر را احتمال می دهند که اردشیر بابکان بنا کرده باشد؛ اما جدای از این، آنچه که مهم است این است که مردم کرمان در طول تاریخ همواره تلاش کرده اند که جان و مال خود را از یورش و حمله بیگانگان مصون نگه دارند و به همین دلیل این قلعه در آن زمان ساخته شد.

وی با بیان اینکه به دلیل آنکه بیشترین هجومی که صورت می گرفت از طریق خراسان بود؛ بنابراین قلعه دختر دوم را در ابتدای جاده زرندی ساخته شد که این بنا هنوز وجود دارد و می توان آن را مشاهده کرد، عنوان کرد: نقش این قلعه دختر این بود که زمانی که حمله صورت می گرفت، مشعل هایی را بر می افروختند و رقص آتش قلعه دختر کرمان را آگاه می کرد که حمله ای در حال شکل گیری است و متصدیان قلعه دختر درها را می بستند و مأمورین آماده حفاظت می شدند.

گلاب زاده ابراز کرد: قلعه دختر خاطرات تاریخی عجیبی داشته که پاسداری از آن را بسیار می کند؛ از جمله اینکه سلطان شبلی در روزگار آل مظفر در این قلعه مدتی محبوس بوده و ماجراهایی در زمان سلجوقیان اتفاق افتاد و یا زندانی های دیگری که در این مکان بوده اند.

این تاریخ شناس کرمانی افزود: ملک زوزن زمانی به حکومت کرمان منصوب شد و در تاریخ نوشته شده است که به دلیل حمله و هجوم های مختلف که صورت گرفت مردم کرمان از نظر مالی تهی دست شده بودند و ملک زوزن چیز خاصی را نتوانست از مردم کرمان به دست بیاورد؛ اما گفته می شود که تعدادی کماج دان های بزرگ زر و سیم را از داخل قلعه دختر بیرون آورد و با خود به خراسان برد که نمی دانیم آثاری از آن بر جای مانده است یا خیر.

وی تصریح کرد: قلعه دختر و قلعه اردشیر از بناهای ارزشمند است که قرار بود اطراف این قلعه تخلیه و فضاهای اطراف مورد بازنگری قرار گیرد و طراحی شود و فضای به گونه ای ایجاد شود که این دو اثر تاریخی که رد پای گذر روزگاران در کرمان است، محفوظ بماند.

گلاب زاده با بیان اینکه بخش قابل توجهی از این قلعه به دست خودمان و بخشی دیگر به دست کسانی که هنوز گمان می کنند در قلعه هنوز چیزهایی وجود دارد، تخریب می شود، خاطر نشان کرد: مسئله دیگر که باعث تأسف است، نصب دکل بالای این بنا است که این اقدام موجب شرمندگی است که امیدواریم مسئولان هر چه زودتر این دکل را بردارند و زمینه تخریب این اثر تاریخی را به وجود نیاورند.

انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdccp1qs02bqix8.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما