کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری:

روزه برای وصول به مقام کرامت عندالله در شهرالله است/ تقوا زره و سپر انسان در برابر خطا و لغزش است

22 فروردين 1401 ساعت 9:33

امان الله علیمرادی با تأکید بر اینکه تقوا زره و سپر انسان در برابر خطا و لغزش است،گفت: در خطبه 189 نهج البلاغه آمده است " تقوا در زندگی دنیا برای انسان به منزله یک حصار و یک سپر و در فردای آخرت راه بهشت است".


حجت الاسلام و المسلمین امان الله علیمرادی در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به اینکه خداوند کریم از وجوه مختلف به انسان کرامت مرحمت فرموده‌ است؛ کرامت در خلقت، در نزول کتاب کریم و فرستادن پیامبر(ص) گفت: خداوند رسول کرامت را فرستاده است تا آیات کتاب کریم را بر انسان تلاوت کند و با خلق عظیم با آنان معاشرت کند و مکارم اخلاق را تمام کند.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: خداوند در سوره قلم آیه شماره 4 فرموده است" و تو اخلاق عظیم و برجسته ای داری" و همچنین ر سوره فصلت آیه 34 تأکید کرده است" هرگز نیکی و بدی یکسان نیست. بدی را با نیکی دفع کن، ناگاه (خواهی دید) همان کس که میان تو و او دشمنی است، گویی دوستی گرم و صمیمی است".

وی بیان کرد: از پیامبر خطاب به حضرت علی علیه السلام نقل شده است " اى على! سه چيز از جمله كرامت هاى اخلاقى است: با كسى كه از تو گسسته، بپيوندى و به كسى كه از تو دريغ ورزيده، بخشش كنى و كسى را كه به تو ستم كرده، ببخشايى".

این مقام مسئول در خصوص عیار کرامت تقوا اظهار کرد: تقوا حالتی روحی است در انسان كه برای روح، نقش حصن و حصار و حرز و سپر دفاعی در برابر گناه دارد و نقش یک مركب رام و مطیع را دارد که به فرمان شرع عمل می‌کند و انسان را به مقصد الهی می‌رساند، تقوا مایه نیل به مقام کرامت عندالله است.

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی ابراز کرد: خداوند در سوره حجرات آیه 13 فرموده است" ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره ها و قبیله ها قراردادیم تا یکدیگر را بشناسید. (اینها ملاک برتری نیست، ) گرامی ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست. به یقین خداوند دانا و آگاه است".

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: روزه برای وصول به مقام کرامت عندالله در شهرالله است و خداوند در سوره بقره آیه 185 فرموده است " پس آن کس از شما که در ماه رمضان در سفر نباشد، باید آن را روزه بدارد".

وی گفت: پیامبر(ص) در خطبه شعبانیه فرموده اند"پس، از پروردگار خویش با نیت های راستین و دل‌های پاک، بخواهید که توفیق روزه این ماه در آن را به شما عنایت فرماید"؛ آنچه بیان شد مربوط به مقام معنوی کرامت عندالله برای روزه‌‌دار است؛ اما حاکمیت متقین هم برکات فراوانی برای جامعه دارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: تقوای الهی، دوستان خدا را در حمایت خود قرار داده و آنها را از تجاوز به حریم محرّمات الهی نگه داشته و خوف خدا را ملازم دل‌های آنها قرار داده تا آنجا كه شب‌های آنها را زنده و آنان را بیدار نگه داشته و روزهای آنها را قرین تشنگی و روزه‌داری كرده است.

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی با تأکید بر اینکه تقوا انسان را از فرورفتن در كارهای شبهه ‌دار، باز می‌دارد، ادامه داد: در خطبه ۱۶ نهج‌البلاغه آمده است" ذمّه خود را در گرو گفتار خود قرار می‌دهم و صحت گفتار خود را ضمانت می‌كنم. اگر عبرت‌های گذشته برای شخصی آینه آینده قرار گیرد، تقوا جلو او را از فرورفتن در كارهای شبهه ‌ناک می‌گیرد".

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تقوا قوت معنوی مالكیت نفس است، اظهار کرد: مَثَل تقوا مَثَل مركبی رهوار و مطیع و رام است كه مهار آن در اختیار سوارکار است و او را وارد بهشت می‌سازد و به قول استاد شهید مطهری؛ لازمه مطیع هوس بودن، زبونی و ضعف و بی شخصیت بودن است؛ انسان در این حال نسبت به اداره وجود خودش مانند سوار زبونی است كه بر اسب سركشی سوار است و از خود اراده و اختیاری ندارد. 

وی با تأکید بر اینکه تقوا زره و سپر انسان در برابر خطا و لغزش است، خاطر نشان کرد: در خطبه 189 نهج البلاغه آمده است " تقوا در زندگی دنیا برای انسان به منزله یک حصار و یک سپر و در فردای آخرت راه بهشت است"؛ از آنچه به‌ عنوان نمونه گفته شد، معلوم می‌شود که حقیقت تقوا از نظر اسلام چیست و معلوم می‌شود كه واقعاً چه كسی شایسته است كه به او متقی و با تقوا گفته شود. 

انتهای پیام/م


کد مطلب: 126094

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/interview/126094/روزه-وصول-مقام-کرامت-عندالله-شهرالله-تقوا-زره-سپر-انسان-برابر-خطا-لغزش

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir