تاریخ انتشار :شنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۳۵
۰
plusresetminus
محمد کاربخش گفت: مهمترین عامل تاثیرگذار در فرش راور بازنگری در نظام تولید است.
مهمترین عامل تاثیرگذار در فرش راور بازنگری در نظام تولید است
محمد کاربخش کارشناس ارشد مواد اولیه و رنگرزی فرش و کارشناس مرمت و بافت فرش در گفتگو با راه آرمان؛ گفت: رشته دوران تحصیلی بنده علوم تجربی بود، اما به دلیل علاقه  زیاد به رشته فرش، تصمیم گرفتم به صورت علمی وارد رشته فرش شده و مدرک کارشناسی خود را در رشته مرمت اخذ نمایم.

وی بیان کرد: شروع کارم با بحث مرمت و رفو قالی انجام شد و بعد از پایان مدرک کارشناسی ارشد، کارگاه رنگرزی با رنگ های طبیعی در شهرستان راور راه اندازی شد و از سال ٩۴ تا به امروز کمترین تغییر در طیف رنگرزی داشتیم که خوشبختانه به صورت ثابت پیش آمدیم که خود یک امتیاز برای شهر راور است.



هنرمند راوری ادامه داد: دومین کاری که در این زمینه انجام شد، شناسایی افراد مستعد، با تجربه و جوانان علاقمند در زمینه فرش و رنگرزی میباشد که خوشبختانه از صفر تا صد بافت قالی را در این شهرستان با همت علاقه مندان به این هنر صورت میگردد.

کاربخش اظهار کرد: با توجه به پشتوانه تاریخی که قالی راور دارد نه برای ثبت ملی بلکه برای ثبت جهانی دیر اقدام شده است. امید است که با همت مسئولین درخشش زیادی در این هنر داشته باشیم. 

وی خاطر نشان کرد: از لحاظ کیفیتی متاسفانه در زمينه فرش عقب مانده ایم و ٧٠ سال است که نقش های تکراری بافته می‌شود و تنوع رنگ و ابعاد بسیار پایین است، که باعث شده مزیت های رقابتی محصول کم شود و از بازارهای جهانی عقب بمانیم.


کاربخش گفت: مهم‌ترین عاملی که می‌تواند تاثیر گذار در پیشرفت فرش راور باشد یک بازنگری و تغییر در نظام تولید است؛ اگر نظام تعاونی جای خود را به نظام خویش فرمایی دهد و بافنده به مکان معتبری وصل شود، جای امید است که در آینده ای نه چندان دور در زمینه فرش راور پیشرفت های بیشتری داشته باشیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: هیچ صنعتی در راور مانند فرش جوابگو نیست و می‌شود با سرمایه گذاری و یک طرح جامع، برای ۵ سال آینده در صنعت فرش جوانان راوری زیادی را مشغول به کار کرد.

انتهای پیام /راور https://armanekerman.ir/vdchk-nzq23nivd.tft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما