تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۱
۰
۳
plusresetminus
یکی از اختراعات حمیده روشنی دستگاه با قابليت خودكار آبياري با اعلام به موقع زمان بازو بسته شدن دريچه ها و هدايت آب روان شده به داخل كرت ها است که هم از هدر رفت آب جلوگيري مي كند و هم اينكه ديگر نيازي نيست كشاورز تمام وقت سر مزرعه بماند.
جلوگیری از هدر رفت آب با اختراع دستگاه خودکار آبیاری کشاورزی/ شغل پدر اولین جرقه های تولید در ذهن بانوی مخترع فاریابی بود
به گزارش راه آرمان، حمیده روشنی بانوی مخترع فاریابی فارغ التحصیل رشته مهندسی آب از دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان اهل شهرستان فاریاب روستای هور چاه بیگی می باشد.

 داستانش از آنجا شروع شد که وقتی بچه بود پدرش که مکانیک بود وسیله هایی می‌ساخت که باعث حیرت او می شد و ساعت ها کنارش می‌نشست و نگاه می کرد؛ انگار  او هم  دوست داشت روزی برسد که چیزهای مثل پدر بسازد.

این بانوی جوان در گفتگو با خبرنگار راه آرمان عنوان کرد: هیچ وقت فراموش نمی کنم  اولین بار یک کوه آتشفشان با کاغذ ساختم و یک سیستم روی آن اجرا کردم که کوه آتشفشان مواد مذاب را فوران می کرد آن روز خیلی خوشحال بودم که توانستم همچنین کوهی فقط با کاغذ بسازم.

روشنی اظهار کرد: بزرگترین انگیزه من از مخترع شدن این بود که روزی برسد که باعث افتخار و سربلندی پدرم شوم و همچنین مادر عزیزم که این همه برایم زحمت کشیده و بتوانم به کشور عزیزم ایران خدمت کنم و با افتخار بگویم من ایرانی هستم.

بانوی مخترع بیان کرد: اولین اختراعم دستگاه سرریز خودکار آبیاری کرتی بود که دو سال طول کشید تا ثبت شود.

وی توضیح داد: يكي از روش هاي آبياري سطحي، آبياري كرتي است كه اين روش مشكلاتي از قبيل هدر رفت آب و مخصوصا سختي كار براي كشاورزان را به همراه دارد و كشاورز مجبور است براي هدايت آب در مزرعه از كرتي به كرت ديگر تمام وقت چه روز و چه شب در زمستان و يا تابستان در مزرعه بماند تا مزرعه آبياري شود.

جلوگیری از هدر رفت آب با اختراع دستگاه خودکار آبیاری کشاورزی
روشنی ادامه داد: به همين دليل تصميم گرفتم تا دستگاهي را طراحي كنم كه مرزعه را به طور خودكار آبياري كند بدون اينكه به نيروي كارگر نياز باشد و مشكلات بعدي را به همراه نداشته باشد؛ اين دستگاه با قابليت خودكار آبياري با اعلام به موقع زمان بازو بسته شدن دريچه ها و هدايت آب روان شده به داخل كرت ها هم از هدر رفت آب جلوگيري مي كند و هم اينكه ديگر نيازي نيست كشاورز تمام وقت سر زمين بماند.

وی در رابطه با دومین اختراع خود گفت: ربات اتوماتیک کاشت بذر هندوانه و دیگر محصولات جالیزی با قابلیت آبیاری اولیه در زمان کاشت بذرها است که در مدت دو سال ساخته و ثبت شد.

ساخت ربات کاشت بذر هندوانه و محصولات جالیزی
این بانوی خترع توضیح داد: در ساخت و ثبت این ربات سه نفر از هم دانشگاهی هایم به نام های مجتبی عابدینی، محمد علی افتخاری و صبا هاشمی کمک شایانی به من کردند و جز مخترعین طرح هستند.

روشنی بیان کرد: این ربات برای کاشت هندوانه و دیگر محصولات جالیزی مانند خیار، طالبی، خربزه مشهدی و نمونه‌هایی از این دست، که بذرشان به صورت سنتی با دست و بیل کاشته می شود، است و این ربات به طور خودکار تسطیح خاک دو طرف جوی‌ها و سپس کاشت بذر بر روی لبه هر دو طرف جوی هندوانه  را انجام می دهد  و همچنین کار انتقال آب و بذر از مخازن و سپس بذر را با خاک می‌پوشاند و آبیاری اولیه  بذر را به طور خودکار انجام  می‌دهد.

این بانوی مخترع اظهار کرد:سومین اختراع من سرریز نیلوفری متحرک تاشو با دریچه مرکزی است؛ يكي از سازه هاي مهم كه وظيفه انتقال آب از بالا دست به پايين دست سد در شرايط اضطراري را بر عهده دارد سرريز است؛ يكي از انواع اين سرريز ها، سرريزهاي نيلوفري هستند كه شامل يك برج بتني و يك شفت قائم باشند. قسمتي از اين سازه مركب در داخل خاك قرار دارد و قسمتي در داخل مخزن به وسيله آب محصور شده و در اين سرريز احتمال بروز پديده‌هايي نظير گرداب، لرزش سازه و خلا زايي وجود دارد؛ سرريز نيلوفري برای انتقال آب از زير بزرگراه‌ها يا خطوط آهن استفاده مي‌شود.


روشنی گفت: توصیه من در مسیر مخترع شدن افراد این است که همیشه  توکل و امیدشان به خدا باشد و هیچ وقت ناامید نشوند اگر هزار بار هم زمین خوردند باز بلند شوند و مطمئن باشند که به هدفی که دارند  می‌رسند کافی است از تمام وجود خودشان استفاده کنند و باور داشته باشند که می توانند مخترع باشند و همیشه پشتکار داشته باشند و به سمت نوآوری هایی باشند که مورد نیاز مردم باشد و  در مورد ایده هایشان خیال پردازی کنند؛ من ابتدا در خواب و خیال این دو  اختراعم را ساختم و بعد از چند سال در دنیای واقع آنها را ساختم.

وی افزود: با داشتن تلاش و پشتکار مداوم  و با این فکر که میتوانی روزی با ساخت  ایده ای که در ذهن داری به جهانیان کمک کنی میتوانی به یک مخترع خوب تبدیل شوید.

مخترع جوان در پایان ابراز کرد: هیچ وقت اصلیت خود را فراموش نکنیم؛ من از صمیم قلبم افتخار می کنم که یک دختر روستایی هستم و الان یکی از مخترعین کشورم هستم و همیشه خودمان را باور داشته باشیم و آیه «و منْ یتَوَکلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» در این مسیر بزرگترین دلگرمی ام بود.




انتهای پیام/پناهی https://armanekerman.ir/vdcgzt9qqak9xq4.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

ناهید هیجو
از صمیم قلب بهت افتخار میکنم
صفایی
ممنون افتخار روستای چاه بیگی
رحمان کهوری صادقی
واقعا شایسته این کار بودی و هستی افتخاری بزرگ برای مردم هور چاهبیگی هستی