کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدير دفتر نظارت و كنترل لوازم اندازه گيري توزیع برق شمال کرمان:

فعالیت مراکز مجاز استخراج رمز ارز در پیک مصرف برق ممنوع است/ کسب پروانه از صمت و استخراج در شهرک های صنعتی راه قانونی فعالیت ماینرها

29 خرداد 1401 ساعت 8:51

محمد حسین اثنی عشری به قانونی بودن برخی مراکز استخراج رمز ارز در استان اشاره کرد و گفت: سازوکار استخراج در قانون دیده شده است و کسی که قصد استخراج دارد به سازمان صمت مراجعه و پروانه بهره برداری را اخذ می کند و به شرط استخراج در شهرک های صنعتی اقدام به ایجاد مزرعه می کند.


محمد حسین اثنی عشری مدیر دفتر لوازم و اندازه گیری توزیع برق شمال کرمان در گفتگو با  "راه آرمان" در خصوص دستگاه های رمز ارز و میزان برق مصرفی که استفاده می کنند، گفت: بیشترین میزانی که از سوی یک مصرف کننده به شبکه بار مصرفی برق تحمیل می شود وجود ماینر ها و استخراج از آنها به صورت غیر مجاز و بعضا با برق مصرفی خانوار است.

وی افزود: تعداد مراکزی که در سال ۹۹  به صورت غیر مجارز اقدام به استخراج رمز ارز ها می کردند ۳۷ مرکز بود که تعداد ماینرهای کشف شده از این مراکز ۱۳۱۱ دستگاه بوده است که بالغ بر ۵ میلیون کیلو وات ساعت انرژی پرت شده را به بار مصرفی تحمیل کردند.

اثنی عشری ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ نیز ۱۱۹ مرکز غیر مجاز استخراج رمز ارز ها کشف شد که تعداد ماینرهای غیر مجاز ۱۲۹۹ عدد و بالغ بر ۵ میلیون کیلو وات ساعت پرتی برق را ایجاد کرده است.

مدير دفتر نظارت و كنترل لوازم اندازه گيري توزیع برق شمال کرمان به مکشوفات جدید در۳ ماهه سال جاری اشاره کرد و گفت: درسه ماهه فصل بهار تعداد ۱۰۰ دستگاه غیر مجاز رمز ارز کشف شده است که ۹ هزار کیلو وات ساعت تا کنون پرتی برق را ایجاد کرده اند.

وی افزود: مجموعا در ۲۸ ماهه گذشته تعداد ۱۶۰ مرکز استخراج رمز ارز کشف شده است که ۲ هزار و ۶۴۳ دستگاه غیر مجاز رمز ارز از این واحد ها ضبط شده است و ۱۰ میلیون کیلو وات ساعت انرژی غیر مجاز مورد مصرف قرارگرفته است.


محمد حسین اثنی عشری تاکید کرد: از ۲۸ ماه گذشته  تا کنون ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان میزان  خسارتی است که مراکز غیر مجاز رمز ارز بر اقتصاد استان وارد کرده اند.

وی ادامه داد: دستگاه های ماینر را نیروی انتظامی کشف و ضبط می کند اما محاسبه قبوض برق اگر اشتراک مجاز برق داشته باشند خسارت زده شده را در قبوض ارسالی به فرد متخلف اعمال می کنیم  و معرفی به دادگاه خواهند شد.

کسب پروانه از صمت و استخراج در شهرک های صنعتی راه قانونی فعالیت ماینرها

مدير دفتر نظارت و كنترل لوازم اندازه گيري توزیع برق شمال کرمان به قانونی بودن برخی مراکز رمز ارز در استان اشاره کرد و گفت: سازوکار استخراج در قانون دیده شده است و کسی که قصد استخراج دارد به سازمان صمت مراجعه و پروانه بهره برداری  را اخذ می کند و به شرط استخراج در شهرک های صنعتی اقدام به ایجاد مزرعه می کند.

اثنی عشری عنوان کرد: مزارع استخراج که به صورت قانونی از برق صنعتی استفاده می کنند هزینه برق خود را با قیمت رمز ارز ها می پردازند و شرکت توزیع برق نیز با همین گزینه برق این واحد ها که هر کیلو وات ساعت به مبلغ ۱۶۰۰ تومان را است را محاسبه می کند.

استخراج رمزارز  از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور غیرمجاز است

وی با بیان اینکه حتی مراکز مجاز رمز ارزها در فصل های پرباری برق یعنی از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور استخراج آنها غیر مجاز است، ادامه داد: این مراکز مجاز درست در اوج پر باری باید قطع باشند و عملا راکد و در سایر طول سال هم مانند پیک مصرف شب نیز استفاده این مراکز از برق به صورت دو برابر نرخ اصلی محاسبه می شود و در ساعت های کم مصرف یک چهارم قیمت اصلی برای آنها محاسبه می شود که معمولا این واحد ها از ساعت ۱۲ شب تا ۱۰ صبح کار تولید را به علت مشوق ها و کاهش هزینه ها انجام می دهند.

مدير دفتر نظارت و كنترل لوازم اندازه گيري توزیع برق شمال کرمان به چالش های رمز ارزها در خانه ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه افرادی  هم هستند که برای کاهش هزینه ها و سود بیشتر اقدام به استفاده از این دستگاه ها به صورت خانگی می کنند که عملا غیر قانونی است و ضمن آلودگی صوتی باعث اختلال در شبکه برق مصرفی خانوار خواهد شد.

محمد حسین اثنی عشری به قوانین جدید اخذ پروانه در مراکز مجاز رمز ارزها نیز اشاره کرد و گفت: تا کنون مراحل قانونی مزارع و مراکز رمز ارز دریافت پروانه و خرید برق بود اما دریافت پروانه منوط به احداث نیروگاه برای این مراکز است که در غیر این صورت پروانه بهره برداری صادر نمی شود.

۱۲ مرکز مجاز  استخراج رمز ارز  در کرمان فعال هستند  

وی ادامه داد: تا کنون ۱۲ مرکز استخراج رمز ارز پروانه بهره برداری را اخذ کرده اند و تعداد ۸ مرکز فعال هستند که عمدتا در شهرک صنعتی شماره یک جاده جوپاری و  شماره ۲ جاده باغین و منطقه ویژه و شهرک صنعتی رفسنجان مراکز مجاز استخراج را به خود اختصاص داده اند.
 
مدير دفتر نظارت و كنترل لوازم اندازه گيري توزیع برق شمال کرمان اعلام کرد: برای مراکز مجاز استخراج رمز ارز ها سه حالت محاسبه برق را شرکت توزیع تدوین کرده است، حالت عادی با مبلغ ۸ هزار و ۲۸۷ ریال برای هر کیلو وات ساعت، حالت پیک یا پر باری مبلغ ۳۳ هزار و ۱۴۸ ریال که تقریبا دو برایر مبلغ عادی است  و حالت بحرانی که شرکت توزیع اصلا اجازه فعالیت به این مراکز را نمی دهد که میانگین مبلغ محاسبه شده از این سه وضعیت همان ۱۶ هزار ریال برای هر کیلو وات ساعت است.

محمد حسین اثنی عشری تاکید کرد: برای مراکز استخراج رمز ارز از لحاظ ریالی به صرفه نیست در زمان بحران و یا پیک اقدام به تولید کنند زیرا متضرر می شوند به همین علت خود تولید کننده هم علاقه ای به این نوع فعالیت ندارد و عملا در زمان پر باری تولید را متوقف می کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: شرکت توزیع برای کشف ماینرهای غیر مجازی که در منازل وجود دارند نیز مشوق هایی را قرار داده است بنابر این چنانچه گزارش یک شهروند منجر به کشف شود تا میلیون تومان یعنی یک و نیم درصد از مبلغ انرژی که فرد متخلف مصرف کرده است به گزارش دهنده آن به عنوان پاداش پرداخت خواهد شد بنابر این شهروندان با مراجعه به سایت        tavanir.org.ir    به صورت محرمانه می توانند خانه های غیر مجازی استخراج رمز ارز را به شرکت توزیع برق اطلاع دهند.

انتهای پیام/ طهماسبی





 

 


کد مطلب: 127672

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/interview/127672/فعالیت-مراکز-مجاز-استخراج-رمز-ارز-پیک-مصرف-برق-ممنوع-کسب-پروانه-صمت-شهرک-های-صنعتی-راه-قانونی-ماینرها

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir