کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری:

امام خمینی(ره)، امام تحول بود/ تحول در نگاه به قدرت های جهانی توسط امام راحل رقم خورد

11 خرداد 1401 ساعت 10:17

امان الله علیمرادی با تأکید بر اینکه امام خمینی(ره)، امام تحول بود، گفت: تحول در نگاه به قدرت های جهانی و ابرقدرت ها توسط امام خمینی(ره) رقم خورد.


حجت الاسلام و المسلمین امان الله علیمرادی در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به ایام سالگرد ارتحال ملکوتی معمار کبیر انقلاب امام خمینی(ره) گفت: امام راحل، بزرگترین تحولات را در زمان خود ایجاد کرد و در حوزه ها و عرصه های متعددی تحول ایجاد کردند؛ امام خمینی(ره)  روحیه تحول را ایجاد کردند و میدانی وارد مسئله تحول شدند، نه فقط گفتاری و دستوری؛ از تحول آفرینی روحی در یک مجموعه ای از طلاب جوان در قم تا تحول آفرینی وسیع در عموم ملت ایران.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: مکتب مجموعه ای است که به تفسیر انسان و جهان می پردازد و بایدها و نبایدهای انسانی را مشخص و معین می کند؛ در واقع مکتب مجموعه جهان بینی و ایدئولوژی یک انسان است؛ بنابراین مکتب امام خمینی شامل یک بسته کامل، مجموعه و دارای ابعادی است؛ این ابعاد را باید با هم دید و ملاحظه کرد؛ فلذا رهبر انقلاب شریعت اسلامی را مبنای مکتب امام خمینی (ره) معرفی می کنند.

وی ابراز کرد: شریعت نظام فراگیری است که تمامی جوانب و زوایای زندگی بشر را در می گیرد و شریعت اسلامی نیز مجموعه ای از احکام، مقررات و قواعد شرعی است که خداوند متعال آن را برای بندگان تشریح کرده است.

این مقام مسئول افزود: رهبر انقلاب آزادی مدنی و عمومی، استقلال، مردم سالاری دینی، معنویت، عدالت، عقلانیت، قدرت و اقتدار برخاسته از اختیار و انتخاب مردم، نفی ظلم، کمک به مظلوم، احیای آرمان فلسطین، انکار صریح هیبت و ابهت ظالم و شکستن این ابهت را از شاخص های مکتب امام خمینی بر می شمرند.

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی بیان کرد: امام راحل، یک انسان تحول خواه و تحول آفرین بودند؛ نقش ایشان صرفا نقش یک معلم و استاد نبود، نقش ایشان نقش یک فرمانده داخل میدان عملیات و رهبر واقعی بود؛ امام راحل، بزرگترین تحولات را در زمان خود در حوزه ها و عرصه های متعددی تحول ایجاد کردند.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: امام راحل به معنای حقیقی کلمه در ملت ایران تحول به وجود آوردند؛ قبل از نهضت امام مبارزاتی وجود داشت، اما حوزه کار آنها منتهی می شد به حداکثر تعدادی دانشجو؛ اما بحث امام بحث یک گروه محدود نبود؛ بلکه بحث ملت ایران بود.

وی عنوان کرد: تحول در روحیه خمودگی و تسلیم ملت دیگر اقدام امام خمینی(ره) بود؛ ملت ایران قبل از نهضت با مسائل اساسی خود سر و کاری نداشت و سرگرم مسائل شخصی خود بودند؛ اما ورود به میدان مطالبه آن هم مطالبه مسائل بزرگ و مهم را امام راحل ایجاد کردند و همین ملت خمود و تسلیم را تبدیل به یک ملت مطالبه گر کردند.

این مقام مسئول ابراز کرد: تحول دیگر، تحول در نگاه مردم به خود و جامعه بود؛ ملت ایران به خود نگاه خود حقیر پندارانه داشت و این نگاه که ملت ایران بتواند به ابرقدرت ها فائق بیاید، مطلقا کسی تصور نمی کرد. نه تنها قدرت های خارجی، بلکه قدرت های داخلی را هم کسی تصور نمی کرد. امام خمینی(ره) این احساس حقارت را به احساس اعتماد به نفس و عزت تبدیل کردند.

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی اظهار کرد: یک تحول دیگر، تحول در مطالبات اساسی مردم بود؛ اگر گروهی از مردم یک مطالبه ای از دستگاه آن زمان داشتند، مطالبات در سطح آسفالت کردن یک کوچه بود، اما امام مطالبه مردم را به استقلال، آزادی یا نه شرقی و نه غربی ارتقاء داد.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: تحول در نگاه به دین دیگر تحول امام خمینی(ره) بود؛ مردم در آن زمان دین را فقط برای احوال شخصی می دانستند؛ اما امام راحل برای دین رسالت، نظام سازی و تمدن سازی تعریف کرد و مردم نگاهشان به دین به کل متحول شد.

وی با بیان اینکه امام راحل فقه را وارد عرصه نظام سازی کردند، ابراز کرد: فقه از این مسائل دور بود، البته مسئله ولایت فقیه هزار سال بین فقها وجود داشت؛ اما چون امیدی برای تحقق آن وجود نداشت، هرگز به جزئیات آن پرداخته نمی شد اما امام این موضوع را وارد بحث فقه کردند و مسئله مصلحت نظام که همان منافع عمومی است را امام راحل در فقه مطرح کردند.

این مقام مسئول عنوان کرد: حوزه دیگر از تحولی که امام به وجود آوردند، نگاه به جوانان بود؛ ایشان به فکر و عمل جوانان اعتماد کردند؛ به عنوان مثال سپاه پاسداران که تشکیل شد ایشان جوانان بیست و چند ساله را در رأس سپاه پاسداران پذیرفتند. در زمینه های دیگر هم همینطور ایشان اعتماد عجیبی به جوانان مقبول داشتند.

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی با اشاره به تحول در نگاه به قدرت های جهانی و ابرقدرت ها توسط امام خمینی(ره) اظهار کرد:  آن زمان هیچکس فکر نمی کرد بر خلاف اراده آمریکا بتوان کاری کرد؛ اما امام کاری کردند که رؤسای جمهور آمریکا گفتند که امام خمینی(ره) ما را تحقیر کرد؛ امام و کارگزاران امام(ره) ابرقدرت ها را شکست دادند.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: امام خمینی(ره)، امام تحول بود و باید از ایشان درس بگیریم؛ هر جامعه زنده و پویایی احتیاج به تحول دارد؛ پس از ارتحال امام خمینی(ره) جامعه از رویکرد تحولی فاصله نگرفته و در زمینه های گوناگونی تحول پیدا کردیم و قدرتمندتر از گذشته و در مواردی سرزنده تر شده ایم.

وی خاطر نشان کرد: تحول صحیح احتیاج به پشتوانه فکری دارد؛ برخی از حرکت های سبک و سطحی را نمی شود به حساب تحول گذاشت و ما امروز باید در زمینه عدالت که باید حتما در آن تحول به وجود بیاید، تحول به وجود آوریم و این نیاز به پشتوانه فکری دارد که بر اساس این پشتوانه فکری به دنبال تحول برویم.

انتهای پیام/م


کد مطلب: 127343

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/interview/127343/امام-خمینی-ره-تحول-نگاه-قدرت-های-جهانی-توسط-راحل-رقم-خورد

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir