کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نایب رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران مسلمان:

آزادی بیان رسانه ها منوط به اخلاق است / نقد خیرخواهانه، رسالت سنگین جامعه رسانه

19 اسفند 1400 ساعت 12:14

نایب رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران مسلمان گفت: نقد خیرخواهانه، رسالت سنگین جامعه رسانه است.


به گزارش راه آرمان، مسعود بصیری نایب رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران مسلمان در گفتگو با خبرنگار ما با موضوع اخلاق رسانه ای اظهار کرد: حوزه رسانه از ساحت انسانی جدا نیست، بخصوص در فرهنگ، تمدن و دین مبین اسلام که با مردم ایران همراه است، حفظ احترام، شان و شئونات اسلامی و محور قرار دادن خداوند، جزو لاینفک زندگی محسوب می شود.
 

وی افزود: از آنجاییکه رسانه از انسان جدا نیست و ساحت مستقلی ندارد لذا در ساحت انسانی تعریف می شود وهمه قوانین و دستوراتی که در حوزه اخلاق و رفتار اجتماعی و دینی بر انسان حاکم است بر حوزه رسانه هم باید حاکم باشد.

بصیری آزاداندیشی، آزادگی و استقلال و عدم وابستگی بدون پشتوانه فکری و اندیشه ای را جزو کار رسانه عنوان کرد و گفت: در هر عرصه ای که وارد می شویم، باید موارد اخلاقی رعایت شود ، در برابر مسئولین همانطور که همه وظیفه امر به معروف و نهی از منکر و به نقاط ضعف و قوت آنها توجه داریم، رسانه ها هم باید به آن توجه کنند.

وی ادامه داد: این مانعی نمی شود که ما آزادگی خود را از دست بدهیم، حریت در کنار بی ادبی نیست، حریت در کنار ادب و اخلاق است، آزادی و آزادگی باید در حوزه های مختلف رسانه ای هم در برابر مسئولین و هم در برابر مردم رعایت شود.

نایب رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران مسلمان خاطرنشان کرد: خبرنگار زبان گویای مردم و پل ارتباطی بین مسئولین با مردم است، باید بهترین، کاملترین و مفیدترین اخبار را از منابع خبری مختلف را در ساعات گوناگون دریافت و به مردم منتقل کند.

وی با بیان اینکه رسانه ابزار انتقال پیام است، گفت: خبرنگار پیام را باید به درستی دریافت و به درستی به مردم منتقل نماید. از طرفی خبرنگار نمی تواند در مقابل ظلم و تعدی و همه آنچه که حقوق مردم در شهر زیرپا گذاشته می شود، سکوت کند.

بصیری عنوان کرد: رسانه ها نمایندگان مردم بین مسئولین هستند و خبرنگارها در جامعه امروزی آنچه که مردم نمی توانند بگویند آنها بیان و مطالبه گری می کنند و مسئول موظف است به افکار عمومی و مردم پاسخ بدهد، مسئول نمی تواند جز در موارد امنیتی و مواردی که به جان و مال و آبروی مردم مربوط است، چیزی را از جامعه پنهان کند.

نایب رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران مسلمان ادامه داد: بی ادبی کردن همان طور که از جانب خبرنگار ناپسند است از جانب مسئول هم ناپسند است، اخلاق حرفه ای و رسانه ای متاسفانه در کشور ما چون بر لبه باریک بی ادبی و باج خواهی برگرفته از فرهنگ غربی، حرکت می کند باعث می شود هم مسئولین و هم خبرنگاران، گاهی به طرف نامناسب آن سوق داده شوند.

بصیری با تاکید بر اینکه باید بدانیم قلمی که در دست ماست می تواند بار بسیار سنگینی بر دوش ما در قیامت باشد، یادآور شد: همانطور که به قیامت و رستاخیر اعتقاد داریم، باید بدانیم به آن چیزی که می گوییم و آن چیزی که به مردم منتقل می کنیم، با همان محشور خواهیم شد.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما بسیار اتفاق افتاده هم از جانب مسئولین و هم از جانب خبرنگار، درگیرهایی بین طرفین به وجود آمده؛ مسئولی با بی ادبی به خبرنگار پاسخ می دهد و یا متاسفانه خبرنگاری با بی ادبی از مسئولی سوال می کند.
 
بصیری با بیان اینکه خبرنگار نقد کننده است، گفت: طبق فرمایش آیت الله جوادی آملی ما باید ناصح باشیم؛ یعنی مسائل و مشکلات جامعه را تا می توانیم رفو کنیم و از سر خیرخواهی فعالیت و نقد مان را انجام دهیم و این وظیفه بسیار سنگینی است که بر دوش جامعه رسانه ای گذاشته شده است.

نایب رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران مسلمان با اشاره به اینکه متاسفانه گاهی در جامعه ما ارتباط نامناسبی بین خبرنگار و مسئول برقرار می شود و برخی مسئولین و خبرنگاران رفتار نامناسب دارند، گفت: اما اکثریت جامعه رسانه ای و مسئولین ما هر دو از این اتهامات مبرا هستند و یکی از سالمترین رفتارهای رسانه ای در کشور های منطقه و در جهان در کشور ما اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: رسانه های کشور ما از آزادی بسیار زیادی برخوردار هستند و با گروه های مختلفی فعالیت می کنند و حرفهایشان را بی پرده بازگو می کنند اما این بی پرده بودن دلیلی بر بی ادبی از هیچ کدام از طرفین نیست و این موضوع می تواند از جانب مقامات در حوزه وزارت ارشاد کنترل و رصد شود.

بصیری بیان کرد: از طرفی رسانه ها به واسطه اتحادیه و انجمن هایی که خودشان تشکیل می دهند یا راه اندازی جامعه صنفی خبرنگاران، می تواند بر رعایت اخلاق رسانه ای بین رسانه ها و مسئولین موثر باشد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 125389

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/interview/125389/آزادی-بیان-رسانه-منوط-اخلاق-نقد-خیرخواهانه-رسالت-سنگین-جامعه

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir