تاریخ انتشار :شنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۷
۰
plusresetminus
فرامرز رستگاری گفت: پوسیدگی گلگاه گوجه فرنگی از جمله عوارض فیزیولوژیک رایج در کشت گوجه فرنگی است که به صورت نواحی سفید و یا قهوه‌ای پدیدار می‌شود.
آبیاری منظم مزرعه، موجب رشد سریع میوه و جلوگیری از آفت پوسیدگی گوجه می‌شود
فرامرز رستگاری مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در گفتگو با "راه آرمان" از جیرفت گفت: اگر پوسیدگی گلگاه گوجه فرنگی داخلی باشد علائم در نزدیکی محل اتصال میوه به دُم گل ظاهر می‌شوند، در واقع در نواحی متأثر از پوسیدگی و یا نزدیک به آن لکه‌های خارجی کوچک و آب گزیده ایجاد می‌شود و با بزرگتر شدن لکه‌ها بافت آسیب دیده خشک و به یک نقطه چرمی شکل تبدیل می‌شوند.
 
رستگاری افزود: با رشد قارچ‌های ساپروفیت مانند آلترناریا بر روی سطح لکه‌ها رنگ بخش آلوده به رنگ سیاه تغییر می‌کند که علاوه بر گوجه فرنگی گاهی در هندوانه و فلفل نیز شایع می‌گردد.
 
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان بیان کرد: عامل اصلی این عارضه فیزیولوژیک کمبود کلسیم، فسفر و نوسانات رطوبتی می‌باشد، به عبارتی دیگر در نتیجه اثرات متقابل بین میزان رشد میوه، مقدار جذب کلسیم در ناحیه انتهای رشد میوه می‌باشد و تغییرات محیطی و حساسیت ژنتیکی ارقام نیز اثر بارزی در تشدید عارضه دارند.
 
وی ابراز کرد: پائین بودن رطوبت در روز توأم با نور و دمای بالا میزان کلسیم میوه را کاهش و عارضه را تشدید می‌کند.
 
رستگاری تصریح کرد: شوری خاک با محدود ساختن جذب آب، جذب کلی و محتوی کلسیم میوه را کاهش و عارضه را تشدید می‌کند.
 
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در ادامه گفت: تغذیه نامتعادل و بی‌موقع و افزایش عناصر غذایی از جمله منیزیم و پتاسیم با ایجاد رقابت و کاهش جذب کلسیم پوسیدگی را افزایش می‌دهد.
 
وی بیان کرد: مصرف بالای کودهای ازته به فرم آمونیومی در مراحل رشد میوه پوسیدگی را افزایش می‌دهد.
 
رستگاری افزود: استفاده از کودهای مناسب و به موقع، مصرف سوپرفسفات و سولفات پتاسیم و صورت خاک مصرف و پایه و عدم استفاده از کود نیترات آمونیوم و تمرکز مصرف کودهای ازته در مرحله رشد رویشی تا آغاز رشد سریع میوه از جمله موارد مبارزه با آن می‌باشد.
 
انتهای پیام/
https://armanekerman.ir/vdcc0pqsp2bqi48.ala2.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما