تاریخ انتشار :شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۴
۰
plusresetminus
فرهاد فداکار گفت: فیلم بلند به نام فاتحان اروند که قصه روایتگری رزمندگان اسلام به ویژه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و رزمندگانی است که از رفسنجان در لباس غواصی برای دفاع از میهن به میدان نبرد با دشمن شتافتند؛ مجوز ساخت آن در رفسنجان و بندرعباس صادر شد.
فیلم بلند فاتحان اروند با محوریت حاج قاسم سلیمانی در رفسنجان ساخته شد
 فرهاد فداکار کارگردان فیلم بلند «فاتحان اروند» در گفتگو با راه آرمان؛ ابعاد مختلف این فیلم و اینکه چرا ساخت این فیلم در رفسنجان قرار است اتفاق بیفتد را تشریح کرد.

فداکار گفت: در سال ۹۴ برای بازیگری یک فیلم دفاع مقدسی در نقش شهید همت آزمون دادم که از بین بیش از یکهزار نفر بنده انتخاب شدم برای ایفای این نقش.

وی افزود: برای اینکه نقش خود را به بهترین نحو ایفا کنم زندگینامه شهدا و قصه های جنگ دوران ۸ ساله دفاع مقدس را مطالعه می کردم تا بتوانم به خوبی در بازیگری موفق باشم.

فرهاد فداکار بیان کرد: در مطالعاتم به یک سری از اطلاعات دست یافتم اینکه شهید همت فرمانده گردانی بود و در جنگ نیروهای او شهید شده بودند برای تأمین نیروی انسانی به لشکر ۴۱ ثارالله نزد شهید حاج قاسم سلیمانی می رود تا تعدادی نیرو تهیه کند.

وی ادامه داد: حاج قاسم سلیمانی هم به شهید سید حمید میرافضلی که از بچه های رفسنجان بود فرمان می دهد که به اتفاق شهید همت به گردانی بروند و نیروها را تحویل بگیرد؛ شهید همت با شهید حمید میراضلی در آن موقع سوار بر موتور شده تا برای تأمین نیرو به فاصله ای چند کیلومتری بروند که در تیررس هدف دشمن قرار گرفته و شربت شهادت را می نوشند.

قصه های دوران دفاع مقدس فوق العاده درخشانند

فداکار با اشاره به اینکه این فیلم در جشنواره فجر همان سال بهترین رتبه را به دست آورد گفت: هر چقدر در مطالعات قصه های دوران دفاع مقدس جلوتر می رفتم جذابیت قصه های جنگ و فعالیت خالصانه رزمندگان مرا بیشتر شیفته می کرد؛ قصه های دوران دفاع مقدس فوق العاده درخشان است.

وی ادامه داد: قصه های دفاع مقدس حتی می تواند در سینما راه پیدا کنند، چیزی که مخاطب را از خانه و تلویزیون به سمت سینما هدایت کند و در آنجا بر روی پرده سینما یلم های دوران دفاع مقدس را مشاهده کنند تا قصه جنگ به خصوص دوران ۸ ساله دفاع مقدس را به خوبی درک کنند.

آتاری و لاتاری

این کارگردان که پس از بازی در نقش شهید همت تصمیم می گیرد شروع به ساخت فیلم کوتاه کند اظهار داشت: اولین فیلم کوتاه من فیلم “آتاری” بود که آن را در سال ۹۷ در منطقه داوران رفسنجان ساختم و جایزه بین المللی را دریافت کرد.

وی اضافه کرد: وقتی موفقیت را در ساخت فیلم کوتاه دیدم تصمیم گرفتم فیلم کوتاه ” لاتاری ” را هم بسازم.

فداکار به این هم اشاره می کند که در ساخت فیلم های کوتاه هیچگونه حمایت مالی از جانب هیچ ارگانی نمی شویم امّا خوشبختانه مجتمع مس سرچشمه رفسنجان تا کنون در راستای مسئولیت های اجتماعی اش در ساخت فیلم های کوتاه حمایت گری می کند.

وی بیان کرد: جای گفتنی است که برای ساخت فیلم لاتاری علاوه بر حمایت روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه، حمایت شهرداری رفسنجان هم شامل حال ما شد که جای تقدیر از این دو نهاد دارد.

و امّا جریان فیلم «فاتحان اروند»

وی ادامه داد: بعد از آنکه در ساخت فیلم های کوتاه موفقیت زیادی حاصل کردم و می توانستم فیلم بلند را بسازم، در این باره و برای ساخت فیلم بلند در حوزه دفاع مقدس با تهیه کنندگان زیادی صحبت کردم.

وی با بیان اینکه فیلمنامه برایم خیلی مهم است گفت: در خواندن فیلمنامه رسیدیم به جایی که عملیات والفجر ۸ توسط بچه های گردان غواص ۴۱۰ رفسنجان انجام شد و این خیلی مهم است فیلیم را می خواهم بسازم که رزمندگان دوران دفاع مقدس از همشهری های خودم یعنی رفسنجان، جیرفت، بم و … هستند.

فداکار افزود: ما دیدیم این بچه ها و رزمندگان از استان کرمان به جبهه های نبرد علیه دشمن شتافتند لذا چه بهتر که فیلم را در همین استان بسازیم؛ امّا استان کرمان و رفسنجان آب ندارد در حالی که بچه های غواص گردان ۴۱۰ در کل کشور از رفسنجان و استان کرمان هستند که ذره ای شنا کردن و فنون آن را نمی دانستند.

فداکار بیان کرد: بچه های گردان ۴۱۰ غواص عشق به پیروزی داشتند و این گردان به فرماندهی شهید حاج احمد امینی بود که این فرمانده بعد از انتخاب نیروهای زبده و قدرتمند به مدّت ۶ ماه آموزش غواصی را به ان ها ارائه کرد تا بتوانند ۱۵۰۰ متر عرض رودخانه اروند مرز بین ایران و عراق را طی کنند و به فاو برسند و عملیات خط شکنی را انجام دهند.
 
تحقیق و پژوهش فیلم «فاتحان اروند» انجام شد

این کارگردان جوان می گوید: با همکاری موسسه حماسه ثارالله کرمان که محیطی فوق العاده برای کارکردن بر روی قصه های دفاع مقدس است و آرشیو مدونی از فعالیت های لشکر ۴۱ ثارالله دوران دفاع مقدس را جمع آوری کرده و به عنوان گنجینه دوران است؛ کار تحقیق و پژوهش بر روی فیلم بلند ” فاتحان اروند ” را از سال ۹۸ شروع کردیم و پروانه و مجوز ساخت را گرفتیم.

وی ادامه داد: پس از انجام تحقیق و پژوهش فیلم بلند ” فاتحان اروند” پروانه ساخت این فیلم را از وزارتخانه فرهن و ارشاد اسلامی دریافت کردیم که قرار است این فیلم در ۱۲۰ جلسه ساخته شود ۵۰ لوکیشن و جلسه در رفسنجان و مابقی آن ها در بندرعباس و اروند گرفته خواهد شد.

فداکار اظهار امیدواری کرد که بتوانیم فیلم را در سال آینده بسازیم و بتوانیم آن را به جشنواره یلم فجر ارائه دهیم.

درک زیبای کارگردان سینما از حاج قاسم سلیمانی

فداکار به عنوان کارگردان سینما که کارهای متنوعی در زمینه فیلم سازی دارد شخصیت حاج قاسم را از دید یک هنرمند بیان کرد و افزود: درکی که از این اتفاق و شناختی که به آن رسیدم تفاوت بین پهلوان بودن و قهرمان بودن است.

وی افزود: به واسطه تحقیقات بر روی پروژه ” فاتحان اروند ” به نتایجی رسیدم که عجیب بود مثلا حاج قاسم در پرواز به سوریه تلفنی با مادر شهید در روستایی در شهرستان بافت از توابع استان کرمان صحبت می کرده و دغدغه رفع مشکلات مردم را داشت؛ می رسیم به قصه پهلوان بودن و محبوبیت و شخصیت داشتن این فرد به تمام معنا.

فداکار با اشاره به اینکه زمانی انسان به محبوبیت می رسد که به خودشناسی و خداشناسی رسیده باشد تصریح کرد: طیف هایی که برای تشییع پیکر شهید حاج قاسم سلیمانی آمده بودند محشری به پا کرده بود، ساخته شدن چنین انسانی ساده نیست نمونه ای نمی توان برایش مثال زد.

وی با اشاره به اینکه مردم اولویت حاج قاسم بود اظهار کرد:. ” فاتحان اروند ” را می سازم و در آن مردم با بیشتر ویژگی های این شخصیت آشنا خواهند شد؛ در فیلم فاتحان اروند حاج قاسم سلیمانی یکی از نقش های اصلی این فیلم به شمار می رود در کنار وی، نقش های دیگر از جمله فرمانده گردان ( شهید حاج احمد امینی )، محمد قنبری، احمد قنبریف شهید قباد شمس الدینی، شهید علی عابدینی، شهید محمد کاظمی و غیره ایفا می کنند.

فداکار افزود: در این فیلم شهید حاج قاسم سلیمانی در سال ۱۳۶۴ شهید حاج احمد امینی را بعد از شهادت حاج رضا عباس زاده به فرماندهی گردان ۴۱۰ غواص بچه های رفسنجان بر می گزیند.

فداکار گفت: تمام سعی این است که گوشه ای از شخصیت بچه های جنگ را در این فیلم بلند ترسیم کنیم.

این کارگردان سینمای اهل رفسنجان، ۱۲ سال است که در تهران به طور حرفه ای در به کار دستیار کارگردانی مشغول است.یکی از کارهای وی فیلم هایی از جمله سریال هم گناه به تیه کنندکی گارگردانی مصطفی کیایی است. فیلم بلند ” فاتحان اروند ” به تهیه کنندگی سید ابراهیم عامریان، مصطفی کیایی مشاور کارگردان و حاج محمود امینی مشاور نظامی پروژه ساخته خواهد شد.
فداکار در پروسه های ”ایستاده در غبار ” در سال ۹۴ و فیلم ” یلدا” هم فعالیت داشته است. .

انتهای پیام/
https://armanekerman.ir/vdchmxnzv23niwd.tft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین