تاریخ انتشار :شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۱۷
۰
plusresetminus
طالب خالویی گفت: طرح مطالعات جامع كاهش و كنترل آلودگي هوا در شهر كرمان با همكاري دانشگاه فردوسي مشهد تدوين و همچنين كانون هاي داخلي منشا گرد و غبار نيز مطالعه و شناسائي شده است؛ به همين منظور طرح احياي مناطق در راستاي مقابله با فرسايش و به منظور كاهش كانون هاي ريزگرد داخلي در حال انجام است.
تدوین طرح جامع کنترل آلودگی هوا کرمان با همکاری دانشگاه مشهد/ سد صفا رود بدون اخذ مجوز ارزیابی زیست محیطی دارای پیشرفت فیزیکی بوده است
طالب خالویی در گفتگو با راه آرمان؛ گفت: مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که در ايجاد گرد و خاک‌ها چه با منشأ داخلی چه با منشأ خارجی عواملي از جمله سد سازي ها، خشک کردن تالاب‌ها، عدم تامین حقابه آنها، از بین بردن دشت‌های سیلابی رودخانه‌ ها، از بین بردن کشاورزی و عدم مدیریت صحیح در ساخت سازه‌های عمرانی و موانع انسان ساخت مانند جاده‌ها و تاسیسات، سبب تشدید این پدیده در یک دهه اخیر شده است.

طرح جامع کنترل آلودگی هوا کرمان با همکاری دانشگاه مشهد تدوین شده است

مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان ادامه داد: طرح مطالعات جامع كاهش و كنترل آلودگي هوا در شهر كرمان با همكاري دانشگاه فردوسي مشهد تدوين و همچنين كانون هاي داخلي منشا گرد و غبار نيز مطالعه و شناسائي شده است؛ به همين منظور طرح احياي مناطق در راستاي مقابله با فرسايش و به منظور كاهش كانون هاي ريزگرد داخلي در حال انجام است.

وی افزود: هر چند نمی‌توان برای کل مساحت کانون‌های داخلی استان یک راهکار را مورد استفاده قرار داد؛ اما عمليات تثبيت شن هاي روان و مهار كانون هاي بحراني فرسايش بادي، از طريق نهال كاري، بذركاري، مديريت هرز آب ها، تله هاي رسوبگير، مديريت منابع جنگلي و ساماندهي چراي دام و بازنگري و تهيه طرح هاي مطالعاتي و از طرفي اجراي عمليات آبخيزداري و آبخوان داري از طريق ادارات منابع طبيعي راهگشا خواهد بود.

خالویی در خصوص پیوست زیست محیطی پروژه هایی همانند بام کرمان و انتقال آب از هلیل رود عنوان کرد: مجتمع گردشگری بام کرمان به مساحت 9 هکتار در سال 94 در کارگروه کارشناسی اداره کل مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به ضوابط و قوانین و مقررات مربوطه مجوز احداث آن صادر شده است.

سد صفا رود بدون اخذ مجوز ارزیابی زیست محیطی دارای پیشرفت فیزیکی بوده

مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان در خصوص پروژه سد صفارود و خط انتقال آب آن از سرشاخه های هلیل رود ابراز کرد: تونل انتقال آب صفارود در کارگروه کارشناسی اداره کل مطرح شده و با توجه به تصمیمات کارگروه مذکور مجوز احداث آن در سال 93 صادر شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل عدم رعایت برخی ملاحظات زیست محیطی ابلاغی و شروط مجوز صادره از سوی مجری طرح، ادامه اجرای پروژه خط انتقال مورد تأیید این اداره کل نبوده و بارها موضوع در دستگاه قضایی پیگیری شده است.

خالویی افزود: ضمن اینکه سد صفا رود بدون اخذ مجوز ارزیابی زیست محیطی دارای پیشرفت فیزیکی بوده و در کمیته ارزیابی اثرات زیست محیطی سال 98  مقرر شده مجری طرح گزارش ارزیابی یکپارچه در خصوص سد و خط انتقال آب ارائه دهد که هم اکنون گزارش مربوطه در سازمان مرکزی در دست بررسی بوده و تاکنون مجوزی در این خصوص صادر نشده است.

تشریح وضعیت مالچ پاشی در استان کرمان

مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان در رابطه با انجام مالچ پاشی در نقاط مختلف استان تصریح کرد: بر اساس جز (3) بند (ه) تبصره يك ماده واحده قانون بودجه سال 1399 كشور، استفاده از مالچ پاشي با مواد نفتي جهت عمليات مقابله با حركت ماسه هاي روان را منوط به اخذ موافقت سازمان حفاظت محيط زيست بوده است و اين اداره كل نيز طي مكاتباتي با ادارات كل منابع طبيعي شمال و جنوب استان خواهان توقف عمليات مالچ پاشي تا اخذ نظر صريح ستاد ملي مقابله با گرد و غبار شده است.

وی افزود: همچنين موضوع انجام عمليات خاك پوش سازگار با محيط زيست و مورد تائيد سازمان در كارگروه بررسي مواد تثبيت كننده خاك سازمان نيز مطرح و در حال بررسي است.

خالویی در پاسخ به این سوال که آیا کارخانجات فولاد آیا پیوست زیست محیطی دارند، بیان کرد: کارخانجات فولاد و نورد و شکل دهی با ظرفیت های مشخص، بر اساس آخرین مصوبات شورای عالی حفاظت محیط زیست در مرحله مکان یابی و امکان سنجی مشمول ارائه گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی بوده، که پس از ارائه گزارش مربوطه مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تأیید گزارش مجوز ارزیابی طرح صادر شده و نظارت های لازم در حین اجرا و پس از بهره برداری بر طرح ها از سوی این اداره کل صورت می گیرد.

مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه برنامه حفاظت از جانوران به دو صورت کلی و جزئی مطرح است، اظهار کرد: در شیوه کلی برنامه های حفاظتی در قالب پروژه های کلان طراحی، پیشنهاد و اجرا می شود به عنوان مثال ممانعت از چرای بی رویه دام در مناطق تحت مدیریت و جلوگیری از شکار بی رویه در گروه برنامه‌های کلان حفاظت است.

وی ادامه داد: در بحث گونه‌های شاخص نظیر خرس سیاه و پلنگ آسیایی مطابق برنامه عمل ابلاغی پروژه هایی به صورت تخصصی تر پیشنهاد و اجرا می شود نظیر تکثیر و تقویت طعمه در زیستگاه، کاهش تعارض حیوانات با افراد محلی، فنس کشی محدوده ها با خطر بالا.

خالویی تصریح کرد: زیست بوم های استان در صورتی که در زمره مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست باشند به معنای دیگر در زمره مناطق چهارگانه باشند، در قالب مطالعات تحلیلی و جامعه انجام شده برنامه های متعددی را در اوضاع و شرایط بهینه تجربه خواهند کرد.

مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان ضمن اشاره به مطلب فوق خاطر نشان کرد: به عنوان مثال تعامل و همکاری با جوامع محلی حاشیه مناطق تحت مدیریت چرا، مدیریت آتش سوزی ها و عملیات اطفاء حریق، حفظ تنوع ژنتیکی، جلوگیری از شکار بی رویه و غیر قانونی از جمله برنامه های حفاظتی است که متناسب با نوع منطقه پیشنهاد و اجرا می شود.

انتهای پیام/فاطمه سیروئی نژاد https://armanekerman.ir/vdciwyazut1arq2.cbct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین