کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شهردار منطقه پنج کرمان عنوان کرد؛

نمایش نبوغ معماری ایرانی با مرمت و احیا آب انبارهای کرمان/ بهبود شرایط آب انبارها با اجرای پروژه فاضلاب شهری

1 تير 1401 ساعت 11:36

علی رحیمی راد با تأکید بر اینکه پنج آب انبار در بافت تاریخی شهر کرمان داریم که با رفع مشکل آب های زیر سطحی می توانند فعال شوند، گفت: مسائل آب انبارها با اجرای کامل فاضلاب شهری و بحث فنی آنها، حل خواهد شد و تمامی آب انبارها قابلیت استفاده را پس از حل مشکل دارند.


علی رحیمی راد در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به اینکه در بافت تاریخی شهر کرمان 5 آب انبار وجود دارد، گفت: فلسفه آب انبار این بوده است تا آب به سطح زیر زمین هدایت شود؛ هم اکنون به دلیل اینکه آب های زیر زمینی و فاضلاب بالا است، در آب انبارهایی که فعال بوده اند، مشکل آب های سطحی و فاضلاب را داریم.

شهردار منطقه پنج(بافت تاریخی) کرمان با بیان اینکه چند مورد از آب انبارها با اجرای فاضلاب شهری شرایطشان بهتر شده است اما باز هم از این موضوع رنج می برند، عنوان کرد: سه آب انبار معروف کرمان که مرمت شده اند، در اختیار ادراه اوقاف هستند و مالکیت آنها در اختیار شهرداری نیست.

وی با اشاره به مرمت دو آب انبار توسط اداره کل میراث فرهنگی بیان کرد: از یکی از آب انبارها در گذشته به عنوان چایخانه استفاده می شده است که به دلیل مشکل آب های سطحی، این آب انبار را تعطیل کرده اند؛ اما هم اکنون با توجه به اجرای فاضلاب شهری ، شرایط بهتر است و به دنبال سرمایه گذار هستیم تا دوباره آب انبار را فعال کنیم؛ همچنین وضعیت آب انبار قلعه محمود نیز به همین صورت است، اما این آب انبار الان فعال نیست.

رحیمی راد با تأکید بر اینکه پنج آب انبار در بافت تاریخی شهر کرمان داریم که با رفع مشکل آب های زیر سطحی می توانند فعال شوند، اظهار کرد: چند مورد از آنها مرمت شده اند و شهرداری نیز هر اقدامی که سرمایه گذار و متولی موقوفه بخواهند برای احیا آب انبارها چه به صورت موزه و چه به صورت فضای درآمد زایی انجام دهند، همکاری خواهد کرد.

شهردار منطقه پنج(بافت تاریخی) کرمان تصریح کرد: افرادی که به منظور مرمت خانه های قدیمی و بوم گردی مراجعه کرده اند، شهرداری با آنها همکاری لازم را داشته است و مسئله آب انبارها هم مشکل فنی است تا آنکه همکاری از سوی نهادی و یا میراث فرهنگی در این زمینه نباشد.

وی با بیان اینکه مسائل آب انبارها با اجرای کامل فاضلاب شهری و بحث فنی آنها، حل خواهد شد و تمامی آب انبارها قابلیت استفاده را پس از حل مشکل دارند، عنوان کرد: کارگروه مشترکی بین میراث فرهنگی و شهرداری تشکیل شده است که مسائل این چنینی را طرح می کنیم و تلاش داریم مشکلی از سوی اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری برای احیا بافت تاریخی وجود نداشته باشد.

رحیمی راد ضمن اشاره به مطلب فوق خاطر نشان کرد: در این کارگروه تلاش کرده ایم که بدون طی کردن تشریفات ادرای و طولانی به جمع بندی مسائل برسیم که در این کارگروه از ظرفیت نخبگان، مشاوران، کارشناسان خبره و دانشگاه باهنر در زمینه بافت تاریخی استفاده می کنیم.

انتهای پیام/م
 


کد مطلب: 127745

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/interview/127745/نمایش-نبوغ-معماری-ایرانی-مرمت-احیا-آب-انبارهای-کرمان-بهبود-شرایط-انبارها-اجرای-پروژه-فاضلاب-شهری

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir