تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۳۴
۰
plusresetminus
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان؛

اولین رکن توسعه کشاورزی، تأمین امنیت غذایی است

فرامرز رستگاری مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: تأمین امنیت غذایی با تکیه بر پتانسیل ها و ظرفیت های داخلی بخش کشاورزی میسّر می باشد
اولین رکن توسعه کشاورزی، تأمین امنیت غذایی است
فرامرز رستگاری مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در گفتگو با خبرنگار "راه آرمان" گفت: ظرفیت بالقوه منطقه جنوب کرمان تولید سیفی و سبزیجات است که در آینده ای نه چندان دور بایستی به دنبال الگوی کشت سال های گذشته کار را پیش ببریم.

رستگاری افزود: ما در جنوب کرمان پیاز را که در هکتار کشت می کنیم اما کاشت پیاز در غرب کشور در فصل تابستان و هوای گرم آب کمتری مصرف می کند و عملکرد آن نصف است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان  بیان کرد: کشت دو سوم گیاهان دارویی در این منطقه است و عدم توسعه کشت گیاهان دارویی در منطقه معمولاً به علت خام فروش می باشد که ارزش افزوده گیاهان دارویی روی استخراج آن، تولید اسانس است.

ارزش و جایگاه گیاهان دارویی در درمان طب سنتی است
وی مطرح کرد: در کشوری همچون چین با ۲ میلیارد جمعیت ۸۰ درصد مردم آن برای درمان اول از طب سنتی استفاده می کنند و اعتقادی به استفاده از داروهای شیمیایی ندارند و این برگرفته از ارزش و جایگاه گیاهان دارویی دارد.

رستگاری اظهار کرد: گیاه دارویی ارزش آن بیشتر به تولید محصول سالم و ارگانیک اسانس آن است و یکی از معضلات کشت گیاهان دارویی آن است که اگر بخواهیم آن را زراعی کنیم باید با سم و کود به رشد انبوه برسانیم که این سم و کود، ارزش سلامتی آن را پائین می آورد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان مطرح کرد: هنگامی که گیاه دارویی از طبیعت وارد حوزه زراعت می شود به عنوان میزبان ثانویه برخی از امراض و آفات محسوب می شوند و ما کلکسیون آفات و امراض را داریم.

رستگاری تأکید کرد: در کشت گیاهان دارویی ۲ موضوع باید مد نظر قرار گیرد؛ مقدار تولید و ماده مؤثره که در بیشتر موارد گیاهان دارویی را به دلیل استفاده از ماده مؤثره آن در صنعت داروسازی و آرایشی و بهداشتی مورد توجه کشاوزان قرار می گیرد.

وی ابراز کرد: منطقه جنوب کرمان از نظر جغرافیایی در مدار ۲۹ درجه قرار دارد و جزء مناطق خشک و نیمه خشک است که به دلیل موقعیت جغرافیایی و چین خوردگی های اطراف جنوب کرمان واقع شده است و یک شرایط منحصر زمانی و مکانی دارد.
 
کشاورزی محور توسعه است

وی بیان کرد: کشاورزی محور است و یکی از الزامات ساختاری و بنیادی آن، تأمین منابع می باشد و اگر کشاورزی را رکن توسعه و تأمین امنیت غذایی قرار دهیم یکی از الزامات این امر، الزامات ساختاری و بنیادی در تأمین منابع است.

رستگاری مطرح کرد: در جنوب کرمان با توجه به زمینه مستعد برخی از محصولات در سال، بیش از ۳ کشت می توانیم انجام دهیم و این یک مزیت است.

وی اذعان کرد: با توجه به ظرفیت های بالقوه منطقه باید ضمن ارتقای بهره وری از این ظرفیت ها، منابع آب و خاک را هم حفظ کنیم و اگر سایر بخش ها با توجه به تخصصی که دارند در حوزه کاری خود فعالیت کنند بخشی از بار کشاورزی کاهش پیدا می کند.

رستگاری در ادامه گفت: کشاورزی سود دارد و بسیاری آن را به عنوان شغل دوم خود برگزیده اند، درآمد و منابع حائز اهمیتی دارد و گاهی اوقات به دلیل این که عدم الگوی کشت خارج از برنامه است باعث شده تا در تولید و خدمات پس از فروش با مشکل مواجه شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: در فصل پائیز هنگامی که کل کشور یخبندان است از این تولید به عنوان یک ظرفیت صادراتی می توانیم استفاده کنیم که ظرفیت صادراتی برای کشور ارز آوری دارد و در کل استان سهم ما از منابع استانی در بخش کشاورزی ۵ و نیم درصد است.

رستگاری گفت: هنگامی که کشاورزی قرار دادی وارد چرخه تولید محصولات کشاورزی شد آن وقت می توان گفت کشاورز دغدغه ای نخواهد داشت و کشاورز با بازار هدف قرارداد منعقد می کند و محصول تولید می کند.

وی تأکید کرد: کشاورز طبق تقویم زراعی برداشت می کند و محصول خود را با یک قیمت اقتصادی به فروش می رساند هم تضمین درآمد است، هم بازگشت سرمایه خود تضمین شده و هم حقوق تولید کننده حفظ می شود.
 
انتهای پیام/
 
https://armanekerman.ir/vdciqpaz5t1arw2.cbct.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما