تاریخ انتشار :دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۵
۰
plusresetminus
رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان کرمان گفت: فیلم های عنکبوت مقدس و برادران لیلا که در جشنواره کن جزو بهترین ها انتخاب شدند، جزو بدترین فیلم ها از نگاه مخاطبین جشنواره کن ۲۰۲۲ هستند.
عنکبوت مقدس بدترین فیلم جشنواره سیاسی کن از نگاه مخاطب / توهین به ساحت مقدس امام رضا در این فیلم محکوم است
عباس عباس پور مجری کرمانی در گفتگو با راه آرمان در واکنش به اظهارات ترانه علیدوستی و زهرا امیر ابراهیمی در جشنواره کن ۲۰۲۲ فرانسه علیه ایران اسلامی و سیاه نمایی از چهره نظام مقدس جمهوری اسلامی اظهار کرد: سیاست اعلامی جشنواره کن بر اساس فاکتورهای هنری است در حالی که سیاست واقعی آن یک رویکرد کاملاً جهت گیرانه و سیاسی در انتخاب آثار است.

وی افزود: فیلم های عنکبوت مقدس و برادران لیلا که در جشنواره کن جزو بهترین ها انتخاب شدند، جزو بدترین فیلم ها از نگاه مخاطبین جشنواره کن ۲۰۲۲ هستند، این یعنی مخاطبان این فستیوال، این دو فیلم را نپسندیدند و نمره بد ترین به انها دادند و این پیام را در بر دارد که یک تناقض و دوگانگی کامل بین مخاطب و هیئت داوران این جشنواره وجود دارد و ارزش جذب مخاطب در ساختار حرفه ای این فیلم ها وجود ندارد در حالی که یک فیلم برای مخاطب ساخته میشود.

عباس پور خاطر نشان کرد: فیلم عنکبوت مقدس شاخص های یک فیلم استاندارد و مخاطب پسند را ندارد، بار منفی و سیاه نمایی در این فیلم حتی مخاطب غیر ایرانی را تحت تاثیر قرار داده و کام مخاطب را تلخ کرده است و  یک رویداد و فردی که مشکل روانی داشته را به مسائل مذهبی پیوند می‌زند، از ابتدای فیلم یک تصویر از مشهد مقدس به شکل تار عنکبوت که در مرکز آن حرم مقدس امام رضا(ع) قرار دارد نشان داده می‌شود و این در واقع یک حمله به اعتقاد مذهبی مردم ایران است.

وی با بیان اینکه عنکبوت سیاه یک فیلم ضد دینی و ضد مذهب تشیع است و اندیشه دینی را هدف قرار داده است تصریح کرد: متاسفانه سیاه‌نمایی و جهت گیری ها در فستیوال خارج از کشور در حال تبدیل شدن به روندی برای گرفتن جایزه است که هر چقدر فیلم توهین کننده و سیاه نماتر باشد بهتر می‌تواند نظر داوران را جلب کند.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان کرمان گفت: زهرا امیر ابراهیمی که با پیشینه مشخص و اتفاق خاصی که برایش افتاد از ایران رفت و به یکباره بلد و برجسته می شود این در حالی است ست که بازیگران برجسته و با سابقه فعالیت بازیگری نتوانستند از این جشنواره رتبه کسب کند و بازیگر بدترین فیلم جشنواره از نظر مخاطب، بازیگر برتر جشنواره معرفی شده است، سیاسی بودن جشنواره در اینجا ثابت میشود.

وی افزود: اگر بخواهیم منصفانه عنکبوت مقدس را نقد کنیم قطعاً انتقادات و مشکلات زیادی خواهد داشت، ما باید در فرهنگ خودمان این را جا بیندازیم که سرزمین و اعتقادات خودمان را به یک جایزه و رتبه و جایگاه نفروشیم.

عباس پور خاطر نشان کرد: داوران جشنواره کن فرانسه افرادی بودند که درباره ایران فیلم سیاه و سیاه ساخته بودند، جامعه هنری ما باید آگاهانه و با بصیرت به این موضوع نگاه کندو ما به عنوان بسیج هنرمندان توهین به ساحت مقدس علی بن موسی الرضا را محکوم میکنیم از فیلمسازان میخواهیم واقع‌بینانه عمل کنند و موجب سرافرازی کشورمان باشند.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان کرمان در پاسخ به افرادی که این حرکت را برای زهرا امیر ابراهیمی موفقیت می دانند بیان کرد:  موفق شدن و برجسته شدن با هم تفاوت دارد، موفق شدن این نیست که نام شما در فستیوالی مطرح و شما یک بار از صفر به صد برسید، بازیگران شاخص تری از زهرا امیر ابراهیمی در جشنواره کن شرکت کردند که در این دوره داوری حقشان ضایع شد در حالیکه زهرا امیر ابراهیمی بدون سابقه هنری در این جشنواره برجسته شد.

وی ادامه داد: همین که ایشان در بدترین فیلم از نگاه مخاطبان بازیگر برتر نشان داده میشود نشان از یک سرمایه گذاری منظم و پیش بینی شده دارد، برجسته شدن نام زهرا ابراهیمی به معنای موفقیت ایشان نیست و از یک عقب رفتن از ارزشهای دینی و ملی کشورمان است، شاید شرایط وحشتناکی در کشورهای همسایه ایالات متحده آمریکا از جمله کشتار دانش آموزان در یکی از مدارس این کشور وجود داشته باشد اما هیچگاه فیلم هایی که از جامعه آمریکایی خشونت نشان می دهد را مورد توجه این فستیوال قرار نمی دهند.

عباس پور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران یک کشور آزاد و دارای ثبات است و هرکس آزادانه میتواند نقد کند و در مقایسه با کشورهای همسایه که بویی از دموکراسی نبردند اما به دنبال ارتباط آنها با آمریکا هیچ صحبتی از اقدامات ضد دموکراسی آنها نمی شود.

وی بیان کرد: اکثر بازیگرانی که در  جشنواره کن و جشنواره‌های دیگر مطرح شدن سن و درخشش خود را در طول بدنه انقلاب اسلامی کسب کردند و در فضایی که جمهوری اسلامی برای آنها ایجاد کرده است، چرا قبل از انقلاب موفقیت‌ها را نداشتیم؟ این بستر مناسب بود که این افراد با آرامش و برنامه ریزی رشد کند.

عباس پور خاطرنشان کرد: این بی انصافی است که امثال ترانه علیدوستی این همه خدمات و امکانات کشور را نادیده بگیرد و در مجامع که همه دنیا صدای آنها را می شنوند زبان به سیاه‌نمایی باز کنند؛ چرا نام نمی برید از اتفاقات مثبتی که در این کشور رقم خورده است، از خدمات حوزه فرهنگ و هنر به شما در رسانه ملی و شبکه سینمای خانگ،ی تئاتری را که در همین سرزمین بر روی صحنه رفتید، فیلمی که بر پرده سینما این سرزمین اکران شد و مجوز هایی که از ارشاد همین کشور گرفتید و بودجه فیلم های که از ساختار بودجه ای همین کشور کسب شد باعث شد شما به اینجا برسید.

وی یادآور شد: مردم ما تشخیص می دهند و برای هر کس هر ارزشی را قائل نیستند، اینها سعی میکنند خودشان را با سیاه نمایی مطرح کنند و خود را بهترین جلوه دهند با دلسوزی کردن برای مردم در حالی کسانی که امروز دلسوز مردم هستند در آبادان در شرایط سخت کار می کنند تا کشته ها را از زیر آوار بیرون بکشند و شبانه روز برای این مردم تلاش می‌کند.

انتهای پیام/ https://armanekerman.ir/vdcdn50fkyt0xx6.2a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما