تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۳
۰
plusresetminus
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پاسخ داد؛

چرا به امام محمد باقر(ع) شکافنده علوم می گویند؟

محمود رجبی گفت: امام محمد باقر علیه السلام به باقر العلم النبیین معروف شدند و علوم همه انبیا را در اختیار مردم قرار می دهد و ما می توانیم از آن حضرت برای ترویج علم، پژوهشگری، استادی و شاگردی الگو بگیریم.
چرا به امام محمد باقر(ع) شکافنده علوم می گویند؟
حجت الاسلام و المسلمین محمود رجبی در گفتگو با راه آرمان؛ ضمن عرض تسلیت شهادت امام محمد باقر علیه السلام گفت: عنوان باقر العلوم را پیامبر اکرم(ص) به امام محمد باقر علیه السلام نامیدند یعنی کسی که علم را می شکافد و مرزها را گسترش می دهند و در روایات داریم که پیامبر گرامی اسلام نام امام محمد باقر علیه السلام را بردند که ایشان علم را می شکافد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: امام محمد باقر علیه السلام به باقر العلم النبیین معروف شدند و علوم همه انبیا را در اختیار مردم قرار می دهد و ما می توانیم از آن حضرت برای ترویج علم، پژوهشگری، استادی و شاگردی الگو بگیریم.

رئیس هیئت امنای موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه جوانان ما در عرصه علم آموزی و به ویژه دین از امام محمد باقر علیه السلام می توانند الگو و درس بگیرند، عنوان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند همیشه شاگرد ماندن مطلوب نیست و افراد باید اندوخته هایی را بگیرند و رشد کنند تا فرد در مقام استادی و محققی قرار بگیرد و در منطق دین علم را از هر جایی که باشد به گزینی می کنیم و در آنچه که به دست آورده، اکتفا نکنیم.

وی افزود: شاگردان بسیاری در محضر امام محمد باقر علیه السلام حضور پیدا می کردند و با ایشان گفتگو می کردند؛ همچنین امام محمد باقر علیه السلام گفتگو با ادیان و سران را انجام می دادند و این مهم از دیگر اتفاقات و مسائلی است که می تواند برای ما الگو باشد که ما باید پیام اسلام را به جهانیان برسانیم که لازمه این پیام رساندن، تعامل و گفتگو است.

حجت الاسلام و المسلمین رجبی ابراز کرد: امام محمد باقر علیه السلام در مناظره ها در کنار اهتمام به علم، به ارزش ها و فرائض دینی اهتمام داشتند؛ ایشان مناظره ای می کردند و بحث به جایی رسید که زمان نماز شد و امام برای آماده شدن، برخواستند؛ دیگران گفتند که بحث به نتیجه می رسید و خوب بود که ادامه می دادید؛ امام فرمودند زمانی که خداوند من را صدا می زند و دعوت می کند، احترام خدا بالانر از این است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تعامل با مردم و دلسوزی برای مردم را می توان از امام محمد باقر علیه السلام الگو گرفت، خاطر نشان کرد: ایشان نیازمندان را شناسایی می کردند و در صدد رسیدگی آنها بر می آمدند و اینگونه نبود که کسی رجوع و اعلام نیاز کند و ایشان کاری انجام ندهند و امام نسبت به محرومین و مردم نهایت تواضع را نسبت به دیگران و مردم داشتند.

انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdciqvaz5t1aru2.cbct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین