کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان؛

اولین رکن توسعه کشاورزی، تأمین امنیت غذایی است

6 دی 1400 ساعت 21:34

فرامرز رستگاری مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: تأمین امنیت غذایی با تکیه بر پتانسیل ها و ظرفیت های داخلی بخش کشاورزی میسّر می باشد


فرامرز رستگاری مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در گفتگو با خبرنگار "راه آرمان" گفت: ظرفیت بالقوه منطقه جنوب کرمان تولید سیفی و سبزیجات است که در آینده ای نه چندان دور بایستی به دنبال الگوی کشت سال های گذشته کار را پیش ببریم.

رستگاری افزود: ما در جنوب کرمان پیاز را که در هکتار کشت می کنیم اما کاشت پیاز در غرب کشور در فصل تابستان و هوای گرم آب کمتری مصرف می کند و عملکرد آن نصف است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان  بیان کرد: کشت دو سوم گیاهان دارویی در این منطقه است و عدم توسعه کشت گیاهان دارویی در منطقه معمولاً به علت خام فروش می باشد که ارزش افزوده گیاهان دارویی روی استخراج آن، تولید اسانس است.

ارزش و جایگاه گیاهان دارویی در درمان طب سنتی است
وی مطرح کرد: در کشوری همچون چین با ۲ میلیارد جمعیت ۸۰ درصد مردم آن برای درمان اول از طب سنتی استفاده می کنند و اعتقادی به استفاده از داروهای شیمیایی ندارند و این برگرفته از ارزش و جایگاه گیاهان دارویی دارد.

رستگاری اظهار کرد: گیاه دارویی ارزش آن بیشتر به تولید محصول سالم و ارگانیک اسانس آن است و یکی از معضلات کشت گیاهان دارویی آن است که اگر بخواهیم آن را زراعی کنیم باید با سم و کود به رشد انبوه برسانیم که این سم و کود، ارزش سلامتی آن را پائین می آورد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان مطرح کرد: هنگامی که گیاه دارویی از طبیعت وارد حوزه زراعت می شود به عنوان میزبان ثانویه برخی از امراض و آفات محسوب می شوند و ما کلکسیون آفات و امراض را داریم.

رستگاری تأکید کرد: در کشت گیاهان دارویی ۲ موضوع باید مد نظر قرار گیرد؛ مقدار تولید و ماده مؤثره که در بیشتر موارد گیاهان دارویی را به دلیل استفاده از ماده مؤثره آن در صنعت داروسازی و آرایشی و بهداشتی مورد توجه کشاوزان قرار می گیرد.

وی ابراز کرد: منطقه جنوب کرمان از نظر جغرافیایی در مدار ۲۹ درجه قرار دارد و جزء مناطق خشک و نیمه خشک است که به دلیل موقعیت جغرافیایی و چین خوردگی های اطراف جنوب کرمان واقع شده است و یک شرایط منحصر زمانی و مکانی دارد.
 
کشاورزی محور توسعه است

وی بیان کرد: کشاورزی محور است و یکی از الزامات ساختاری و بنیادی آن، تأمین منابع می باشد و اگر کشاورزی را رکن توسعه و تأمین امنیت غذایی قرار دهیم یکی از الزامات این امر، الزامات ساختاری و بنیادی در تأمین منابع است.

رستگاری مطرح کرد: در جنوب کرمان با توجه به زمینه مستعد برخی از محصولات در سال، بیش از ۳ کشت می توانیم انجام دهیم و این یک مزیت است.

وی اذعان کرد: با توجه به ظرفیت های بالقوه منطقه باید ضمن ارتقای بهره وری از این ظرفیت ها، منابع آب و خاک را هم حفظ کنیم و اگر سایر بخش ها با توجه به تخصصی که دارند در حوزه کاری خود فعالیت کنند بخشی از بار کشاورزی کاهش پیدا می کند.

رستگاری در ادامه گفت: کشاورزی سود دارد و بسیاری آن را به عنوان شغل دوم خود برگزیده اند، درآمد و منابع حائز اهمیتی دارد و گاهی اوقات به دلیل این که عدم الگوی کشت خارج از برنامه است باعث شده تا در تولید و خدمات پس از فروش با مشکل مواجه شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: در فصل پائیز هنگامی که کل کشور یخبندان است از این تولید به عنوان یک ظرفیت صادراتی می توانیم استفاده کنیم که ظرفیت صادراتی برای کشور ارز آوری دارد و در کل استان سهم ما از منابع استانی در بخش کشاورزی ۵ و نیم درصد است.

رستگاری گفت: هنگامی که کشاورزی قرار دادی وارد چرخه تولید محصولات کشاورزی شد آن وقت می توان گفت کشاورز دغدغه ای نخواهد داشت و کشاورز با بازار هدف قرارداد منعقد می کند و محصول تولید می کند.

وی تأکید کرد: کشاورز طبق تقویم زراعی برداشت می کند و محصول خود را با یک قیمت اقتصادی به فروش می رساند هم تضمین درآمد است، هم بازگشت سرمایه خود تضمین شده و هم حقوق تولید کننده حفظ می شود.
 
انتهای پیام/
 


کد مطلب: 123564

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/interview/123564/اولین-رکن-توسعه-کشاورزی-تأمین-امنیت-غذایی

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir