تاریخ انتشار :جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۷
۰
plusresetminus
حسین اکبری فرد گفت: حذف ارز دستوری که از شروع اجرای آن زمان زیادی گذشته است از نظر اقتصادی کاملا به جا و درست است و سیاستی است که رانت و فساد موجود را از بین خواهد برد.
ارز ترجیحی در اختیار عده ای خاص است و آثار ضدتورمی ندارد/ طولانی شدن زمان اجرای ارز۴۲۰۰ تومانی عامل رانت و قاچاق
دکترحسین اکبری فرد عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در گفتگو با راه آرمان در رابطه با حذف ارز۴۲۰۰ تومانی گفت: در ابتدای کار این ارز به کالاهای بسیاری اختصاص پیدا کرد و این نوع سیاست ها اگر نامش قیمت دستوری نباشد معمولا برای کوتاه مدت طراحی شده و قابل اعمال هستند.

سرپرست دانشگاه شهید باهنر کرمان افزود: این گونه سیاست ها اگر طولانی مدت شود آثار تخریبی آن بسیار زیاد است و خلاها و رانتهایی که بخاطر گذشت زمان به وجود می آید آثار منفی بسیاری را ایجاد می کند و آن آثار ضد تورمی و حمایتی از اقشار مورد هدف را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با تاکید بر لزوم حذف ارز ترجیحی توضیح داد: حذف این ارز دستوری که از شروع اجرای آن زمان زیادی گذشته است از نظر اقتصادی کاملا به جا و درست است و سیاستی است که رانت و فساد موجود را از بین خواهد برد.

دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به ارز تخصیص یافته به آرد و گندم اظهار کرد: وقتی خیلی بیشتر از نیاز کشور ارز ترجیحی به گندم تخصیص می یابد؛ جایی از کار مشکل دارد یا این کالا به صورت غیرقانونی از کشور خارج می شود یا به مصارفی غیر از موارد هدفگذاری شده که اختصاص به نانوایی ها و مردم است تعلق گرفته است؛ لذا ارز ۴۲۰۰ تومانی که انحصارش در اختیار عده ای خاص است؛ هیچ آثار ضد تورمی ندارد.

دکترای اقتصاد پولی با اشاره به این که اگر در ابتدای کار این سیاست یک آثار ضد تورمی داشت، الان آن آثار را ندارد؛ گفت: اثر این کار توزیع رانت و فرصت برای عده ای است و عامل قاچاق و بهره وری پایین است.

وی ادامه داد: بهره وری پایین یعنی چون در حال حاضر آرد ارزان است خیلی راحت ریخت و پاش می شود و به نان های بی کیفیت تبدیل می شود چون ارزان است خیلی راحت به مصارف غیر هدفگذاری شده که ما آرد را بیشتر به مصرف نانوایی ها و مصرف روزانه مردم باید اختصاص دهیم.

اکبری فرد تصریح کرد: ارز ترجیحی باید با سیاست کنار گذاشته شود؛ فرق یک سیاستگذاری با یک دستور قیمتی در این است که در یک سیاستگذاری همه ابعاد مسئله دیده می شود و مشکلاتی که ممکن است برای خانواده ها پیش بیاید باید در آن سیاست دیده شود.

انتهای پیام/ سوده پاکاری https://armanekerman.ir/vdccxeqso2bqim8.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین