تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۴۶
۰
plusresetminus
تحلیل‌گر مسائل کشاورزی در حوزه مهندسی باغبانی؛

کشاورزی جیرفت کم نظیر ترین کیفیت را در دنیا دارد و دارای رتبه کشوری است

دکتر میثم سالاری گفت: بخش کشاورزی شهرستان جیرفت تاکنون توانسته است رتبه‌های برتر سطح کشوری را از آن خود نماید.
کشاورزی جیرفت کم نظیر ترین کیفیت را در دنیا دارد و دارای رتبه کشوری است
دکتر میثم سالاری تحلیل‌گر مسائل کشاورزی در رشته مهندسی باغبانی در گفتگوی اختصاصی با "راه آرمان" گفت: شهرستان جیرفت در کسب رتبه‌های برتر سطح کشوری توانسته است در محصولات گلخانه‌ای رتبه اول و دوم را از لحاظ تولیدات مرغوب، خرما رتبه اول، مرکبات رتبه سوم، و ذرت و گندم و دیگر محصولات کشاورزی رتبه‌های بسیار خوبی را از آن خود کند.
 
تحلیل‌گر مسائل کشاورزی در حوزه مهندسی باغبانی با اشاره به نقاط قوّت و ضعف بخش کشاورزی شهرستان جیرفت تصریح کرد: نقاط قوّت و پتانسیل‌هایی همچون زمین حاصل‌خیز، آب شیرین، اقلیم و شرایط آب و هوایی بسیار مناسب، نیروی انسانی آموزش دیده توانسته در تولید بسیار خوب عمل کند.
 
وی اظهار کرد: استعداد خدادادی و پتانسیلی که در بخش کشاورزی شهرستان جیرفت وجود دارد باعث ایجاد و تولید محصولات با کیفیت بالا و سالم شده است.
 
دکتر سالاری به ارائه پیشنهاد و راهکار جهت بهبود وضعیت بخش کشاورزی شهرستان جیرفت پرداخت و افزود: در بخش کشاورزی از لحاظ زیرساختی چندین مشکل اساسی وجود دارد که در صورت رفع آن‌ها، محصولات با کیفیت و کمیّت بهتری تولید خواهد شد.
 
وی ابراز کرد: تولید محصول سالم در بیشتر نقاط شهرستان جیرفت با مدیریت صحیح و کنترل سموم ‌تغذیه مناسب ‌و اصولی در باغات و محصولات گلخانه‌ای موجب عملکرد قابل توجه و کیفیت محصول در قبل پس از برداشت شده است.
 
دکتر سالاری با اشاره به کیفیّت محصولات گلخانه‌ای افزود: یکی از مهمترین مباحث تولید محصولات کشاورزی استفاده صحیح از سموم و آفت کش‌ها می‌باشد که متولیان امر باید استفاده صحیح از این سموم را به کشاورزان آموزش دهند.
 
وی ادامه داد: زیرساخت و عناصر مغذی مورد نیاز کشاورز برای کشاورزان فراهم شود و همچنین کشاورزان بایستی در ابتدای فصل کشت خود؛ نسبت به آنالیز  آب و خاک زراعی خود و از تجزیه و تفسیر نتایج مطلع شوند.
 
وی تصریح کرد: رونق بخش کشاورزی در چند سال اخیر در ارقام محصولات خرما، مرکبات، سبزی و صیفی بخش کشاورزی پررنگ‌تر بوده است و در آینده چرخه کشاورزی شهرستان جیرفت باید به سمت محصولاتی برود که به آب کمتری نیاز داشته باشند و کشت‌های جایگزین جهاد کشاورزی برای صرفه جویی در آب لازم الأجرا است.
 
دکتر سالاری گفت: خشکسالی در این چند سال اخیر باعث بروز مشکلات عدیده‌ای در باغات مرکبات و محصولات بخش کشاورزی شده است و این کم آبی و خشکسالی باید مدیریت شود تا از این بحران کم آبی عبور نمائیم.
 
وی از نظارت در بخش کشاورزی سخن گفت و افزود: نظارت در بحث فروش نهاده‌های کشاورزی (سم و کود) و توصیه ارقام مقاوم توسط مرکز تحقیقات و جهاد کشاورزی بیشتر مورد توجه قرار گیرد، ارقامی که مقاوم تر به آفتاب سوختگی و آفات و بیماری‌های نوظهور هستند را باید به کشاورزان و باغداران توصیه شود.
 
دکتر سالاری اظهار کرد: نظارت بر تولید نهال سالم و نهادهای کودی و تغذیه در زمینه کشاورزی پایدار بسیار حائز اهمیّت است.
 
وی علت اصلی افت قیمت مرکبات در فصل برداشت محصولات در میادین تره‌بار را بسته‌بندی نامناسب دانست و عنوان کرد: کشاورزان در چند سال اخیر به سمت و سوی برداشت سنتی سوق داده شده‌اند که خوشبختانه در حال پیشرفت در این زمینه می‌باشیم و برداشت اصولی و به روز باعث ماندگاری میوه می‌شود.
 
تحلیل‌گر مسائل کشاورزی در حوزه مهندسی باغبانی تصریح کرد: توسعه اقتصادی در بخش کشاورزی مؤثر است و اگر بودجه‌ای صرف امورات پیشرفت و گسترش باغات و کشاورزی اختصاص داده شود باعث ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان خواهد شد.
 
دکتر سالاری بیان کرد: اگر در رونق اقتصادی، رونق تولید، اشتغال و مانع‌زدایی بنابر فرموده مقام معظّم رهبری مدظله العالی به صورت کامل اجرایی و سرلوحه زندگی همه کشاورزان و متولیان امر قرار گیرد باعث ایجاد ثمرات اثر بخش زیادی در جامعه خواهد شد.
 
وی افزود: حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی و اقتصادی جوانان در حوزه بخش کشاورزی می‌تواند مشکلات اقتصادی جامعه را تا حد زیاد رفع نماید و باعث ایجاد رونق تولید و افزایش اشتغال‌زایی و کاهش واردات شود.
 
دکتر سالاری در پایان خاطر نشان کرد: مهم‌ترین مطالبات مردم و قشر کشاورز از مسئولین امر می‌تواند از گرانی قیمت نهاده‌های اولیه همچون بذر، سموم، کودها، نوار تیپ، ماشین آلات مکانیزاسیون، پوشش پلاستیک و وسایل مورد نیاز در کشاورزی باشد و حمایت مسئولین در بخش کشاورزی در توسعه و رونق این بخش از اهمیّت بسیار بالایی برخوردار است و بایستی از طرح‌ها و ایده‌های علمی جوانان استقبال شود و پذیرای اجرای آن طرح‌ها باشند.
 
انتهای پیام/ امیری
https://armanekerman.ir/vdcg7n9qqak9xx4.rpra.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما