تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۰
۰
plusresetminus
احمد شیخ بهایی گفت: روزه می تواند یادآور قیامت باشد و یاد قیامت جلوی بسیاری از گناهان، خطاها، خودخواهی ها، حسادت ها و مال اندوزی ها را می گیرد.
توجه به قیامت از ثمرات روزه گرفتن است/ تقویت تعالی روح و توجه به معنویات از جمله آثار نهفته روزه داری است
حجت الاسلام و المسلمین احمد شیخ بهایی در گفتگو با راه آرمان؛ گفت: روزه یکی از عباداتی است که خداوند متعال برای انسان مقرر و بر اساس حکمت الهی که آثار فراوانی در روزه بوده، این امر را واجب کرده است.

استاد درس خارج فقه در کرمان ابراز کرد: گرفتن روزه موجب سلامتی بدن می شود و این مسئله در علم پزشکی امروز هم ثابت شده که روزه موجب دفع سلول های فاسد می شود و بدن نشاط دوباره پیدا می کند.

وی بیان کرد: روزه گرفتن غیر از منفعت جسمی، منفعت اجتماعی نیز دارد و آن این است که انسان با درد افرادی که دچار فقر و گرسنگی هستند، از نزدیک آشنا می شود و افراد غنی با گرفتن روزه بهتر می فهمند که بر فقرا چه می گذرد و انگیزه آنها برای کمک به دیگران بیشتر می شود و همان گونه که می بینیم در این ماه دادن افطاری، صدقه و کمک های مؤمنانه بیشتر می شود.

حجت الاسلام و المسلمین شیخ بهایی ادامه داد: فایده دیگر گرفتن روزه، تمرین تقواست؛ زمانی که انسان در مقابل لذت های حلال در ماه رمضان مقاومت و خود را از آنها حفظ می کند؛ طبیعتا در بقیه ساعات در برابر لذت های حرام قدرت مقاومتش بالا می رود.

این استاد حوزه علمیه در کرمان اظهار کرد: روزه را می توان به واکسن تشبیه کرد؛ واکسن یک وضعیت مقابله با ویروس را ایجاد می کند تا ضد ویروس در بدن ساخته شود و بدن در مقابل ویروس واقعی مقاومت کند؛ انسان با گرفتن روزه مانوری در مبارزه با نفسانیات، خوردن و آشامیدن دارد و مقاومت می کند تا بدن و روح قوت بگیرد و در مقابل با محرمات بهتر و آسان تر بتواند مقاومت کند.

وی عنوان کرد: از ثمرات روزه توجه به قیامت است؛ زمانی که گفته می شود در قیامت همه گرسنه و تشنه هستند و مگر کسی که غذا و آب خود را از دنیا تأمین کرده باشد و غذا و آبی که رفع تشنگی و گرسنگی می کند آن است که با اطعام دیگران در دنیا به دست می آورد؛ در حقیقت روزه می تواند یادآور قیامت باشد و یاد قیامت جلوی بسیاری از گناهان، خطاها، خودخواهی ها، حسادت ها و مال اندوزی ها را می گیرد.

استاد درس خارج فقه در کرمان اظهار کرد: از دیگر فواید روزه می توان به این مسئله توجه داشت که انسان مرتب از نفس و عقل حرف می زند اگر نفس تقویت شود، عقل ضعیف می شود و اگر نفس ضعیف شود عقل تقویت می شود؛ بنابراین با روزه گرفتن جلوی نفسانیات گرفته و جنبه عقلانی انسان تقویت می شود.

حجت الاسلام و المسلمین شیخ بهایی با اشاره به مطلب فوق افزود: انسان می تواند عاقلانه تر تصمیم بگیرد و حال معنوی او در این شرایط بیشتر می شود؛ زمانی که انسان از لذت ها فاصله می گیرد، روح تعالی تقویت و توجه اش به معنویات و خدا بیشتر می شود و این ها فوایدی است که در روزه نهفته شده است.

استاد حوزه علمیه در کرمان گفت: خداوند بهترین ماه، ماه نزول قرآن را به عنوان ماه رمضان قرار داده و روزه را در آن واجب کرده است تا بعد معنوی انسان تقویت شود و انسان با خواندن قرآن می تواند بعد معنوی خود را بیشتر کند؛ بنابراین در سحرها به بهانه خوردن سحری بیدار می شود و می تواند مناجات داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: در این ماه شاهد هستیم که مشکلات اخلاقی و ورودی پرونده ها در دادگستری ها کاهش پیدا می کند؛ چرا که بسیاری از نزاع ها و درگیری ها ناشی از خودخواهی است و زمانی که انسان در حال روزه است، توجه اش به معنویات بیشتر و به مادیات کمتر می شود.

انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdcaiin6049nu61.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین