تاریخ انتشار :جمعه ۱۷ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۶
۰
plusresetminus
خلیل حاجب گفت: ۲ هزار هکتار سیستم آبياری تحت فشار در شهر بلوک اجراء شده است.
۲ هزار هکتار سیستم آبیاری تحت فشار در بلوک- جیرفت اجرا شده است/ ارائه تسهیلات احیاء و لایروبی قنوات به صورت بلاعوض و رایگان
خلیل حاجب مدیر مرکز جهاد کشاورزی شهر بلوک در گفتگو با "راه آرمان" گفت: در راستای مدیریت مصرف بهینه آب در شهر بلوک اقدامات خوب و تاثیرگذاری صورت گرفته است که با اجرای آبیاری تحت فشار در اراضی زراعی و باغی این امر محقق شد.

مدیر مرکز جهاد کشاورزی شهر بلوک افزود: با توجه به اینکه سهم کشاورز در اجرای سامانه‌های آبیاری تحت فشار بسیار ناچیز است و عمده هزینه‌ها به صورت بلاعوض توسط دولت پرداخت می‌شود باعث تشویق کشاورزان به اجرای سیستم‌های آبياری تحت فشار در منطقه گردیده است و خوشبختانه سطحی بالغ بر ۲ هزار هکتار طی ۳ سال گذشته اجراء شد.

تسهیلات احیاء و لایروبی قنوات برای مردم به صورت بلاعوض و رایگان صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: از دیگر اقدامات انجام شده می‌توان به لایروبی و احیاء قنوات به صورت بلاعوض نام برد که تعداد دوازده رشته قنات در حوزه این مرکز به صورت کامل در تعدادی از روستاهای بخش اسماعیلی از جمله؛ قنات روستاهای علی‌آباد سادات، سعیدآباد، کهن و سلطان‌آباد می‌توان نام برد.

حاجب اظهار کرد: طرح تجمیعی اراضی کشاورزی قنات علی‌آباد سادات و اسماعیلی سفلی جهت اجرای آبیاری تحت فشار آماده شده است که متأسفانه با عدم پیگیری مالکین به مرحله اجراء نرسید.

مدیر مرکز جهاد کشاورزی شهر بلوک تصریح کرد: چند نمونه از مهمترین پروژه‌های آبیاری تحت فشار به صورت قطره‌ای در بخش اسماعیلی همچون یک مشاع در سطح ۴۵ هکتار، اراضی زراعی در سطح ۹۰ هکتار، یک مشاع در سطح ۴۷ هکتار، یک مشاع در سطح ۴۵ هکتار، یک مشاع در سطح ۶۰ هکتار، ۶۰ هکتار آبیاری بارانی و چند مشاع دیگر در روستاهای همجوار صورت گرفته است.

سطح زیر کشت محصولات زراعی در شهر بلوک افزایش داشته است

حاجب عنوان کرد: افزایش میزان سطح زیر کشت محصولات زراعی همچون گندم، پیاز، یونجه، خیار و ذرت افزایش پیدا کرده است.

وی به مهمترین اقدامات و فعالیت‌های مرکز جهاد کشاورزی شهر بلوک اشاره کرد و گفت: در زمینه‌های مختلف افزایش سطح اجرای آبیاری تحت فشار، احیاء و مرمت قنوات، توصیه‌های فنی در زمینه‌های مبارزه با آفات و بیمارهای گیاهی از جمله؛ مبارزه به موقع با سن گندم، مبارزه با کرم میوه خوار خرما، مبارزه با زنجره خرما، مبارزه با علف‌های ذرت و گندم و ردیابی و مبارزه با مگس میوه خوار مدیترانه‌ای فعالیت‌های ارزنده‌ای صورت گرفته است.

مدیر مرکز جهاد کشاورزی شهر بلوک مطرح کرد: در خصوص منابع آبی ۴۶ رشته قنات در شهر بلوک وجود دارد که کمترین میزان آبدهی این قنوات ۱۵ و بیشترین میزان ۸۰ لیتر در ثانیه است.

وی گفت: بهره‌برداری از آب قنوات شهر بلوک به صورت سنتی انجام می‌شود و با اجرای آبیاری تحت فشار و تجمیع اراضی میزان بهره‌وری آب افزایش پیدا می‌کند و به طبع آن درآمد خانوارهای بهره‌برداران افزایش می‌یابد لذا علاوه بر این موارد با احداث استخرهای ۲ منظوره می‌توان پرورش ماهی را اضافه نمود.

شهر بلوک ظرفیت برداشت و بسته‌بندی خرما و نخیلات را دارد

او در ادامه افزود: با توجه به سطح ۲ هزار هکتاری نخیلات برداشت و بسته‌بندی خرما به صورت سنتی انجام می‌گیرد، لزوم ایجاد زنجیره سورتینگ و بسته‌بندی خرما یکی از ظرفیت‌های موجود این منطقه است.

حاجب تصریح کرد: با توجه به ظرفیت بالای عشایر منطقه می‌توان گفت تبدیل دامداری‌های سنتی به صنعتی، ایجاد کارگاهای گلیم‌بافی و قالی‌بافی از دیگر ظرفیت‌های این منطقه است.

وی بیان کرد: سطح زیر کشت خیار در تونل‌های کوتاه گلخانه‌ای به میزان ۶۵۰ هکتار لزوم تبدیل کشت تونلی را به واحدهای کوچک گلخانه با استفاده از تسهیلات کم بهره و مدت‌دار و ایجاد کارگاه‌های کوچک تولید خیار‌شور از دیگر ظرفیت‌های این منطقه است.

رعایت الگوی کشت از الزامات بخش کشاورزی پایدار است

مدیر مرکز جهاد کشاورزی شهر بلوک مطرح کرد: احیاء و اصلاح باغات فرسوده یکی دیگر از الزامات کشاورزی این منطقه است که علاوه بر ایجاد باغات باعث توازن کاشت محصولات زراعی یا همان رعایت الگوی کشت می‌گردد.

حاجب خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات کشاورزان بخش اسماعیلی نداشتن سند معتبر جهت دریافت تسهیلات کشاورزی و اجرای سیستم‌های آبياری تحت فشار است.

 وی به کشاورزان در خصوص پاجوش خرما توصیه کرد: با توجه به اینکه آفت قرنطینه ای سوسک سر خرطومی حنایی، با جابجایی پاجوش از مناطق آلوده قابلیت انتقال دارد، از این نوع تغییرات به مرکز باغات خود داری کنید.

انتهای پیام/امیری
https://armanekerman.ir/vdcgu79qqak9xz4.rpra.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما