تاریخ انتشار :چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۰۸
۰
plusresetminus
حسن هانی زاده گفت: سفر آیت الله رئیسی به عمان در حوزه سیاسی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که مناسبات عمان و ایران می تواند به کاهش تنش ها و نفوذ رژیم صهونیستی، در بین کشورهای جنوب خلیج فارس منجر شود.
سفر آیت الله رئیسی به عمان استراتژیک و راهبردی است/ کاهش نفوذ اسرائیل در جنوب خلیج فارس با مناسبات عمان و ایران
حسن هانی زاده در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه سفر آیت الله رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران به پادشاهی عمان، سفری کاملا استراتژیک و راهبردی است که از چند منظر قابل تجزیه و تحلیل است، گفت: نخست آنکه پادشاهی عمان یکی از شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس است که علی رغم فشارهای منطقه ای و بین المللی مناسبات خود را با جمهوری اسلامی ایران تا نقطه پایدار حفظ کرده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: پادشاهی عمان، همواره نقش تأثیر گذاری در حل بسیاری از بحران های منطقه ای ایفا کرده است و مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 که منجر به توافق نامه برجام شد، نتیجه پا درمیان و میانجگری پادشاهی عمان بین ایران و کشورهای اروپایی بوده است.

وی با بیان اینکه پادشاهی عمان روابط امنیتی و نظامی مناسبی دارد، اظهار کرد: جایگاه ژئوپلتیکی پادشاهی عمان در منطقه کمک خواهد کرد ایران، عمان و قطر به عنوان سه کشور منطقه بتوانند امنیت خلیج فارس را بومی سازی کنند و دخالت کشورهای فرا منطقه ای را در این آبراه حساس را کاهش دهند و قطع کنند.

هانی زاده افزود: بر همین اساس سفر آیت الله رئیسی به عمان در حوزه سیاسی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که مناسبات عمان و ایران می تواند به کاهش تنش ها و نفوذ رژیم صهونیستی، در بین کشورهای جنوب خلیج فارس منجر شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه بیان کرد: پروتکل های امضا شده بین هیئت نماینده ایران در این سفر و مقامات عمانی نشان می دهد که اراده دو کشور این است که سطحی از مبادلات تجاری در سال های آینده به رقم 5 میلیارد دلار برسد و این یک هدف گذاری اقتصادی بسیار بالایی است.

وی با اشاره به مطلب فوق تصریح کرد: بازارهای پادشاهی عمان ظرفیت و کشش بالایی برای کالاهای ایرانی دارند و به همین دلیل عمان با توجه اینکه حلقه اتصال ایران و عضو کشورهای خلیج فارس است می تواند در آینده به نزدیک ساختن دیدگاه های ایران و سایر کشورهای عضو شورا منجر شود.

هانی زاده اظهار کرد: با توجه به اینکه امارات و بحرین با رژیم صهیونیتسی ارتباط برقرار کرده اند و این مسئله باعث حضور نظامی، فیزیکی و امنیتی این رژیم شده است؛ طبیعتا پادشاهی عمان، قطر و جمهوری اسلامی ایران از این نفوذ نگران هستند؛ بنابراین همگرایی بین ایران و کشورهای عضو خلیج فارس می تواند به کاهش نفوذ تخریبی اسرائیل منجر شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطر نشان کرد: ضمن اینکه هم اکنون مذاکرات بین ایران و عربستان در بغداد به مرحله نهایی رسیده است و اگر اختلافات بین ایران و عربستان برطرف شود طبیعتا امنیت خلیج فارس بومی سازی می شود و این اقدام باعث کاهش نفوذ آمریکا و رژیم صهیونیستی در این منطقه حساس خواهد شد.

انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdcb0zb8zrhb58p.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین